15 jaar ŠKODA Superb: vlaggenschip van het merk viert jubileum
-
In 2001 blies ŠKODA de traditierijke naam van de luxueuze limousine 640 SUPERB uit de jaren 1930 nieuw leven in
-
Tot dusver ongeveer 900.000 exemplaren van de ŠKODA SUPERB geproduceerd
-
Al 100.000 voertuigen van de derde generatie aan klanten geleverd
-
ŠKODA SUPERB overtuigt sinds jaar en dag met tijdloos elegant design, optimaal ruimteaanbod en moderne technologie voor veiligheid en comfort
De ŠKODA SUPERB viert zijn 15e verjaardag. Sinds de eerste ŠKODA SUPERB in 2001 van de band liep, heeft de Tsjechische autobouwer ongeveer 900.000 exemplaren van de SUPERB over de drie generaties heen geproduceerd. Meer dan 100.000 daarvan zijn van de huidige derde generatie, die sinds maart 2015 op de markt is.
De nieuwe ŠKODA SUPERB luidde met zijn nieuwe, expressieve design en innovatieve technologieën een nieuw tijdperk in voor het merk: dankzij de scherp getekende koetswerklijnen, ultramoderne bijstandssystemen voor veiligheid en comfort, krachtige en tegelijk zuinige motoren, het grootste ruimteaanbod in zijn segment en talrijke Simply Clever-details vestigde de actuele generatie zich succesvol in de middenklasse.
De ŠKODA SUPERB werd voor zijn uitzonderlijke kwaliteiten al meermaals bekroond, onder andere met de 'Red Dot Award' voor uitstekend productdesign en de titel 'Auto van het Jaar' in talrijke Europese landen. Ook de productieaantallen onderstrepen het succes van het vlaggenschip van het merk: sinds de eerste ŠKODA SUPERB van de derde generatie in maart 2015 voor het eerst van de band rolde, bouwde ŠKODA al 100.000 exemplaren van het populaire model. In totaal produceerde de autoconstructeur tot op heden bijna 900.000 ŠKODA's SUPERB van de eerste, tweede en derde generatie.
De oorsprong van grote representatieve auto's van ŠKODA gaat terug tot de beginjaren van de autoconstructie. De Laurin & Klement FF was in 1907 het eerste achtcilindermodel in Centraal-Europa. In de jaren 1920 garandeerde de luxueuze ŠKODA HISPANO-SUIZA onder andere de mobiliteit van de eerste president van Tsjecho-Slowakije, Tomás Garrique Masaryk, begin jaren 1930 verscheen de indrukwekkende ŠKODA 860 met achtcilindermotor. In 1934 rolde uiteindelijk voor het eerst een groot ŠKODA-model met de naam SUPERB van de band: de ŠKODA 640 SUPERB. Net zoals de actuele generatie fascineerde ook het oermodel met innovatieve techniek. De 640 SUPERB gebruikte het technische platform van de ŠKODA POPULAR, zijn 2,5-liter zescilindermotor ontwikkelde 55 pk. De cardanas liep door het buizenchassis. In plaats van starre assen had hij bovendien zowel voor- als achteraan onafhankelijke wielophangingen. Een voordeel van die constructie was bijvoorbeeld de duidelijk hogere torsiestijfheid, waardoor het koetswerk minder belast werd. Slechts 200 exemplaren van dit model verlieten uiteindelijk de ŠKODA-fabriekshallen.