Bron van warmte en veiligheid: de intelligente standverwarming van SKODA
- ŠKODA biedt voor zijn modellen Yeti, Octavia en Superb af fabriek of in namontage intelligente standverwarming aan
- Comfort: interieur nog voor het vertrek al aangenaam op temperatuur
- Veiligheid: vrij zicht dankzij ijsvrije ruiten bij het vertrek
- Minder verbruik en motorslijtage doordat koudstart vermeden wordt
Vriestemperaturen, aangevroren ruiten, een belastende koudstart: de winter maakt het begin van een autorit vaak tot een echte uitdaging. Een standverwarming kan in dat geval uitkomst bieden. ŠKODA biedt af fabriek of in namontage voor zijn modellen Yeti, Octavia en Superb krachtige stationaire verwarmingssystemen aan.
Meer veiligheid, meer comfort, een geringere belasting van de motor en een lager brandstofverbruik bij het begin van de rit: een standverwarming garandeert veel meer dan enkel een aangename temperatuur in het interieur. De moderne standverwarmingen zorgen voor vrij zicht en warme voeten. De voorverwarming van de motor zorgt bovendien voor een geringere motorslijtage in de startfase en voor een lager verbruik en minder uitstoot.
De bediening is bovendien zeer eenvoudig. De door ŠKODA aangeboden systemen kunnen via een afstandsbediening (bereik tot 1.000 m) of via een toets in de bedieningseenheid van de klimaatregeling geactiveerd worden. Bijzonder comfortabel: het volstaat om via het infotainmentsysteem het gewenste vertrekuur en de op dat moment gewenste binnentemperatuur in te geven, de elektronica zorgt automatisch voor de in- en uitschakeling van de verwarming op het juiste moment.
De comfortwinst dankzij een standverwarming is aanzienlijk. Ruiten of het deurslot moeten niet langer ijsvrij gemaakt worden. Dat spaart tijd en vermijdt koude handen. En al meteen vanaf het vertrek heerst in het interieur een aangename temperatuur. Bovendien zorgt een standverwarming ook voor extra veiligheid. Dankzij de ijsvrije ruiten vanaf de start heeft de bestuurder een perfect zicht op de weg en het verkeer. Aangename temperaturen verhogen bovendien zijn concentratievermogen van zodra hij vertrekt.
Moderne standverwarmingen verwarmen niet enkel het interieur voor, maar ook het koelmiddelcircuit van de motor, en maken zo komaf met de koudstartfase. Het resultaat: minder motorslijtage. Een koudstart belast de motor immers even sterk als bijvoorbeeld een rit van 70 km op de snelweg.
Bovendien heeft de voorverwarming van de motor een gunstig effect op het brandstofverbruik in de eerste kilometers. Het brandstofverbruik van de standverwarming in de opwarmingsfase blijft daarbij beperkt. Afhankelijk van het model verbruiken de systemen bij een verwarmingsfase van een half uur ongeveer 0,2 l brandstof. Dat wordt door de zuinigere werking van de voorverwarmde motor ruimschoots gecompenseerd. Daarenboven stoot de warme motor minder schadelijke stoffen uit dan bij een koudstart.
Een standverwarming biedt niet alleen in de winter voordelen. Bij hoge temperaturen in de zomer bijvoorbeeld kan ook de ventilatie geactiveerd worden om het interieur voor de start te koelen.