De nieuwe SKODA Fabia: praktisch en boordevol emotie

 

Hoofddesigner Jozef Kabaň vertelt over de elementen die van belang waren voor de vormgeving en functie van de nieuwe ŠKODA Fabia.

 

Enkele maanden geleden bood de ŠKODA VisionC een eerste vooruitblik op de toekomstige vormtaal van ŠKODA. In welke zin weerspiegelt de nieuwe ŠKODA Fabia die ontwikkeling?

 

Jozef Kabaň: Met het studiemodel ŠKODA VisionC hebben we getoond hoe ŠKODA erin slaagt om buitengewone functionaliteit te combineren met een expressief, emotioneel en strak design. Deze nieuwe designrichting is de volgende stap in de ontwikkeling van ons merk en de nieuwe ŠKODA Fabia is het eerste model dat deze vormtaal uitdraagt. Met elementen van het studiemodel VisionC als basis oogt de Fabia expressiever, dynamischer en sportiever.

 

Waarom meer emotie?

 

Jozef Kabaň: De verwachtingen van een automerk en het design van de modellen evolueert constant. In de voorbije jaren maakte ŠKODA naam met bijzonder praktische wagens met een bovengemiddelde interieurruimte. We voelen dat nu het moment is aangebroken om dat functionele karakter van onze wagens te combineren met een expressiever en emotioneler design. In zekere zin keren we terug naar onze roots. ŠKODA heeft een lange traditie in de constructie van auto's met een design rijk aan emoties, zoals de legendarische ŠKODA Popular Monte Carlo uit de jaren 1930. Vandaag knopen we graag weer bij die traditie aan.

 

Gaat die extra emotionaliteit van de nieuwe Fabia ten koste van zijn praktische karakter?

 

Jozef Kabaň: Nee, eerder integendeel. Zelfs met die toegenomen emotionaliteit blijft de ŠKODA Fabia bijzonder trouw aan zijn fundamentele waarden en is hij ruimer, praktischer, zuiniger en intelligenter dan ooit tevoren. Ondanks zijn dynamischere design creëerden we op heel wat plaatsen meer ruimte. De koffer werd ruimer en heeft het grootste volume in zijn klasse, het interieur werd zowel breder als langer. Daarenboven bieden we tot tien nieuwe 'Simply Clever' oplossingen, met onder meer de MirrorLink-technologie, een primeur bij ŠKODA, die het mogelijk maakt om de smartphone echt te integreren in de wagen. Voorts is de nieuwste generatie van deze compacte wagen tot 17% zuiniger dan zijn voorganger en biedt hij innovatieve bijstandssystemen afkomstig uit de hogere klasse. Onze nieuwe Fabia bewijst dat emotionaliteit en functionaliteit elkaar perfect aanvullen.

 

Wat is er in designopzicht speciaal aan de nieuwe ŠKODA Fabia?

 

Jozef Kabaň: Bij de ontwikkeling van de Fabia van de derde generatie legden we de focus op meer sportiviteit en creëerden we algemeen een pittiger design. Het resultaat is een jonge, frisse en moderne compacte auto die in zijn segment nieuwe standaarden bepaalt.

 

Welke designelementen hebt u gebruikt om dat te bereiken?

 

Jozef Kabaň: Om te beginnen bezorgden we de auto strakkere verhoudingen. De nieuwe ŠKODA Fabia is lager en breder dan voordien, waardoor hij krachtiger op de weg staat. Verder onderscheidt hij zich door scherpe randen, heldere lijnen en kristalvormige designelementen. Zo konden we sterkere contrasten en een heel apart spel van licht en schaduw creëren. Al deze elementen samen verlenen de nieuwe Fabia een uniek en zelfverzekerd karakter.

 

De wagen oogt zelfverzekerder dan ooit. Is dat enkel het gevolg van die nieuwe verhoudingen?

 

Jozef Kabaň: Niet alleen daarvan. Laten we de voorzijde van de wagen als voorbeeld nemen: Het radiatorrooster en de koplampen werden zo vormgegeven dat ze er nog sterker als één grafisch geheel uitzien. Daardoor oogt de auto breder, net zoals door de krachtig afgelijnde motorkap met de opmerkelijke rand aan weerszijden. De grote, met precisie getekende koplampen en de mistlichten benadrukken die brede indruk nog. Ook de duidelijk horizontale structuur van de achterzijde van de auto straalt kracht uit. Het gespierde silhouet zorgt samen met de hoge, scherpe tornadolijn voor een dynamische uitstraling.

 

Steeds meer klanten willen hun auto een persoonlijke toets geven. Wat heeft de nieuwe Fabia hun te bieden?

 

Jozef Kabaň: Er zijn meer mogelijkheden dan ooit om de Fabia een persoonlijk tintje te geven. Er zijn niet minder dan 15 verschillende koetswerkkleuren beschikbaar, en een speciaal kleurconcept dat klanten toelaat om een aparte kleur te kiezen voor het dak, de velgen en de behuizing van de buitenspiegels. Er zijn drie uitrustingsniveaus en tal van opties voor het interieur van de wagen.

 

Wat is de betekenis van de kristalvormige elementen?

 

Jozef Kabaň: ŠKODA is trots op zijn Boheemse afkomst. De scherpe lijnen en heldere contouren en de verfijnde vormgeving van de koplampen van de nieuwe Fabia brengen hulde aan de Tsjechische glaskunsttraditie, terwijl de uiterste precisie en hoogwaardige afwerking meteen in het oog springen. De achterlichten ogen bijzonder indrukwekkend.

 

Catherine Van Geel

PR Officer, SKODA Import

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be