De nieuwe SKODA Superb Combi: functionaliteit ontmoet emotie
- Typisch ŠKODA: de nieuwe Superb Combi biedt een in zijn klasse ongeëvenaarde interieurruimte
- Design: de evenwichtige proporties stralen emotie, expressiviteit en dynamische elegantie uit
- Simply Clever: meer plaats, comfort en veiligheid, een uitgebreide connectiviteit, meer respect voor het milieu en een nog betere rijdynamiek
- Startschot: eerste salonpresentatie ter gelegenheid van de IAA, commercialisering in september 2015
Met de nieuwe Superb Combi onderscheidt ŠKODA zich eens te meer. Amper een paar maanden na de berline zal de Combi-versie van het model in september 2015 gelanceerd worden. Deze aantrekkelijke nieuweling, die op het innovatieve MQB-platform gebouwd is, zet nieuwe standaarden in zijn segment op het vlak van binnenruimte, comfort, veiligheid, connectiviteit en milieuvriendelijkheid. De nieuwe Superb Combi biedt de riantste binnenruimte en de allergrootste laadruimte van zijn klasse. Het totale laadvolume loopt op tot bijna 2.000 liter. Tegelijkertijd verleent het nieuwe, expressieve ŠKODA-design deze elegante break een verrassend emotionele en dynamische dimensie. Zo werpt de nieuwe ŠKODA Superb Combi zich op als een geslaagde combinatie van functionaliteit, emotie en esthetiek.
“Met de nieuwe ŠKODA Superb Combi versterken we de troeven van de Superb. Hij is opnieuw de referentie in zijn classe. We benadrukken en versterken ŠKODA’s competentie in het breaksegment aan de hand van een dynamisch en expressief design”, aldus doctor Frank Welsch, lid van het directiecomité van ŠKODA en verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling. “Door zijn combinatie van elegantie, toptechnologie en toonaangevende praktische bruikbaarheid vormt de nieuwe Superb Combi een uitzonderlijk aanbod in zijn klasse. Ons nieuwe vlaggenschip zal er zeker in slagen een nieuw cliënteel aan te spreken”, besloot hij.
Sinds 2009 bouwt ŠKODA ook een Combi-versie van zijn topmodel. Wereldwijd heeft het merk er tot op vandaag meer dan 200.000 van afgeleverd. Daarmee is ongeveer 35% van alle Superbs die van 2009 tot nu gebouwd werden, een breakversie.
De nieuwe ŠKODA Superb biedt de grootste interieurruimte in zijn klasse. Dankzij het MQB-concept groeide de wielbasis met 80 mm om vandaag liefst 2.841 mm te bedragen. Het spoor voor- en achteraan groeide ook (tot respectievelijk 1.584 mm en 1.572 mm), om zo bij te dragen tot het nog ruimere interieur. De bestuurder en de passagier voorin genieten verder van de toegenomen breedte op ellebooghoogte (+ 39 mm) en van de hoofdruimte van 995 mm (1.001 mm achterin). Geen enkele andere auto uit dit segment kan aan deze cijfers tippen. Achteraan is 157 mm knieruimte beschikbaar, wat ongeveer het dubbele is van wat de best presterende concurrent op dit vlak weet te bieden. De breedte op ellebooghoogte achterin ging er trouwens ook met 70 mm op vooruit. Ook de capaciteit van de koffer kent zijn gelijke niet, met maar liefst 660 liter stouwruimte (27 liter meer dan zijn voorganger). Met de achterbank neergeklapt bereikt het laadvolume 1.950 liter, een waarde die normaal is voorbehouden voor auto’s uit een segment hoger.
Het nieuwe, opwindende design van de ŠKODA Superb Combi zal niemand onverschillig laten. Het model was nooit eerder zo verleidelijk, modern en emotioneel geladen. Anders gezegd, geen enkele concurrent uit het segment van de Superb Combi vertoont dezelfde dynamische elegantie.
Het MQB-platform speelt ook een bepalende rol in de vormgeving van de auto. De verlengde wielbasis, de ingekorte overhang vooraan en de bredere sporen geven hem evenwichtige proporties en een heel dynamische en sportieve lijn. Samen met de grotere wielbasis, de ingekorte overhang vooraan, de uitgestrekte daklijn en de sterk hellende achterruit levert de toegenomen lengte een silhouet op met een duidelijke eigen stijl. De voor- en achterzijde geven op hun beurt blijk van een uitgesproken karakter.
De nieuwe ŠKODA Superb Combi wordt uitgerust met een indrukwekkende reeks rijhulpsystemen uit hogere voertuigcategorieën, die voor meer veiligheid, een kleinere ecologische voetafdruk en meer comfort zorgen. Naar het voorbeeld van de berline heeft ook de break de adaptieve onderstelregeling Dynamic Chassis Control (DCC). Zijn nieuwe EU6-motoren zijn bovendien niet alleen krachtiger, maar verbruiken ook tot 30% minder dan hun voorgangers. Ook op connectiviteitsvlak werd grote vooruitgang geboekt. De infotainmentsystemen van de nieuwste generatie maken automatisch verbinding met alle courante smartphones via SmartLink (MirrorLinkTM-, Apple CarPlay- en Android Auto-standaarden). De als optie verkrijgbare hogesnelheidsinternettoegang maakt van de nieuwe Superb Combi een ŠKODA-hotspot op wielen.
De nieuwe ŠKODA Superb Combi zal voor het eerst op een salon getoond worden ter gelegenheid van de 66e editie van de IAA in Frankfurt in september. Diezelfde maand nog zal het model op de eerste markten gelanceerd worden.