De ŠKODA FABIA: een nieuwe referentie in zijn segment

  • Emotioneel design en laagste luchtweerstandscoëfficiënt in zijn klasse
  • Ruimste wagen in zijn segment en grotere kofferinhoud (+ 50 liter)
  • Zuinige motoren van de EVO-generatie met een rijbereik van meer dan 900 km

 

De vierde generatie van de FABIA breit een nieuw hoofdstuk aan het buitengewone succesverhaal van ŠKODA, dat altijd een beetje meer biedt dan nodig is. Tweeëntwintig jaar na zijn debuut is de populaire kleine wagen emotioneler en dynamischer dan ooit tevoren. Dit is de eerste FABIA die gebaseerd is op het modulaire MQB-A0-platform van de Volkswagen-groep. Deze ruimste wagen in zijn segment beschikt over nog meer comfortvoorzieningen en een ruim scala aan nieuwe veiligheids- en rijhulpsystemen. Klassieke merkkwaliteiten, zoals een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, een grote functionaliteit en een hele reeks Simply Clever-functies, maken van deze wagen het perfecte instapmodel in het ŠKODA-gamma.

 

Thomas Schäfer, CEO van ŠKODA AUTO, zei: "De nieuwe FABIA vormt de perfecte instap naar ons gamma. We hebben de bekende ŠKODA-kenmerken – zoals een royale ruimte, de hoogste kwaliteits- en veiligheidsniveaus en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding – gecombineerd met een emotioneel design en de laagste luchtweerstandscoëfficiënt (cd) in zijn klasse. Ik ben ervan overtuigd dat dit totaalpakket ons in staat zal stellen om onze positie in het instapsegment verder te versterken en nieuwe klanten aan te trekken."

 

Martin Jahn, bestuurslid voor Sales en Marketing bij ŠKODA AUTO, verklaarde: "De lancering van de nieuwste generatie van de FABIA is een echt hoogtepunt voor ons. We hebben heel goed naar onze klanten geluisterd en onze nieuwe kleine wagen in alle opzichten verfijnd. Met zijn dynamische look en hypermoderne infotainmentsystemen spreken we steeds meer jonge klanten aan. Kortom: de nieuwe FABIA heeft alles in zich om het succesverhaal van het model voort te zetten."

 

ŠKODA heeft van de vorige drie generaties van de FABIA meer dan 4,5 miljoen wagens verkocht. De meest voorkomende redenen om een FABIA te kopen waren onder andere de prijs-kwaliteitverhouding, de lage gebruikskosten en de indrukwekkende hoeveelheid ruimte. De nieuwste generatie van de FABIA beschikt ook over een bijzonder emotioneel design, een verbeterde rijdynamiek en tal van nieuwe rijhulpsystemen. De FABIA, die nu gebaseerd is op het modulaire MQB-A0-platform, is langer en overschrijdt met zijn 4.108 mm voor het eerst de grens van vier meter. De kofferruimte – die al de grootste in het segment was – nam met 50 liter toe tot een ruime 380 liter.

 

De FABIA beschikt over evenwichtige verhoudingen, scherp getekende koplampen en achterlichten met de nieuwste ledtechnologie. Binnenin springen het dashboard met vrijstaand centraal scherm en optioneel digitaal instrumentenbord in het oog. Infotainment en connectiviteit zijn ultramodern. De uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style zullen bij de marktintroductie beschikbaar zijn, evenals een speciale First Edition; een sportieve MONTE CARLO-variant volgt later. Vijf benzinemotoren van de huidige EVO-generatie van de Volkswagen-groep leveren vermogens die variëren van 48 kW (65 pk) tot 110 kW (150 pk). De stroomlijn, die met een luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van 0,28 toonaangevend is in het segment, en de optionele brandstoftank van 50 liter maken een rijbereik van meer dan 900 km mogelijk in de WLTP-cyclus. Vijf Simply Clever-kenmerken maken hun ŠKODA-debuut in de FABIA.

 

Koetswerk: ruimste koffer en bestestroomlijn

  • Met zijn lengte van net geen 4,11 meter is de nieuwe FABIA 11 cm langer dan zijn voorganger
  • Ruimste koffer in het segment met 380 liter (+50 liter in vergelijking met de voorganger)
  • Toonaangevende luchtweerstandscoëfficiënt (cd = 0,28)
  • Actieve koelluiken besparen tot 0,2 liter brandstof per 100 km bij een snelheid van 120 km/u

 

Met een emotioneel design, nieuwe verhoudingen en nog meer ruimte heeft de ŠKODA FABIA de volgende stap gezet in zijn evolutie. De vierde generatie overschrijdt voor het eerst de grens van vier meter en biedt een nog ruimer interieur. Tegelijkertijd zet de nieuwe FABIA de huidige ŠKODA-designtaal voort en oogt hij bijzonder dynamisch met zijn atletische verhoudingen, sculpturale lijnen en scherp getekende koplampen en achterlichten met ledtechnologie. Gesofisticeerde details, zoals aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en actief verstelbare koelluiken in de onderste luchtinlaat van de voorbumper, zorgen voor een luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van 0,28, waarmee een nieuw record wordt gevestigd in het segment van de kleine wagens.

 

Oliver Stefani, Hoofd van ŠKODA Design, zei: “Ook in zijn vierde generatie is de FABIA een perfecte gezinswagen voor elke dag, maar met meer emotie dan ooit tevoren. Het is een modern en elegant voertuig dat zowel compact als dynamisch oogt. Ik wil mijn hele designteam bedanken dat ze zo'n fantastische wagen ontworpen hebben."

 

De aanzienlijk emotionelere uitstraling van de nieuwste FABIA is het resultaat van nieuwe dynamische verhoudingen, ŠKODA-typische kristallijne kenmerken, zoals de vlijmscherpe koplampen en achterlichten, alsook sculpturale lijnen op de motorkap. Kleine details dragen echt bij tot het totaalbeeld. Zo zijn er de koetswerklijnen op de voorste deuren als stilistische verwijzing naar de karakteristieke driehoek van de Tsjechische vlag.

 

Groter in elk opzicht: een ruimer interieur

Dit is de eerste ŠKODA FABIA die gebaseerd is op het modulaire MQB-A0-platform van de Volkswagen-groep, en hij overtreft zijn voorgangers in elk opzicht, maar met nagenoeg geen gewichtsverandering. Hij is 111 mm langer en meet nu 4.108 mm, waarmee hij ook de eerste FABIA is die de grens van vier meter overschrijdt. De wielbasis van de vierde generatie is met zijn 2.564 mm 94 mm langer, terwijl de breedte met 48 mm is toegenomen tot 1.780 mm. De grotere buitenafmetingen resulteren in nog meer passagiersruimte. ŠKODA heeft ook de kofferruimte van de FABIA met 50 liter vergroot (tot 380 liter) – terwijl die van de voorganger al de grootste in het segment was. Met neergeklapte achterbank wordt de inhoud uitgebreid tot 1.190 liter. Er is keuze uit negen koetswerkkleuren, waaronder de nieuwe metallic lakkleuren Phoenix Orange en Graphite Grey. Als onderdeel van het Colour Concept kunnen Graphite Grey metallic en Magic Black met parelmoereffect ook worden gekozen als contrastkleuren voor het dak, de buitenspiegelkappen en de lichtmetalen velgen. Ook de omlijsting van het ŠKODA-radiatorrooster kan in Graphite Grey worden besteld. Een panoramisch glazen dak behoort eveneens tot de opties.

 

Koplampen en achterlichten met ledtechnologie

De voorkant van de nieuwe FABIA wordt gekenmerkt door vlijmscherpe, smalle koplampen die uitlopen in een opvallend, zeshoekige radiatorrooster. De dim- en grote lichten, de richtingaanwijzers en de dagrijlichten zijn standaard voorzien van ledtechnologie, terwijl de optionele full-ledkoplampen zorgen voor fellere dim- en grote lichten, alsook bochtverlichting en adaptieve lichtfuncties. De scherp getekende, kristallijne achterlichten zijn optioneel ook leverbaar in een full-ledvariant.

 

Toonaangevende stroomlijn met luchtweerstandcoëfficiënt (cd) van 0,28

De stroomlijn van de FABIA is voornamelijk ontwikkeld met behulp van zogeheten CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics). Tijdens de ontwikkelingsfase van ongeveer drieënhalf jaar hebben de ŠKODA-ingenieurs meer dan 3.000 van deze simulaties uitgevoerd. ŠKODA heeft een nieuw record gevestigd in het segment van de kleine wagens door de luchtweerstandscoëfficiënt (cd) te verlagen tot 0,28, terwijl die bij de vorige generatie nog 0,32 bedroeg.

 

Koelluiken besparen tot 0,2 liter brandstof per 100 km bij 120 km/u

ŠKODA heeft in de onderste luchtinlaat van de voorbumper koelluiken geïnstalleerd – een primeur voor deze technologie in dit voertuigsegment. Om de stroomlijn te verbeteren sluiten de actief verstelbare luiken automatisch wanneer er weinig behoefte is aan koeling. Dit resulteert in een brandstofbesparing tot 0,2 liter per 100 km bij een constante snelheid van 120 km/u, wat betekent dat de nieuwe FABIA tot vijf gram minder CO2 uitstoot voor elke kilometer die wordt gereden met gesloten luiken. Om een hoge koelingsgraad te bieden of korte stops mogelijk te maken opent het systeem de luiken zodat de maximale hoeveelheid lucht naar binnen kan stromen. Om de luchtweerstand verder te verminderen optimaliseren een grotere dakspoiler en zijvinnen de luchtstroom aan de achterkant. Aan de voorkant wordt de lucht via ventilatieopeningen in de bumper, de zogenaamde Air Curtains, op een bijzonder aerodynamische manier dicht langs de zijkant van het koetswerk en de wielen geleid. Twaalf panelen bedekken nu een groter deel van de onderkant in plaats van drie, vooral in de zones die cruciaal zijn voor de stroomlijn, zoals de motorruimte en de assen.

 

Aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels en velgen

De behuizingen van de elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, die voor het eerst in de FABIA automatisch dimmen aan de bestuurderszijde en als optie elektrisch inklappen, zijn kleiner dan op de voorganger. Dit verbetert de aerodynamica van de wagen, net als de lichtmetalen Proxima- en Procyon-velgen, die ook hun debuut maken op de FABIA en voorzien zijn van speciale, aerodynamisch geoptimaliseerde sierelementen in kunststof. Het wielengamma omvat stalen velgen van 14 en 15 duim, alsook negen verschillende lichtmetalen velgen van 15 tot 18 duim. De optionele, gepolijste lichtmetalen 18-duimsvelgen Libra in zwart zijn de topvariant in het gamma.

 

Torsieresistent koetswerk dankzij het gebruik van vooruitstrevende staalsoorten met een hoge weerstand

De nieuwe ŠKODA FABIA heeft een extreem hoge torsiestijfheid, wat de veiligheid verhoogt, het rijgedrag verbetert en voor een uitzonderlijke duurzaamheid zorgt. Om deze resultaten te bereiken en toch het gewicht nagenoeg gelijk te houden aan dat van zijn voorganger, heeft ŠKODA het koetswerk op basis van het MQB-A0-platform ontworpen volgens de recentste normen, waarbij in vergelijking met het vorige model wordt gebruikgemaakt van aanzienlijk meer warmgevormde onderdelen van staal met een hoge weerstand. Deze worden vooral gebruikt voor de A- en B-stijlen, het schutbord en de transmissietunnel. Het aandeel van de drie hardste staalsoorten – geavanceerde staalsoorten met een hoge weerstand, staalsoorten met een ultrahoge weerstand en onder druk geharde staalsoorten – steeg van 15% tot 40%. In totaal bestaat bijna 80% van het koetswerk van de nieuwe ŠKODA FABIA uit onderdelen van staal met een hoge weerstand.

 

Interieur: intuïtieve bediening en een frisse look

  • ŠKODA-interieurconcept met groot centraal display, frisse kleuren en nog meer ruimte
  • FABIA-opschrift op de zijkanten van de behuizing van het instrumentenbord en ronde ventilatieopeningen
  • Optionele comfortelementen (zoals meestal op voertuigen uit een hoger segment), inclusief voorruit- en stuurwielverwarming

 

Het interieur van de nieuwe ŠKODA FABIA is ruimer en voorzien van extra comfortelementen, waarbij een perfecte balans is gevonden tussen emotie en ergonomie. In overeenstemming met ŠKODA's huidige interieurdesignconcept wordt zijn look gekenmerkt door frisse kleuren en het vrijstaande infotainmentscherm van maar liefst 9,2 duim. Grote ronde ventilatieroosters en het nieuwe FABIA-opschrift op de zijkanten van de behuizing van het instrumentenbord voegen extra visuele designelementen toe. Andere opties die hun debuut maken op de FABIA, zijn onder meer de voorruit- en de stuurwielverwarming (elementen die vroeger veeleer te vinden waren in voertuigen uit een hoger segment). ŠKODA zal bij de marktintroductie drie uitrustingsniveaus en een speciale First Edition aanbieden.

 

Kateřina Vránová, hoofd Colour & Trim Design bij ŠKODA, zei: “We hebben de nieuwe FABIA ook uitgerust met ons huidige interieurconcept met een vrijstaand centraal scherm en een symmetrisch dashboard. Het onderste deel van het dashboard is bekleed met stof en voorzien van contrasterende stiknaden, wat een aangenaam en huiselijk gevoel creëert. Gekleurde sierelementen, specifieke sfeerverlichting en chroomdetails dragen bij tot het karakter en de frisse uitstraling van de wagen. Horizontale lijnen benadrukken de breedte van het interieur, wat het royale ruimtegevoel nog versterkt."

 

Voor de vierde generatie van de FABIA, die op de markt wordt gelanceerd in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style en in een speciale First Edition, hebben de interieurdesigners van ŠKODA nieuwe visuele accenten toegevoegd aan het huidige interieurconcept van het merk. Naast het symmetrische dashboard en de lijn onder het grote, vrijstaande centrale scherm die de contouren van het ŠKODA-radiatorrooster weerspiegelt, springen ook de grote ronde ventilatieroosters rechts en links in het oog. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition zijn deze afgewerkt in chroom, net als de gerestylede deurgrepen, en het voorste deel van het dashboard is bekleed met stof met contrasterende stiknaden. Gloednieuw is het grote FABIA-opschrift aan weerszijden van de behuizing van het instrumentenbord.

 

Comfortelementen uit een hoger segment maken hun debuut op de FABIA

De FABIA kan nu worden besteld met een aantal comfortelementen die voorheen voorbehouden waren aan voertuigen uit een hoger segment. Daartoe behoren een verwarmde voorruit voor een onbelemmerd zicht en meer veiligheid in de winter, en een verwarmd lederen stuurwiel in de nieuwste ŠKODA-stijl met twee spaken. Een driespaaks sportstuur is een andere optie, met optionele schakelpeddels voor de DSG. Dit is de eerste FABIA die kan worden besteld met Climatronic met twee zones, inclusief extra ventilatieopeningen aan de achterzijde van de Jumbo Box om de passagiers koel te houden. In combinatie met deze optionele airconditioning is de middenconsole voorzien van twee draaiknoppen waarmee de temperatuur links en rechts in het voertuig afzonderlijk kan worden geregeld. Alle functies van het systeem zijn eenvoudig te bedienen met slechts acht knoppen.

 

Nieuwe kleuren en ledsfeerverlichting

Koperkleurige en grijze contrasterende stiknaden, evenals sierelementen zorgen voor nieuwe kleuraccenten in het interieur van de FABIA. Met de nieuwe ledsfeerverlichting (standaard in Style) kan de bestuurder de sierlijsten op het dashboard in wit of rood verlichten. Ook de middenconsole en de deurgrepen voorin kunnen worden verlicht; bovendien omvat de sfeerverlichting ledleeslampjes voor- en achterin. De stoelen, die voor het eerst voorzien zijn van een verstelbare lendensteun, zijn op het uitvoeringsniveau Active bekleed met grijze stof en in de FABIA Ambition voorzien van extra grijze contrasterende stiknaden. In de Style-versie is de stoelbekleding tweekleurig in grijs en zwart.

 

Zeeën van ruimte voor passagiers en opbergcompartimenten met een totale inhoud van 100 liter

Met een wielbasis die 94 mm langer is dan die van zijn voorganger, biedt de nieuwe FABIA nog meer ruimte voor zijn passagiers, vooral achterin. Met 2.564 mm overtreft hij zelfs de wielbasis van de in 1996 gelanceerde eerste generatie van de ŠKODA OCTAVIA. Er zijn 16 opbergmogelijkheden in de nieuwe ŠKODA FABIA, met een totale inhoud die oploopt tot 108 liter, inclusief een uitklapbare middenarmsteun met twee bekerhouders op de achterbank.

 

Motoren: ruim vermogensaanbod en lager brandstofverbruik

  • Laag brandstofverbruik en optionele tank van 50 liter voor rijbereik van meer dan 900 km
  • Vijf MPI- en TSI-benzinemotoren zorgen voor vermogens die variëren van 48 kW (65 pk) tot 110 kW (150 pk)
  • Opties omvatten verlaagd sportonderstel en Rough-Road-pack met een grotere bodemvrijheid

 

Er is keuze uit vijf geavanceerde en efficiënte benzinemotoren van de EVO-generatie voor deze nieuwste, vierde generatie van de FABIA. ŠKODA heeft niet alleen het aantal verschillende motoren uitgebreid, maar ook het vermogensaanbod – van 48 kW (65 pk) tot 110 kW (150 pk). Voor het eerst kan de FABIA worden uitgerust met een grotere brandstoftank van 50 liter, waardoor vier van de vijf motoren meer dan 900 km kunnen afleggen in de WLTP-cyclus. Een 15 mm lager sportonderstel met stuggere ophanging is een andere optie, net als het Rough-Road-pack, dat 15 mm meer bodemvrijheid biedt.

 

Alle motoren die voor de nieuwe FABIA worden aangeboden, zijn van de EVO-generatie. Ze zijn nog zuiniger dan hun voorgangers en voldoen aan de Euro 6d- uitstootnorm. De nieuwe topmotor in het gamma is de 1.5 TSI met een vermogen van 110 kW (150 pk) en standaard een 7-traps-DSG. Tot een vermogen van 70 kW (95 pk) wordt de FABIA geleverd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak; de 1.0 TSI met een vermogen van 81 kW (110 pk) biedt de keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een DSG met 7 versnellingen. Met de tank van 50 liter – een nieuwe optie in het gamma – in plaats van de standaard 40 liter, halen vier van de vijf motoren een maximaal rijbereik van meer dan 900 km.

 

MPI-motoren ontwikkeld door ŠKODA AUTO zijn krachtiger en verbruiken minder

ŠKODA AUTO is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle MPI-motoren die door de merken van de Volkswagen-groep worden gebruikt. De MPI-driecilindermotoren van de FABIA met een cilinderinhoud van één liter zijn van de EVO-generatie en zijn 4 kW krachtiger dan hun voorgangers, hoewel ze minder brandstof verbruiken en minder uitstoten. Deze verbeteringen zijn mogelijk gemaakt door een geoptimaliseerde krukasconstructie – zuigers en zuigerveren inbegrepen – die wrijvingsverliezen beperkt. Het watercircuit rond de cilinderkop en het motorblok is opnieuw ontworpen om een efficiëntere koeling van de cilinders, de verbrandingskamers en het geïntegreerde uitlaatspruitstuk te bereiken. De MPI-motoren in de nieuwe FABIA werken volgens de Atkinson-verbrandingscyclus, waarbij de inlaatkleppen enkel tijdens de compressieslag van de zuiger sluiten. Daardoor wordt een deel van het brandstofmengsel terug in het inlaatspruitstuk gedreven, waardoor de effectieve compressieverhouding daalt terwijl een hoge expansieverhouding van 12:1 behouden blijft. De motor verbruikt daardoor minder brandstof en is dus efficiënter.

 

Innovatieve plasmacoating op 1.0 TSI-motoren

De twee 1.0 TSI-motoren met directe injectie die beschikbaar zijn voor de nieuwe FABIA, zijn uitgerust met cilindervoeringen met plasmacoating. De innovatieve, dunne laag poedercoating is slechts 150 μm (0,15 mm) dik en vervangt gietijzeren cilindervoeringen, waardoor de interne wrijving in de drie cilinders wordt verminderd. Dit verlaagt het brandstofverbruik en de uitstoot. Door een betere verdeling en afvoer van de warmte in de verbrandingskamer wordt ook de thermische belasting van de motor verlaagd. De motoren werken in de brandstofzuinige Miller-cyclus en met een hoge injectiedruk van 350 bar. In de Miller-cyclus blijven de inlaatkleppen tijdens de compressieslag langer open, wat de pompverliezen beperkt en de thermische efficiëntie verbetert. De turbocompressor is voorzien van een variabele turbinegeometrie, die meer koppel oplevert bij een groter toerentalbereik en een lagere uitstoot.

 

Actieve cilindertechnologie voor de nieuwe 1.5 TSI-topmotor

De nieuwe topmotor van de FABIA is de 1.5 TSI met vier cilinders en een vermogen van 110 kW (150 pk). Naast de cilinders met plasmacoating en hoge injectiedruk van 350 bar beschikt deze motor ook over actieve cilindertechnologie (ACT). Bij een lage motorbelasting schakelt dit systeem automatisch – en bijna ongemerkt voor de bestuurder – twee cilinders uit, waardoor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden beperkt.

 

Motoren en transmissies ontwikkeld en geproduceerd door ŠKODA AUTO in Tsjechië

De meeste motoren en alle versnellingsbakken voor de nieuwe ŠKODA FABIA worden in Tsjechië geproduceerd. De MPI-motoren en de 1.0 TSI worden in ŠKODA's hoofdfabriek in Mladá Boleslav gebouwd, net als de handgeschakelde transmissies. De 7-traps-DSG komt uit de ŠKODA-fabriek in Vrchlabí. De TSI-motoren beschikken over een benzinepartikelfilter.

 

Sportonderstel en Rough-Road-pack optioneel

Naast het standaardonderstel zijn er nog twee optionele varianten voor de nieuwe FABIA. Het sportonderstel is voorzien van stuggere veren en is met 15 mm verlaagd voor meer dynamische rijeigenschappen. Het Rough-Road-pack heeft ook zijn eigen specifieke veren en een andere ophanging, evenals extra bodembescherming. In totaal is de bodemvrijheid van deze variant met 15 mm vergroot.

 

 

Beschikbare motoren voor de nieuwe ŠKODA FABIA in een oogopslag:

 

Motor

Cilinders

Max. vermogen

Max. koppel

[Nm]

Transmissie

Top-snelheid 

[km/u]

Acceleratie

0–100 km/u 

[s]

Gecombineerd verbruik

WLTP

[liter/100 km]

CO2-uitstoot WLTP

[g/km]

 

[kW]

[pk]

 

1.0 MPI EVO

3

48

65

93

manuele 5-bak

172*

15,9*

5,0*

114–124*

 

1.0 MPI EVO

3

59

80

93

manuele 5-bak

179

15,5

5,0

114–124

 

1.0 TSI EVO

3

70

95

175

manuele 5-bak

195

10,6

5,0

113–126

 

1.0 TSI EVO

3

81

110

200

man. 6-bak

7-traps-DSG

205

205

9,7

9,6

4,9

5,4

113

127

124

136

1.5

TSI EVO

4

110

150

250

7-traps-DSG

225*

8,0*

5,6*

128–142*

 

                                 

* voorlopige gegevens


Veiligheid: tot negen airbags en nieuwe rijhulpsystemen

  • Met tot negen airbags is de nieuwe FABIA een van de veiligste kleine wagens op de markt
  • Niet minder dan zeven rijhulpsystemen maken hun debuut op de FABIA
  • ISOFIX- en Top Tether bevestigingspunten voor een optimale installatie van de kinderzitjes

 

Met tot negen airbags is de nieuwe ŠKODA FABIA een van de veiligste voertuigen in zijn segment. Omdat de FABIA nu op het modulaire MQB-A0-platform wordt gebouwd, zijn de actieve- en passieve veiligheidsfuncties verder verbeterd, en hij beschikt nu over rijhulpsystemen die voorheen alleen aan wagens uit het hogere segment waren voorbehouden. Travel Assist, Park Assist, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Side Assist, Front Assist met predictieve voetganger- en fietserbescherming en Manoeuvre Assist zijn allemaal voor het eerst beschikbaar in de FABIA. Bovendien kan de nieuwste generatie nu worden uitgerust met maximaal negen airbags.

 

Het nieuwe model is gebaseerd op het modulaire MQB-A0-platform van de Volkswagen-groep en ŠKODA AUTO heeft de mogelijkheden hiervan ten volle benut. Zo konden geavanceerde rijhulpsystemen van voertuigen uit een hoger segment in de FABIA worden toegepast. In totaal maken zeven veiligheids- en comfortsystemen hun debuut in het gamma.

 

Travel Assist omvat verschillende rijhulpsystemen

De optionele Travel Assist is een nieuwe toevoeging aan het gamma en omvat verschillende systemen die automatisch ondersteuning bieden bij het sturen in lengte- en dwarsrichting; deze functie kan met een druk op de knop worden geactiveerd. Met behulp van Hands-on Detect controleert Travel Assist met regelmatige tussenpozen of de bestuurder het stuur consequent aanraakt. Naast Adaptive Cruise Control (ACC) omvat Travel Assist ook Lane Assist en Traffic Sign Recognition, die beide hun debuut maken op de FABIA. Side Assist, Front Assist met voorspellende voetganger- en fietserbescherming, Park Assist en Manoeuvre Assist zijn ook nieuw in het gamma.

 

Nu tot negen airbags

Voorin zijn airbags voor de bestuurder en voorpassagier, gordijnairbags en zijdelingse airbags standaard in de nieuwe FABIA. Een knieairbag voor de bestuurder en zijdelingse airbags voor de achterpassagiers zijn optioneel. Daarmee komt het aantal airbags dat de inzittenden bij een ongeval beschermt, op negen. Om kinderzitjes veilig te bevestigen zijn ISOFIX- en Top Tether bevestigingspunten standaard op de buitenste zitplaatsen achterin, en optioneel op de passagiersstoel voorin. Dit betekent dat de FABIA veilig en comfortabel plaats kan bieden aan drie kinderen.

Connectiviteit: infotainmentsystemen van de nieuwste generatie zijn altijd online

  • Aanraakschermen tot 9,2“, gebarenbediening en digitale spraakassistent
  • Optioneel digitaal instrumentenbord voor het eerst beschikbaar in de ŠKODA FABIA
  • Altijd online met toegang tot een breed scala aan mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect
  • Draadloze smartphone-integratie

 

Een optioneel digitaal instrumentenbord maakt zijn debuut in het gamma en infotainmentsystemen beschikken over een permanente internetverbinding: op het vlak van connectiviteit is de nieuwe ŠKODA FABIA ultramodern. Met een ingebouwde eSIM is de FABIA altijd online en biedt hij toegang tot webradio, uitgebreide mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect en de nieuwste infotainmentapps. Het grootste aanraakscherm meet 9,2“, en het 10,25“ grote digitale instrumentenbord biedt vijf verschillende weergavemogelijkheden. Amundsen, het topsysteem, kan worden bediend met gebarenbediening en via de digitale spraakassistent Laura.

 

De nieuwste generatie van de FABIA is de eerste die kan worden besteld met een digitaal instrumentenbord. De bestuurder kan het 10,25” grote digitale scherm naar eigen wens configureren, waarbij hij kan kiezen uit vijf basisindelingen. Het gaat om de Classic-lay-out, die gebaseerd is op de stijl van analoge ronde instrumenten, evenals de Modern-, Reduced- en Extended-lay-outs en – als onderdeel van het optionele Dynamics-pack – de Sport-lay-out, waarin de toerenteller centraal staat. Het digitale instrumentenbord – of Virtual Cockpit – kan onder meer de kaart weergeven met een close-up van knooppunten, logo's van radiozenders, hoezen van muziekalbums en profielfoto's van bellers. Standaard wordt de FABIA geleverd met een analoog instrumentenpaneel en een informatiescherm van 3,5”. 

 

Keuze uit drie infotainmentsystemen

Met de lancering van de nieuwe ŠKODA FABIA wordt ook de derde generatie infotainmentsystemen aan het gamma toegevoegd. Er is keuze uit drie systemen: het Swing audiosysteem met een kleurenscherm van 6,5”, het Bolero audiosysteem met een scherm van 8” en handsfree mogelijkheden via bluetooth, en het topsysteem Amundsen. Dit laatste systeem beschikt over een personaliseerbaar scherm van 9,2” en een navigatiefunctie die wordt ondersteund door onlinegegevens en op afstand kan worden bijgewerkt. Gebarenbediening is standaard, terwijl online spraakbediening via de digitale spraakassistent Laura, die 15 talen begrijpt, optioneel is.

 

Draadloze smartphone-integratie en mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect

Een smartphone kan zonder kabel worden verbonden via Wireless SmartLink en Android Auto of Apple CarPlay, terwijl de optionele Phone Box draadloos opladen mogelijk maakt. Voor het eerst zijn er tot vijf USB-C-aansluitingen om andere mobiele apparaten op te laten: een daarvan bevindt zich op de achteruitkijkspiegel om bijvoorbeeld een dashcam op te laden. Amundsen, het eersteklas infotainmentsysteem, biedt toegang tot een breed scala aan mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect. Naast eCall, dat automatisch de hulpdiensten oproept bij een ongeval, gaat het om Proactive Service (pechhulp) en toegang tot het voertuig vanop afstand via de MyŠKODA-app en het ŠKODA Connect-webportaal. De klant kan een ŠKODA Connect-account aanmaken of een bestaand account overzetten naar de FABIA, rechtstreeks via het scherm van de wagen. Het is net zo gemakkelijk om infotainmentapps te downloaden die weerberichten en nieuws weergeven, toegang bieden tot een persoonlijke Google-agenda of waarschuwen voor gevaar.

Simply Clever: vijf nieuwe functies in de FABIA

  • Nieuwe Simply Clever-oplossingen houden het interieur en de koffer op orde
  • Keuze uit 43 typische ŠKODA-ideeën voor de FABIA – meer dan ooit tevoren

 

ŠKODA maakt het klanten al jaren gemakkelijk om hun voertuigen dagelijks te gebruiken door nieuwe en geavanceerde Simply Clever-oplossingen aan te bieden. De Tsjechische autoconstructeur zet deze traditie voort door vijf volledig nieuwe functies aan het gamma van de FABIA toe te voegen, en nog eens acht functies maken hun debuut in de vierde generatie van deze populaire kleine wagen. Afhankelijk van de specificatie biedt de nieuwe ŠKODA FABIA tot 43 praktische functies die het dagelijkse leven net dat beetje makkelijker maken; dat is meer dan ooit tevoren. Naast ŠKODA-klassiekers als de ijskrabber met bandenprofielmeter in de tankklep en een paraplu in de bestuurdersdeur omvat het gamma nu ook gloednieuwe slimme details die het interieur en de kofferruimte met weinig moeite veel ordelijker maken.

 

Vijf Simply Clever-oplossingen maken hun ŠKODA-debuut in de nieuwe FABIA. Zo houden een nieuwe clip voor een kredietkaart of parkeerticket en een elastiekje als penhouder alles netjes in het opbergvak in de middenconsole. Een optionele verwijderbare bekerhouder tussen de voorstoelen biedt de bestuurder en voorpassagier meer flexibiliteit. Het opbergvak in de transmissietunnel is een andere optie, die de achterpassagiers een slimme oplossing biedt voor kleine spullen. Het opbergvak wordt gewoon tussen de middenconsole en de achterbank geplaatst en klikt vanzelf vast. Ook optioneel is een flexibel opbergvak voor de koffer. Dit bespaart ruimte doordat het zich in de zijwand bevindt, en kan indien nodig worden uitgetrokken om voorwerpen vast te zetten. De vijfde nieuwe oplossing is de zonneklep, die verkrijgbaar is als accessoire voor het optionele panoramisch dak. Als de klep niet wordt gebruikt, kan hij tot een derde van zijn omvang worden opgevouwen en onder de bagageafdekking worden opgeborgen.

 

USB-C-aansluiting op de achteruitkijkspiegel en een multifunctioneel opbergvak voor jassen

Sommige Simply Clever-oplossingen uit andere ŠKODA-modellen zijn nu ook beschikbaar voor de FABIA. Een daarvan is een USB-C-aansluiting op de achteruitkijkspiegel, die als optie verkrijgbaar is voor het Style-uitrustingsniveau. Hiermee kan bijvoorbeeld een dashcam van stroom worden voorzien, zonder dat een bungelende kabel het zicht van de bestuurder belemmert. Ook nieuw in het populaire segment van de kleine wagens is, naast de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel voorin, een multifunctioneel opbergvak dat onder de bagageafdekking wordt bevestigd. Hiermee wordt een anders meestal ongebruikte ruimte omgetoverd tot een perfect opbergvak voor jassen of vesten, en voor voorwerpen tot 3,5 kg. De gemakkelijk bereikbare opbergvakken voor smartphones op de rugleuningen van de voorstoelen (zoals in de OCTAVIA en de ENYAQ iV) maken ook hun debuut in de FABIA.

 

De nieuwe Simply Clever-functies beschikbaar voor de FABIA in een oogopslag:

Neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel voorin

Twee opbergvakken voor smartphones op de rugleuning van de voorstoelen

Multifunctioneel opbergvak

USB-C-aansluiting op de achteruitkijkspiegel

Uitklapbaar flexibel opbergvak in de koffer *

Leeslampje achterin dat van voorin bediend kan worden

Verwijderbare Easy Open-bekerhouder *

Phone Box met draadloos opladen

Kaart- en penhouder in het opbergvak voor de versnellingspook *

Kaart- en penhouder in de klep van het handschoenkastje

Opbergvak met bekerhouder op de tunnel voor de achterbank *

Verwijderbare zonneklep voor het panoramisch dak *

Laaddrempelbescherming

* maken hun ŠKODA-debuut

 

First Edition: tweekleurige lak en 17-duimsvelgen

  • Speciale editie voor de marktintroductie van de nieuwe ŠKODA FABIA
  • Keuze uit twee 1.0 TSI-motoren en twee metallic kleuren met zwart dak
  • Gebaseerd op het uitrustingsniveau Style met extra functies

 

Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe FABIA biedt ŠKODA een exclusief First Edition-model aan met een uitgebreidere standaarduitrusting. De speciale reeks is gebaseerd op het uitrustingsniveau Style en heeft een tweekleurig design. De twee beschikbare lakkleuren, Phoenix Orange metallic en Moon White met parelmoereffect, worden elk gecombineerd met een dak, buitenspiegelkappen en de omlijsting van het ŠKODA-radiatorrooster in contrasterend Magic Black met parelmoereffect. Er is ook keuze tussen twee motoren: de 1.0 TSI met een vermogen van 70 kW (95 pk) en de 81 kW (110 pk) sterke 1.0 TSI. Hoogtepunten in het interieur zijn onder meer het digitale instrumentenbord en koperkleurige contrasterende stiknaden en sierlijsten.

 

De vierde generatie van de ŠKODA FABIA wordt op de markt gebracht met een speciale First Edition. Het nieuwe model, dat slechts gedurende een paar maanden na zijn lancering beschikbaar zal zijn, wordt geleverd met uitgebreide specificatieopties en beschikt standaard over een opvallende tweekleurige lak. Het dak, de buitenspiegelkappen en de omlijsting van het ŠKODA-radiatorrooster in Magic Black met parelmoereffect vormen een prachtig contrast met de metallic lak Phoenix Orange of de parelmoerkleur Moon White. De onderkant van de raamlijsten is standaard verchroomd en de achterste zijruiten en achterruit zijn donkergetint (SunSet). Bovendien komt de FABIA First Edition, die gebaseerd is op het uitrustingsniveau Style, met een speciale badge.

 

1.0 TSI-motoren met standaard lichtmetalen 17-duimsvelgen

De ŠKODA FABIA First Edition wordt aangedreven door een 1.0 TSI-motor, en de klant kan kiezen tussen twee vermogensvarianten: 70 kW (95 pk) of 81 kW (110 pk). De gepolijste lichtmetalen Procyon-velgen van 17 duim in zwart met aerodynamisch geoptimaliseerde kunststof sierelementen behoren tot de standaarduitrusting. De speciale editie is ook uitgerust met koplampen en achterlichten met full ledtechnologie, evenals parkeersensoren voor en achter.

 

Interieur met digitaal instrumentenbord en koperkleurige visuele accenten

Het interieur van de ŠKODA FABIA First Edition is versierd met koperkleurige contrasterende stiknaden en sierelementen. Ook het digitale instrumentenbord behoort tot de standaarduitrusting. De indeling van het 10,25” grote digitale scherm kan door de bestuurder worden gepersonaliseerd; er zijn vijf basisopties om uit te kiezen. Entertainment en informatie worden aangeboden door het Bolero audiosysteem met aanraakscherm van 8” of, als optie, het topsysteem Amundsen met een scherm van 9,2” en online navigatiefunctie.

 

Succesverhaal: meer dan 4,5 miljoen FABIA’s geleverd

  • De FABIA is het tweede meest geproduceerde ŠKODA-model, na de OCTAVIA
  • Al 22 jaar is de modelreeks een belangrijke hoeksteen van het ŠKODA-gamma
  • De grootste afzetmarkten zijn Duitsland, Tsjechië, Polen en het Verenigd Koninkrijk

 

Tweeëntwintig jaar na de marktintroductie van de FABIA bouwt ŠKODA met de vierde generatie voort op het succes van deze populaire kleine wagen. De FABIA is het tweede meest geproduceerde ŠKODA-model, na de OCTAVIA, en een belangrijke hoeksteen voor de Tsjechische autoconstructeur. Van de hatchbackvariant en de FABIA COMBI zijn tot nu toe meer dan 4,5 miljoen exemplaren geleverd.

 

Sinds zijn lancering in 1999 is de ŠKODA FABIA een van de bestverkochte voertuigen in zijn klasse. Het was van meet af aan een zeer aantrekkelijk model, dat ondanks zijn compacte buitenafmetingen over veel ruimte beschikte, een topniveau haalde qua veiligheid, functionaliteit en efficiëntie en uitpakte met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Deze succesvolle formule maakt van het instapmodel van ŠKODA al meer dan twee decennia lang een aantrekkelijke keuze voor een brede waaier van klanten.

 

In ongeveer acht jaar tijd werden maar liefst 1,79 miljoen exemplaren geleverd van de eerste generatie van de FABIA, die vanaf 2000 ook als break verkrijgbaar was. De tweede generatie werd onthuld op het autosalon van Genève in 2007 en vond in totaal 1.704.000 kopers. De derde generatie, die in 2014 werd gepresenteerd, zette dit momentum voort en was in 2019 het meest geleverde ŠKODA-model na de OCTAVIA.

 

In totaal werden van de FABIA tot nu toe meer dan 4,5 miljoen voertuigen geleverd, een cijfer dat in het ŠKODA-gamma alleen wordt overtroffen door de OCTAVIA. De grootste markt voor de FABIA is Duitsland, met 18.070 leveringen in 2020, gevolgd door Tsjechië (17.750), Polen (12.556) en het Verenigd Koninkrijk (9.771).

S21-18N - Presskit SKODA FABIA ML (18p).pdf

PDF - 328 Kb

Liana Picard

PR Manager ŠKODA Import, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be