De ŠKODA KAROQ: Nieuwe compacte SUV met veel ruimte en ultramoderne technologie

De ŠKODA KAROQ: Nieuwe compacte SUV met veel ruimte en ultramoderne technologie

Donderdag 18 mei 2017

  • Modern en dynamisch SUV-design

  • Vier nieuwe motoren, krachtige en efficiënte TSI’s en TDI’s

  • Ultramoderne technologie voor het onderstel, tot vijf rijmodi en speciale offroadmodus

  • Uitgebreid aanbod bijstandssystemen voor meer veiligheid en comfort

  • ŠKODA Connect, infotainment met capacitief touchscreen in glasdesign en Care Connect voor extra bijstand

  • Uitrusting: full-ledkoplampen en digitaal instrumentenpaneel

  • ŠKODA zet SUV-campagne voort met de nieuwe ŠKODA KAROQ

De ŠKODA KAROQ is een compleet nieuwe compacte SUV van het traditierijke Tsjechische merk. Zijn emotieve en dynamische design met tal van kristallijne elementen is typerend voor de nieuwe SUV-designtaal van ŠKODA. Als echte ŠKODA biedt de KAROQ buitengewoon veel ruimte, nieuwe bijstandssystemen, full-ledkoplampen en, voor het eerst in een ŠKODA, een digitaal instrumentenpaneel. Het aanbod omvat vijf motorversies van 85 kW (115 pk) tot 140 kW (190 pk), waarvan vier nieuwe. Typisch voor ŠKODA biedt de nieuwe compacte SUV van het merk talloze uitgekiende oplossingen, zoals de VarioFlex-achterzetels of de Virtual Pedal-functie voor het handenvrij openen van de kofferklep. Extra lange voorwerpen kunnen dankzij de voorwaarts neerklapbare passagierszetel voorin comfortabel vervoerd worden.

De vormgeving van het exterieur met gewijzigde lijnen en bredere afmetingen maakt meteen duidelijk dat dit een compleet nieuwe wagen is. De ŠKODA KAROQ is een sports utility vehicle met karakter. Zijn emotieve en dynamische design met tal van kristallijne elementen is typerend voor de nieuwe SUV-designtaal van ŠKODA.

De compacte SUV is 4.382 mm lang, 1.841 mm breed en 1.605 mm hoog. De grotere afmetingen komen vooral de passagiers ten goede. De vrije beenruimte bedraagt 69 mm. De lange wielbasis van 2.638 mm (2.630 mm met vierwielaandrijving) bezorgt de ŠKODA KAROQ een zelfverzekerde uitstraling en geeft een idee van het ruim bemeten interieur.

ŠKODA staat steeds voor buitengewone ruimte. Dat geldt ook voor de nieuwe KAROQ. De kofferruimte heeft een volume van 521 l met de rugleuning van de achterzetels rechtop. Met neergeklapte rugleuning neemt het volume toe tot 1.630 l. Het VarioFlex-systeem bestaat uit drie afzonderlijke achterzetels, die elk apart versteld en zelfs volledig verwijderd kunnen worden, waardoor de SUV verandert in een compacte bestelwagen met een laadvolume van maximaal 1.810 liter.

 

Connectiviteitsopties aan de top van het segment

Met zijn innovatieve connectiviteitsoplossingen staat de ŠKODA KAROQ aan de top van zijn segment. De infotainmentmodules zijn afkomstig uit het modulaire infotainmentplatform van de tweede generatie en bieden ultramoderne functies en interfaces, steeds in combinatie met een capacitief aanraakscherm. De topsystemen Columbus en Amundsen bieden een WLAN-hotspot. Voor het systeem Columbus is een optionele LTE-module verkrijgbaar. De internetverbinding is gebaseerd op de huidige standaarden voor snel dataverkeer, zodat de passagiers vanaf hun smartphone of tablet vrij kunnen surfen of e-mailen.

De nieuwe mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect zijn onderverdeeld in twee categorieën. De Infotainment Online-diensten staan in voor informatie en navigatie, de Care Connect-diensten bieden bijstand in geval van pannes of noodgevallen. De Emergency Call-functie, die vanaf 2018 standaard zal zijn in Europa, is nu optioneel beschikbaar als onderdeel van Care Connect. Andere onlinediensten zijn beschikbaar via de ŠKODA Connect-app, waarmee de wagen van op afstand kan worden gecontroleerd, bediend of teruggevonden via de smartphone.

De intelligente connectie tussen auto en smartphone bereikt in de ŠKODA KAROQ een nieuw niveau. Het platform SmartLink+, compatibel met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink™, is als optie verkrijgbaar voor het basis infotainmentsysteem Swing. Voor alle andere infotainmentsystemen is SmartLink+ standaard. De Phone Box met oplaadfunctie via inductie verbindt de smartphone met de dakantenne en laadt het toestel tegelijk draadloos op.

 

Betrouwbare hulp: rijbijstandssystemen

De ŠKODA KAROQ biedt een omvangrijk gamma aan rijbijstandssystemen. Tot de nieuwe comfortsystemen behoren Park Assist, Lane Assist en Traffic Jam Assist. De dodehoekwaarschuwing Blind Spot Detect, Front Assist met predictieve voetgangerdetectie en Emergency Assist zorgen voor meer veiligheid.

Daarnaast biedt de ŠKODA KAROQ nog tal van extra rijbijstandssystemen, die de wagen op een veilige afstand van zijn voorligger houden, helpen bij het veranderen van rijstrook of helpen om de wagen binnen zijn rijvak te houden, waarschuwen voor belangrijke verkeersborden en helpen bij het parkeren.

Voor het eerst bij ŠKODA is ook een vrij programmeerbaar, volledig digitaal instrumentenpaneel beschikbaar. Zo kunnen de weergaves in de cockpit van de ŠKODA KAROQ op de persoonlijke wensen van de bestuurder worden afgestemd.

Vanaf het niveau Ambition kan de ŠKODA KAROQ optioneel worden uitgerust met full-ledkoplampen. Nieuwe ledsfeerverlichting in het instrumentenbord en de deurpanelen creëert een aangename sfeer, met tien mogelijke kleuren.

 

Krachtig en pittig: motoren en onderstel

Op het vlak van de motoren biedt de ŠKODA KAROQ ultramoderne technologieën. Er is de keuze tussen vijf motorvarianten: twee benzine- en drie dieselmotoren. De twee benzinemotoren en twee van de diesels zijn volledig nieuw in het aanbod. Ze hebben een cilinderinhoud van 1,0 l, 1,5 l, 1,6 l en 2,0 l en een vermogen van 85 kW (115 pk) tot 140 kW (190 pk). Alle krachtbronnen maken gebruik van een turbo en directe brandstofinjectie en beschikken over stop-starttechnologie en remenergierecuperatie. Zo zijn ze bijzonder zuinig en beantwoorden ze aan de EU 6-emissienormen. Met uitzondering van de krachtigste diesel zijn alle motoren bestelbaar met een manuele 6-versnellingsbak of de geautomatiseerde DSG met 7 versnellingen. De 2.0 TDI met 140 kW (190 pk) heeft standaard vierwielaandrijving en een DSG-7-versnellingsbak. Een bijzonderheid van de 1.5 TSI is de actieve cilinderuitschakeling.

Ook het onderstel van de ŠKODA KAROQ bepaalt nieuwe normen in zijn segment en demonstreert zijn kwaliteiten ook buiten de platgetreden paden. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition is de rijprofielselectie als optie verkrijgbaar, met de modi Normal, Sport, Eco, Individual en Snow (4x4). De Offroad-modus op de vierwielaangedreven versies verbetert de rijeigenschappen op ruw terrein.

 

Strategie 2025: ŠKODA zet SUV-campagne voort

In het kader van de toekomststrategie voor 2025 zal ŠKODA zijn modellengamma in de komende jaren consequent blijven uitbreiden. De focus zal daarbij in het bijzonder liggen op de uitbouw van het SUV-aanbod. Met de KODIAQ introduceerde ŠKODA zijn eerste grote SUV op de internationale markt. Met de ŠKODA KAROQ voegt het merk daar nu een volgende mijlpaal aan toe. De commercialisering van de nieuwe compacte SUV is voorzien in de tweede helft van 2017.

 

 

 

Thematisch overzicht

 

Design: expressief, dynamisch en rijk aan emoties

 

  • Compacte ŠKODA SUV biedt een heldere designtaal

  • Full-ledkoplampen en ledachterlichten

  • Silhouet met korte overhangen en expressieve tornadolijn

 

Vanaf de eerste aanblik is duidelijk dat de ŠKODA KAROQ een volledig nieuwe auto is. Met zijn emotieve en dynamische design met talloze kristallijne elementen vertegenwoordigt hij de nieuwe ŠKODA-designtaal. Tegelijk illustreert het expressieve en robuuste exterieur zijn ambities als compacte SUV.

De lijnen van de opvallend driedimensionale voorzijde stralen veiligheid en kracht uit, de hele voorzijde wordt vooral gekenmerkt door de geometrisch vormgegeven koplampen met hun precieze contouren. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition zijn full-ledkoplampen beschikbaar. Een smalle lichtstrip langs de onderrand van de koplampen staat in voor de richtingaanwijzers en het dagrijlicht. De mistlichten, eveneens met leds en inclusief afdraaiverlichting, bevinden zich onder de hoofdlichtblokken. Het radiatorrooster, afgeboord met een chroomlijst, heeft de voor ŠKODA typische trapeziumvorm. De motorkap loopt uit in het grote ŠKODA-logo.

In zijaanzicht valt meteen de lange wielbasis op, die een ruim interieur doet vermoeden. Het silhouet wordt gekenmerkt door korte overhangen voor- en achteraan, de aflopende daklijn die visueel wordt doorgetrokken in de lijn van de D-stijlen, en de teruglopende achterkant.

Vanaf de koplampen loopt een uiterst precieze lijn over de flanken tot helemaal achteraan. Ze stroomlijnt het koetswerk en geeft structuur. De wielkasten zijn afgeboord met hoekige lijsten, een typisch kenmerk van de SUV’s van ŠKODA, en verlenen de ŠKODA KAROQ zo een nog krachtigere uitstraling.

De breedte van het koetswerk wordt beklemtoond door de horizontale lijnen achteraan. De vlakke achterlichten zijn in tweeën gedeeld: het buitenste deel bevindt zich op de hoeken van het koetswerk, het binnenste deel bevindt zich op de kofferklep. De reflectoren bevinden zich onder de parkeersensoren aan weerskanten van de achterbumper. Achteraan wordt ledtechnologie gebruikt voor de achterlichten, de remlichten en de nummerplaatverlichting. De achterlichten hebben de voor ŠKODA typische C-vorm.

De nieuwe compacte SUV is standaard uitgerust met 16- of 17-duimsvelgen, beschikbaar in drie verschillende designs. Optioneel zijn lichtmetalen wielen in 17, 18 en 19 duim verkrijgbaar.

Uitrusting: debuut van het digitale instrumentenpaneel

 

  • Digitaal instrumentenpaneel met vier weergavemogelijkheden

  • Koplampen en achterlichten met ledtechnologie

  • VarioFlex-achterzetels voor een basiskoffervolume tot 588 l

  • Ledsfeerverlichting in het interieur

 

De compacte SUV ŠKODA KAROQ is een allrounder voor gezin, zaken, dagelijks gebruik en vrije tijd. Zijn praktische en functionele karakter wordt in de verf gezet door de riante interieurruimte, ultramoderne technologie en goed doordachte uitrusting. De koplampen en achterlichten maken gebruik van ledtechnologie, de sfeerverlichting creëert een aparte sfeer in het interieur. In de KAROQ biedt ŠKODA voor het eerst ook een volledig digitaal instrumentenpaneel. Daarmee kan de bestuurder de instrumenten volledig naar wens configureren. Een andere technologische blikvanger is de Phone Box in de middenconsole, voor het draadloos opladen van smartphones. Als optie biedt ŠKODA een verwarmd stuur en verwarmbare achterzetels.

Voor het eerst bij ŠKODA is ook een volledig digitaal instrumentenpaneel beschikbaar, dat vier verschillende weergavemogelijkheden biedt.

De Classic-weergave toont de toerenteller en snelheidsmeter als ronde instrumenten links en rechts in het display. De zone tussen beide is vrij configureerbaar, bijvoorbeeld met een weergave van het entertainmentsysteem of de navigatiekaart, waarop ook kan worden ingezoomd.

De Digital-weergave vult het display over de volle breedte, bijvoorbeeld met entertainmentinformatie of de navigatiekaart. Erboven en eronder blijft nog steeds ruimte voor kleine digitale weergaves, zoals de huidige snelheid, de aanbevolen versnelling, de verkeersbordenherkenning, de resterende afstand, de afstand tot de volgende splitsing in de geprogrammeerde route of de reeds afgelegde afstand.

De Info Profile-lay-out biedt een groot display in het midden waarop bijvoorbeeld de kaart kan worden weergegeven. Links, rechts en boven de kaart is er ruimte voor extra informatie op maat, zoals de huidige snelheid, navigatie-instructies met pictogrammen, de aanbevolen versnelling, verkeersbordenherkenning. (bv. snelheidsbeperkingen of inhaalverbodsborden) of de gereden tijd, om er maar enkele te noemen.

De Reduced-weergave biedt twee grote schermen waarop enkel geselecteerde informatie wordt getoond. Dat kan bijvoorbeeld de huidige snelheid en het resterende rijbereik zijn. Bijkomend wordt geselecteerde basisinformatie (bv. het uur) weergegeven boven- en onderaan op het display. Bij ingeschakelde routegeleiding worden navigatiepijlen centraal op het display weergegeven.

Deze vier lay-outs vormen enkel de structuur van het instrumentenpaneel. Via een scrollfunctie in het interactieve display van het MIB-systeem kan de bestuurder instellen welke displays waar en in welk formaat worden weergegeven. Informatie van het audiosysteem, de bijstandssystemen (Lane Assist, Front Assist...) of de voertuigstatus kunnen naar keuze links, rechts of centraal worden weergegeven.

De uitrusting omvat nog twee andere innovaties: een verwarmbaar stuur en drie personaliseerbare sleutels. Zodra een bepaalde bestuurder de auto ontgrendelt, worden zijn/haar persoonlijke instellingen geactiveerd. Het gaat om een ruime waaier aan instellingen, waaronder het ingestelde rijprofiel, de bijstandssystemen, de binnen- en buitenverlichting, de klimaatregeling, het infotainmentsysteem en de elektrisch verstelbare zetels. Bijkomend zijn ook de voor- en achterzetels verwarmbaar.

Voor de lichten besteedden de ŠKODA-ingenieurs een bijzondere aandacht aan de details. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition is de ŠKODA KAROQ beschikbaar met full-ledkoplampen in een helder glasdesign. Standaard heeft hij ledachterlichten en -remlichten; de richtingaanwijzers, achteruitrijlichten en mistlichten achteraan (geïntegreerd in de reflectoren in de bumper) maken gebruik van gloeilampen. Full-ledmistlichten inclusief afdraaiverlichting zijn als optie verkrijgbaar. De Light Assist-sensor monitort continu de lichtomstandigheden en schakelt automatisch het dimlicht in wanneer dat nodig is, niet alleen ‘s avonds maar bijvoorbeeld ook in tunnels of wanneer je door een donker bos rijdt. De lichten worden ook automatisch ingeschakeld zodra de ruitenwissers bediend worden. De multifunctionele camera die gebruikt wordt door de Dynamic Light Assist detecteert tegemoetkomend verkeer en voorliggers en garandeert dat in die gevallen het grootlicht automatisch wordt uitgeschakeld.

De Coming Home- en Leaving Home-functie laat de lichten gedurende een bepaalde tijd branden om de omgeving van de auto te verlichten, zodat de inzittenden veilig kunnen in- en uitstappen. Wanneer de deuren geopend worden, wordt bovendien ook het ŠKODA-logo op de grond geprojecteerd.

In het interieur is een nieuwe ledsfeerverlichting beschikbaar, geïntegreerd in de deuren en het instrumentenbord, die in tien verschillende kleuren kan worden ingesteld.

Met de rugleuning van de achterzetels rechtop heeft de koffer een basisvolume van 521 l. Indien de rugleuning wordt neergeklapt, loopt dat volume op tot 1.630 l. In combinatie met de optionele VarioFlex-achterzetels varieert het basisvolume van de koffer tussen 479 en 588 l.

Het VarioFlex-systeem bestaat uit drie afzonderlijke achterzetels, die elk apart versteld en zelfs volledig verwijderd kunnen worden, waardoor de SUV verandert in een compacte bestelwagen met een laadvolume van maximaal 1.810 liter.

 

 

 

Aandrijving: vier nieuwe efficiënte motoren

 

  • Keuze uit vijf motorversies: twee benzine- en drie dieselmotoren

  • Vermogen van 85 kW (150 pk) tot 140 kW (190 pk)

  • Efficiënte en dynamische driecilinder 1.0 TSI

  • 1.5 TSI met actieve cilindertechnologie ACT

  • 2.0 TDI met 140 kW (190 pk) en 400 Nm, standaard met vierwielaandrijving

 

Onder de motorkap biedt de ŠKODA KAROQ ultramoderne technologie. Er is de keuze tussen vijf motorvarianten: twee benzine- en drie dieselmotoren. De twee benzinemotoren en twee van de diesels zijn volledig nieuw in het aanbod. Ze hebben een cilinderinhoud van 1,0 l, 1,5 l, 1,6 l en 2,0 l en een vermogen van 85 kW (115 pk) tot 140 kW (190 pk). Alle krachtbronnen maken gebruik van turbodrukvoeding, directe injectie, stop-starttechnologie en energierecuperatie, waardoor ze extreem efficiënt zijn en aan de EU6-emissienormen beantwoorden. Met uitzondering van de krachtigste diesel zijn alle motoren bestelbaar met een manuele 6-versnellingsbak of de geautomatiseerde DSG met 7 versnellingen. De 2.0 TDI met 140 kW (190 pk) heeft standaard vierwielaandrijving en een DSG-7-versnellingsbak. De nieuwe 1.5 TSI biedt als bijzonderheid de actieve cilinderuitschakeling ACT.

 

Benzinemotoren:

Nieuw: 1.0 TSI – 85 kW (115 pk), 175 Nm koppel, topsnelheid 187 km/u, 0-100 km/u in 10,6 s, gemengd verbruik 5,2 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 117 g/km

Nieuw: 1.5 TSI – 110 kW (150 pk), 250 Nm koppel, topsnelheid 204 km/u, 0-100 km/u in 8,4 s, gemengd verbruik 5,1 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 119 g/km

 

Dieselmotoren:

Nieuw: 1.6 TDI – 85 kW (115 pk), 250 Nm koppel, topsnelheid 188 km/u, 0-100 km/u in 10,7 s, gemengd verbruik 4,5 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 118 g/km

2.0 TDI – 110 kW (150 pk), 340 Nm koppel, topsnelheid 207 km/u, 0-100 km/u in 8,9 s, gemengd verbruik 4,4 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 115 g/km

Alle waarden zijn van toepassing op het model met voorwielaandrijving en een manuele 6-versnellingsbak.

Nieuw: 2.0 TDI – 140 kW (190 pk), 400 Nm koppel, topsnelheid 211 km/u, 0-100 km/u in 7,8 s, gemengd verbruik 5,3 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 138 g/km

Vier motoren zijn volledig nieuw voor de reeks van de compacte SUV. De kleinste benzinemotor heeft een kleine cilinderinhoud maar levert desondanks een hoger vermogen. De 1.0 TSI heeft drie cilinders, biedt 85 kW (115 pk) en ontwikkelt een maximumkoppel van 200 Nm. Deze motor maakt indruk met zijn dynamische prestaties en ietwat schorre klank. De downsizing zorgt voor een hogere efficiëntie van de motor. Deze versie van de ŠKODA KAROQ accelereert van 0 tot 100 km/u in 10,6 seconden, behaalt een topsnelheid van 187 km/u en verbruikt gemiddeld 5,2 l/100 km. Hij is beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of de DSG met zeven versnellingen.

Het onderscheidende kenmerk van de nieuwe 1.5 TSI-motor met 110 kW (150 pk) is de Active Cylinder Technology (ACT). Dat systeem schakelt de tweede en derde cilinder tijdelijk uit bij geringe motorbelasting. Daardoor werkt de motor efficiënter en is afhankelijk van de rijstijl een brandstofbesparing tot 0,5 l/100 km mogelijk. De ACT is actief tussen 1.400 en 4.000 t/min. en bij snelheden tot 130 km/u. De ŠKODA KAROQ 1.5 TSI sprint van 0 tot 100 km/u in 8,4 s, bereikt een topsnelheid van 204 km/u en verbruikt gemiddeld 5,1 l/100 km. Ook voor deze versie is er de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak of de DSG-zevenversnellingsbak.

Alle dieselmotoren zijn viercilinders, met turbodrukvoeding, directe brandstofinjectie en vierkleppentechnologie. De instapversie is de 1.6 TDI met een vermogen van 85 kW (115 pk) en maximum 250 Nm koppel. Deze versie van de compacte SUV accelereert van 0 tot 100 km/u in 10,7 seconden, behaalt een topsnelheid van 188 km/u en verbruikt gemiddeld 4,5 l/100 km. Hij is beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of de DSG met zeven versnellingen.

De dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,0 l is beschikbaar in twee vermogensvarianten. Beide versies maken indruk met hun souplesse en een hoog koppel. De 2.0 TDI van 110 kW (150 pk) wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of de DSG met zeven versnellingen. Het maximumkoppel van 340 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 3.000 t/min. De ŠKODA KAROQ 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden, bereikt een topsnelheid van 196 km/u en verbruikt gemiddeld 5,0 l/100 km.

De tweede variant van de 2.0 TDI biedt een vermogen van 140 kW (190 pk). Deze topversie heeft standaard vierwielaandrijving en een DSG-zevenversnellingsbak. Het maximumkoppel van 400 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 3.250 t/min. en staat garant voor een indrukwekkende trekkracht en sportieve prestaties. Met de 2.0 TDI van 140 kW (190 pk) sprint de compacte SUV vanuit stilstand in 7,8 s naar 100 km/u, bereikt hij een topsnelheid van 211 km/u en verbruikt hij gemiddeld 5,3 l/100 km.

 

Alle waarden zijn voorlopige cijfers.

Geavanceerd onderstel, vijf rijmodi, intelligente vierwielaandrijving

 

  • Geavanceerd en evenwichtig onderstelconcept

  • < > voor vierwielaangedreven modellen 

     

    Het onderstel bepaalt nieuwe normen in dit segment en toont zijn kwaliteiten ook buiten de verharde wegen. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition is Driving Mode Select als optie beschikbaar, met de rijmodi Normal, Sport, Eco, Individual en Snow (4x4). De Offroad-modus voor de vierwielaangedreven modellen verbetert de rijeigenschappen bij gebruik buiten de verharde wegen.

    Het onderstel van de ŠKODA KAROQ onderscheidt zich door zijn geavanceerde en evenwichtige concept en verleent de compacte SUV veelzijdige gebruiksmogelijkheden, inclusief echte offroadcapaciteiten. Een belangrijk element in de evenwichtige lastverdeling over beide assen is de ver naar voren geplaatste McPherson-voortrein met onderliggende driehoeken en een stalen subframe. De spoorbreedte vooraan bedraagt 1.576 mm.

    De achtertrein met vier armen per wiel (voor de vierwielaangedreven versies) bestaat voor het grootste deel uit hoogresistent staal, zijn spoorbreedte meet 1.541 mm. De zwaardvormige geleidingsarmen absorberen de rij- en remkrachten. Drie armen per wiel zorgen voor een optimale geleiding en garanderen een precieze spoorstabiliteit in alle omstandigheden.

    Dankzij de dynamische onderstelregeling DCC kan de bestuurder in de nieuwe ŠKODA KAROQ kiezen tussen drie onderstelmodi: Comfort, Standard en Sport. Elektrisch bediende kleppen passen de instelling van de dempers aan. Een regeleenheid bedient de kleppen afhankelijk van de wegomstandigheden, de verkozen rijstijl en de ingestelde modus. De DCC draagt bij aan de actieve veiligheid door in dynamisch genomen bochten automatisch de Sport-stand in te schakelen. Dat creëert meer stabiliteit, een betere tractie en kortere remafstanden. De onderstelregeling DCC inclusief Driving Mode Select is beschikbaar voor de 1.5 TSI en beide 2.0 TDI-versies met vierwielaandrijving vanaf het uitrustingsniveau Ambition.

    Met Driving Mode Select kan de bestuurder de stuureigenschappen, de bediening van de DSG en de instellingen van andere systemen aanpassen in de modi Normal, Eco, Sport en Individual. De persoonlijke instellingen kunnen op de optionele personaliseerbare sleutel voor maximaal drie gebruikers worden opgeslagen.

    De vierwielaandrijving van de compacte SUV garandeert ook op glad terrein of bij het slepen van een zware aanhangwagen optimale rijeigenschappen. Het systeem maakt gebruik van een elektronisch geregelde lamellenkoppeling. Verschillende sensoren monitoren permanent de rijomstandigheden aan de hand van bv. het wieltoerental, de stuurhoek, de langs- en dwarsversnelling, de stand van het gaspedaal, het toerental, koppel... en sturen hun resultaten naar de elektronica van de vierwielaandrijving, die vervolgens de optimale krachtoverdracht berekent en realiseert.

    De Offroad-modus, die op ruwer terrein voor nog betere rijeigenschappen zorgt, is een optionele extra voor alle vierwielaangedreven varianten. Om de trekkracht in Offroad-modus te verbeteren, laat de tractiecontrole (TCS) meer wielspin toe en reageert de elektronische differentieelvergrendeling (EDL) scherper en sneller. Indien nodig worden ook de Hill Hold Control en de afdaalhulp ingeschakeld, die laatste houdt de snelheid constant bij het afdalen. De optionele DCC-schokdempers passen hun dempingskarakteristiek aan en het gaspedaal reageert minder direct. Ook de werking van het ABS wordt aangepast, zodat de wielen kortstondig kunnen blokkeren en zich zo een ‘wig’ van opgehoopte aarde voor de wielen kan vormen om het voertuig extra af te remmen.

    Wie de ŠKODA KAROQ op ruwer terrein wil gebruiken, zal het Rough Road-pack op prijs stellen, dat beschermt tegen mechanische schade (op gravel of op stenige ondergrond) en vermijdt dat vuil (stof, zand, modder) in het motorcompartiment of de voertuigleidingen terechtkomt. Het Rough Road-pack omvat een beschermplaat voor het motorcarter, bescherming van de kabels en remleidingen, van het brandstofcircuit en extra beschermlijsten in kunststof.

    De elektronische differentieelblokkering EDL zorgt voor extra rijstabiliteit. Ze helpt de bestuurder om zacht en comfortabel te vertrekken op ondergronden met variabele grip. Indien een wiel doordraait, remt EDL het gericht af en garandeert het dat de aandrijfkracht naar het wiel met de beste grip gestuurd wordt.

     

     

    Rijbijstandssystemen: Pionier op het vlak van rijbijstandssystemen

     

    • Bijstandssystemen uit hogere voertuigsegmenten

    • Adaptive Cruise Control (ACC)

    • Front Assist inclusief City Emergency Brake en voetgangerdetectie

    • Blind Spot Detect en Rear Traffic Alert

    • < > 

       

      De ŠKODA KAROQ is beschikbaar met tal van rijbijstandssystemen, waarvan sommige doorgaans enkel in hogere voertuigsegmenten zijn terug te vinden. De veiligheidssystemen bieden bescherming van voor voetgangers en houden de compacte SUV op een veilige afstand van voorliggende voertuigen. Ze maken het eenvoudiger om van rijstrook te wisselen of op de eigen rijstrook te blijven, helpen bij het parkeren en herkennen belangrijke verkeersborden.

       

      Een selectie van de beschikbare bijstandssystemen:

      De adaptieve snelheidsregelaar ACC houdt de vooraf ingestelde afstand tot voorliggers aan door het eigen voertuig automatisch af te remmen indien nodig. De bestuurder kan niet alleen de snelheid en de minimumafstand instellen, maar kan ook kiezen hoe dynamisch de ACC reageert.

      De optionele Blind Spot Detect en Rear Traffic Alert zorgen voor extra veiligheid en rijcomfort. Vanaf een snelheid van 10 km/u registreren twee radarsensoren achteraan het verkeer achter de compacte SUV. Wanneer een ander voertuig zich in de dode hoek van de buitenspiegels bevindt of snel langs achteren nadert, licht een waarschuwingsled op in de betreffende buitenspiegel. Indien de bestuurder desondanks toch de richtingaanwijzer aanzet, begint de led snel en intens te knipperen. Bij het achterwaarts uitrijden van een parkeerplaats of oprit weerklinkt een waarschuwingssignaal indien een andere auto langs opzij nadert; daarnaast verschijnt ook een visuele waarschuwing op het scherm van de boordcomputer. Indien nodig remt de ŠKODA KAROQ automatisch om een botsing te vermijden.

      Emergency Assist is een functie die beschikbaar is wanneer de auto zowel de adaptieve snelheidsregelaar als Lane Assist aan boord heeft en die ingrijpt indien de bestuurder door een noodgeval niet meer in staat is om te rijden (bv. bij bewustzijnsverlies).

      De standaard Front Assist inclusief City Emergency Brake en voetgangerdetectie maakt gebruik van een radarsensor. De radar dekt een breed bereik en werkt ook betrouwbaar bij slechte zichtbaarheid. Zodra het systeem een dreigende botsing registreert, waarschuwt het de bestuurder in verschillende stappen. Indien nodig kan het de wagen automatisch afremmen, zelfs tot volledige stilstand. De City Emergency Brake is actief tot 34 km/u. De eveneens standaard voetgangerdetectie vult de werking van Front Assist aan: ze initieert een noodstop bij snelheden tussen 10 en 60 km/u indien risico wordt gedetecteerd als gevolg van een voetganger die de baan van de auto kruist. Bij snelheden boven 40 km/u wordt bijkomend een waarschuwingssignaal uitgestuurd.

      Hill Hold Control helpt de bestuurder te vertrekken op hellingen zonder het risico om achteruit te rollen. Daarvoor moet de handrem niet worden gebruikt.

      Bij snelheden boven 65 km/u helpt Lane Assist de bestuurder met behulp van een camera in de voet van de binnenspiegel. Indien de compacte SUV naar de rijstrookmarkering toe rijdt zonder dat de richtingaanwijzers gebruikt worden, helpt het systeem de bestuurder om op de eigen rijstrook te blijven via een subtiele corrigerende stuuringreep.

      De cameragebaseerde verkeersbordenherkenning detecteert de meest voorkomende verkeersborden en geeft ze als pictogram weer op het digitale instrumentenpaneel en/of op het scherm van het navigatiesysteem. Hetzelfde geldt voor snelheidsbeperkingen en inhaalverbodsborden.

      De vermoeidheidsherkenning Driver Alert detecteert afwijkingen ten opzichte van het normale stuurgedrag van de bestuurder en leid daar een verminderde waakzaamheid uit af. Het systeem analyseert het stuurgedrag in de eerste 15 minuten nadat de motor gestart werd en slaat die informatie op als basis voor een eventuele waarschuwing. Gedurende de analyse moet een snelheid van minstens 65 km/u worden aangehouden. Een merkbare afwijking in het stuurgedrag wijst op vermoeidheid van de bestuurder, waarna de bestuurder via een waarschuwingssignaal in het instrumentenpaneel wordt aangespoord om een pauze te nemen.

       

       

      ŠKODA Connect en infotainment: entertainment, informatie en bijstand

       

      • Keuze uit vier infotainmentsystemen

      • Gebarenbediening voor bepaalde functies

      • Mobiele onlinediensten als aanvulling op infotainmentaanbod

      • Emergency Call en pechoproep als deel van Care Connect

      • Diensten voor voertuigtoegang op afstand

      • ŠKODA Connect Portal maakt Connect-diensten ook thuis beschikbaar voor de klant

       

      Dankzij de nieuwe mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect zijn de inzittenden ‘altijd online’. De intuïtieve functies zijn onderverdeeld in twee categorieën: de Infotainment Online-diensten bieden entertainment en informatie, de Care Connect-diensten leveren ondersteuning en bijstand. Het aanbod omvat navigatie in real time met aanbevolen alternatieve routes bij files, een automatische noodoproep (Emergency Call) en een functie die de bestuurder naar de laatst bekende parkeerpositie van de wagen begeleidt. Trajecten kunnen van thuis uit geprogrammeerd en online naar het voertuig gestuurd worden. Nog een nieuwigheid is de gebarenbediening, die het mogelijk maakt om bepaalde functies eenvoudig via handgebaren te bedienen.

       

      Alle infotainmentsystemen van de ŠKODA KAROQ bieden een ruime waaier aan functies en interfaces, werken snel en zijn voorzien van een capacitief aanraakscherm.

      Er zijn vier mogelijkheden: de audiosystemen Swing (standaard) en Bolero, alsook de navigatiesystemen Amundsen en Columbus. Het scherm van de optionele infotainmentsystemen Bolero, Amundsen en Columbus in een nieuw glasdesign zorgt voor een nog hoogwaardigere uitstraling.

      Het standaard audiosysteem Swing heeft vier luidsprekers, een 6,5”-scherm, een SD-kaartlezer en twee USB-aansluitingen (één voorin en één achterin) waarmee mobiele toestellen eenvoudig kunnen worden aangesloten. Optioneel kan de middenconsole aan de achterzijde ook met een 230V-stopcontact worden uitgerust. Een bluetooth-verbinding voor smartphones, een digitale DAB+-tuner en vier extra luidsprekers achterin zijn optionele extra’s.

      Het audiosysteem Bolero heeft een hogeresolutiescherm van 8 inch in elegant glasdesign. Het systeem biedt onder meer de mogelijkheid om sms-berichten voor te lezen en te schrijven. Voorts beschikt het over een eenvoudig bruikbare geïntegreerde bluetooth-verbinding voor telefoons en mp3-spelers, acht luidsprekers en SmartLink+. Spraakbediening is optioneel beschikbaar.

      Het navigatiesysteem Amundsen is gebaseerd op het Bolero-systeem, aangevuld met een aantrekkelijk vormgegeven navigatiefunctie en een wifi-hotspot. Twee tuners garanderen een optimale radio-ontvangst, een derde tuner is voorbehouden voor de TMC-verkeersinformatie (Traffic Message Channel). Via de geïntegreerde wifi-hotspot kunnen de inzittenden surfen, streamen en e-mails versturen met maximaal acht mobiele toestellen tegelijk.

      Het infotainmentsysteem Columbus is het topmodel in het aanbod (optioneel vanaf uitrustingsniveau Ambition). Behalve de eigenschappen van het Amundsen-systeem beschikt het over een flashgeheugen van 64 GB en een cd-/dvd-speler. De optionele LTE-module garandeert een supersnelle internetverbinding. Het glazen display met een afmeting van 9,2 inch heeft een resolutie van 1280 x 640 pixels. Bestemmingen kunnen worden ingevoerd via tekst of met spraakbediening.

      Als aanvulling op het weergave- en bedieningsconcept biedt de nieuwe compacte SUV ook gebarenbediening voor bepaalde functies (beschikbaar op navigatiesysteem Columbus). Een camera detecteert en identificeert bepaalde handbewegingen die de bestuurder maakt ter hoogte van het scherm in de middenconsole. Zo kan bijvoorbeeld door het menu van het infotainmentsysteem gescrold worden met handgebaren, zonder de aandacht van de weg af te leiden.

      De mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect breiden het infotainmentaanbod gevoelig uit. De Infotainment Online-diensten zorgen voor informatie en entertainment, de Care Connect-diensten bieden hulp in doverse situaties en toegang tot het voertuig van op afstand. Online verkeersinformatie is een belangrijk onderdeel van de Infotainment Online-diensten: ze geeft de actuele verkeersstroom op het geselecteerde traject weer en stelt alternatieve routes voor bij files. Aanvullende bieden de diensten gedetailleerde informatie over naburige tankstations (incl. brandstofprijzen langs de gekozen route), parkeerplaatsen, nieuws en weer.

      De Care Connect-diensten ondersteunen de bestuurder in verschillende situaties en zijn beschikbaar voor alle infotainmentsystemen (als optie vanaf het uitrustingsniveau Active). Tot deze diensten behoren de functies Emergency Call en Proactive Service (om een afspraak voor een onderhoudsbeurt te plannen en voor te bereiden), alsook de voertuigtoegang op afstand.

      De automatische Emergency Call-functie is bijzonder belangrijk. Emergency Call wordt ingeschakeld na een ongeval waarbij een van de beschermingssystemen (zoals een airbag) is geactiveerd. Het voertuig brengt automatisch een spraak- en dataverbinding met een noodoproepcentrum tot stand en stuurt alle nodige info door. De bestuurder of passagiers kunnen de noodoproep ook manueel tot stand brengen met een druk op de knop in de dakmodule.

      Via een andere toets in de dakmodule kan de bestuurder ook een pechoproep uitvoeren. De derde toets in de module, waarop een ‘i’ staat afgebeeld, lanceert een ‘Info Call’, waarmee aan de specialisten van een callcenter bijvoorbeeld technische vragen over het voertuig gesteld kunnen worden.

      De diensten Gebiedswaarschuwing en Snelheidsmelding helpen de eigenaar wanneer hij de auto aan derden uitleent. Zodra een door hem bepaald gebied wordt verlaten of betreden met het voertuig of indien een vooraf ingestelde snelheid wordt overgeschreden, wordt hij daarover geïnformeerd. De Rijgegevens-functie rondt het aanbod af.

      De Care Connect-diensten in de ŠKODA KAROQ omvatten ook diensten voor voertuigtoegang op afstand, die beschikbaar zijn via de ŠKODA Connect App, bv. op de smartphone van de gebruiker. De dienst Voertuigstatus biedt van op afstand informatie over de status van de lichten en het brandstofpeil, en geeft aan of de ruiten, deuren en het zonnedak gesloten zijn. Ook de standverwarming kan hiermee bediend worden. De functie Parkeerpositie toont de laatst geregistreerde locatie van de auto, de functie Claxonneren & Knipperen activeert de claxon en de gevarenpinkers om de wagen eenvoudig en snel terug te vinden, bv. op een grote parking.

      De ŠKODA Connect App wordt aangevuld door de ŠKODA Connect Portal, die de ŠKODA Connect-diensten ook thuis beschikbaar maakt. Via de portal kunnen diensten geconfigureerd worden en bestemmingen en routes naar de wagen gestuurd.

       

       

      Simply Clever: praktische assistenten aan boord

       

      • Meer dan 30 Simply Clever-elementen, waarvan vier nieuwe

      • Virtual Pedal opent de kofferklep met een simpele beweging van de voet

      • Elektrisch uitklapbare trekhaak komt automatisch tevoorschijn

       

      Ook de talloze Simply Clever-elementen dragen bij aan het veelzijdige karakter van de nieuwe compacte SUV. Er zijn voor de KAROQ niet minder dan 30 van deze uitgekiende oplossingen beschikbaar.

      Een eerste nieuw element is de elektrisch bediende kofferklep, die met een druk op de knop vanuit het interieur geopend en gesloten kan worden. De Virtual Pedal, waarmee de kofferklep met een simpele voetbeweging onder de achterbumper geopend kan worden, biedt nog meer comfort en gebruiksgemak.

      Nog een nieuwigheid is de elektrisch uitklapbare trekhaak, die enkel wordt uitgeklapt indien nodig.

      Een elektromechanische parkeerrem is standaard. Die werkt met twee elektromotoren en is geïntegreerd in het remsysteem op de achteras; ze doet ook dienst als noodrem. In combinatie met de DSG-versnellingsbak biedt ze ook een Auto Hold-functie. Die houdt bijvoorbeeld in fileverkeer het voertuig veilig op zijn plaats zonder dat de bestuurder het rempedaal ingedrukt moet houden. De parkeerrem wordt via een schakelaar in de middenconsole in- en uitgeschakeld.

ŠKODA KAROQ – NAMING STORY

ŠKODA KAROQ - World premiere look back from Stockholm

ŠKODA KAROQ - Static and dynamic footage

ŠKODA KAROQ - Static studio footage

The ŠKODA board members at the world premiere of the ŠKODA KAROQ: at the Artipelag museum near Stockholm - 18 May 2017.
On 18 May 2017, ŠKODA CEO Bernhard Maier presented the new ŠKODA KAROQ compact SUV.
On 18 May 2017, Member of the Board of Management for Sales and Marketing Werner Eichhorn presented the new ŠKODA KAROQ compact SUV.
n 18 May 2017, Member of the Board of Management for Technical Development Christian Strube presented the new ŠKODA KAROQ compact SUV.
In the Artipelag museum near Stockholm, the new ŠKODA KAROQ rolled into the spotlight on 18 May 2017.