De volledig elektrische Škoda Elroq: intrede in het segment van compacte SUV’s met een uitgesproken design

  • Uitbreiding van het Škoda-gamma: de volledig nieuwe Elroq is het eerste volledig elektrische model van de autoconstructeur in de belangrijke categorie van de compacte SUV’s (het A Main SUV-segment)
  • Nog meer uitgesproken exterieurdesign: de Elroq is het eerste Škoda-model dat uitpakt met de nieuwe Modern Solid-designtaal
  • Compact maar ruim: comfortabel rijgedrag, slimme opbergmogelijkheden en tot 1.580 liter koffervolume maken van de Elroq de perfecte keuze voor in de stad en de voorstad
  • Uitgebreid gamma aandrijflijnen: vermogens van 125 kW tot 220 kW plus een rijbereik van meer dan 560 km (WLTP) en oplaadtijden van minder dan 28 minuten

Mladá Boleslav/Kortenberg, 1 juli 2024 – Een aantrekkelijke, volledig elektrische toevoeging aan de familie: met zijn wereldpremière, gepland in de herfst van 2024, zal de Elroq binnenkort Škoda Auto’s gamma van volledig elektrische SUV’s uitbreiden naar het A Main SUV-segment, het grootste subsegment in Europa qua volume. Met zijn gedistingeerde look is de nieuwe SUV het eerste Škoda-model dat uitpakt met de nieuwe Modern Solid-designtaal van het merk, waarmee het exterieurdesign van het gamma nog meer uitgesproken wordt. Met veel ruimte, inclusief 470 liter tot 1.580 liter aan koffervolume in combinatie met compacte buitenafmetingen en slimme opbergmogelijkheden, is de Elroq ideaal voor in de stad en de voorstad. Vermogens van 125 kW tot 220 kW, een rijbereik van meer dan 560 km (WLTP) en een oplaadtijd van minder dan 28 minuten maken hem bovendien tot een perfecte metgezel voor langeafstandsritten. De introductie van de Škoda Elroq markeert het begin van Škoda’s nieuwe BEV-campagne, waarin de komende jaren zes batterij-elektrische modellen zullen worden gelanceerd.

Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, zegt: “Het uitbreiden van ons elektrische gamma naar verschillende aantrekkelijke nieuwe segmenten is essentieel voor onze strategie om onze klanten een ruime keuze aan nieuwe modellen te bieden en om het succes van Škoda Auto voort te zetten. De Elroq is een mijlpaal in ons BEV-gamma, de eerste in een aankomende reeks van zes nieuwe volledig elektrische modellen, na het succes van de Enyaq en Enyaq Coupé. Een eerste blik op het gedurfde nieuwe Modern Solid-design verraadt al meteen dat deze auto iets nieuws is: de perfecte balans van buitenmaten, binnenruimte en elektrische mobiliteit voor in de stad en daarbuiten. Bovendien is de Škoda Elroq uitgerust met geavanceerde technologieën en rijhulpsystemen waarvan we weten dat onze klanten ze naar waarde schatten. Ik ben erg enthousiast over deze aanwinst in onze groeiende familie van geëlektrificeerde voertuigen.”

Perfecte keuze voor ‘everyday explorers’ in en buiten de stad

De volledig nieuwe en volledig elektrische SUV Škoda Elroq zal de perfecte metgezel zijn voor avonturen in de vrije natuur, terwijl zijn compacte buitenmaten en bijzonder kleine draaicirkel hem ook ideaal maken voor het leven in de stad. Met zijn opvallende, stoere koetswerk is de Elroq meteen herkenbaar. Vierwielaandrijving is optioneel verkrijgbaar voor tochten buiten de gebaande paden. Gepositioneerd tussen Škoda’s Enyaq-familie en zijn aankomende kleinste SUV-model, de Škoda Epiq, is de Elroq het elektrische alternatief voor de Škoda Karoq.

Modern Solid-design met Tech-Deck Face in plaats van de bekende Škoda-grille

De Elroq onderstreept zijn strategische belang voor de Tsjechische autoconstructeur door als eerste Škoda-productiemodel uit te pakken met de nieuwe Modern Solid-designtaal. Vandaar dat de voorkant bijvoorbeeld wordt gekenmerkt door het Tech-Deck Face en een nieuw woordmerk op de motorkap. De Modern Solid-designtaal vertegenwoordigt een fundamentele verandering: ze combineert robuustheid, functionaliteit en authenticiteit met een gevoel van veiligheid en kracht door typische Škoda-designelementen te benaderen vanuit een totaal nieuw perspectief. Achter het glanzend zwarte Tech-Deck Face-element, dat de Škoda-grille vervangt, hebben de ingenieurs sensoren zoals de radar en de frontcamera verborgen. Iets hogerop krijgt de Elroq het nieuwe Škoda-woordmerk op de strak afgelijnde motorkap en doet hij het als eerste productiemodel van het merk zonder het logo dat daar eerder prijkte.

Oliver Stefani, hoofd van Škoda Design, zegt: “De Škoda Elroq luidt een nieuw tijdperk van Škoda-design in. Zijn functionele, minimalistische en strakke Modern Solid-look straalt authenticiteit en robuustheid uit, met behoud van typische Škoda-designkenmerken die bepalend zijn voor ons merk. Tegelijkertijd brengt Modern Solid schitterende nieuwe visuele accenten mee, zoals het glanzend zwarte Tech-Deck Face. Op die manier zijn we erin geslaagd om een nieuw concept voor de voorkant neer te zetten, terwijl we toch refereren aan vertrouwde Škoda-lijnen. Het Tech-Deck Face wordt in de toekomst het kenmerkende designelement van het merk.”

Ledkoplampen met fijne lijnen, nieuw vierogenaanzicht en minimalistische 2D-look

Ook de ledkoplampen van de Elroq vertonen een opvallend nieuw design. Bovenaan hebben ze fijne lichtstroken voor de parkeerlichten en richtingaanwijzers, in combinatie met de dagrijlichten. Onderaan creëren twee ledmodules voor dim- en grootlicht een horizontale herinterpretatie van Škoda’s iconische vierogengezicht, voor een maximaal zicht in het donker. Ze zijn verkrijgbaar in twee versies en zelfs de standaard opgesplitste koplampen maken uitsluitend gebruik van ledtechnologie. De high-end ledmatrixkoplampen gebruiken matrixtechnologie, bestaande uit 36 afzonderlijke lichtsegmenten. Bovendien is het bovenste deel van de koplampen voorzien van een nieuw ontworpen dagrijverlichting met vier rechthoekige openingen. Voor de achterlichten blijft Škoda trouw aan gevestigde designprincipes zoals de C-vormige lichtsignatuur en gedeeltelijk verlichte kristallijne elementen, die mooi aansluiten bij de Modern Solid-designtaal. Er zijn ook twee versies van de achterlichten, beide met 100% ledtechnologie. De high-end versie biedt dynamische richtingaanwijzers, verlichte kristallijne elementen, een animatie bij het openen van de achterklep en een nieuwe Coming/Leaving Home-animatie waarbij ook de koplampen betrokken zijn.

Licht aflopende daklijn en aerodynamisch geoptimaliseerde wielen

Het zijprofiel van de Škoda Elroq wordt gekenmerkt door een dynamische boog die begint bij de A-stijl en uitloopt in een licht aflopende daklijn die naadloos overgaat in een dakspoiler boven de achterklep. Dat zorgt voor een uitstekende stroomlijn met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26. Het voertuig is ook voorzien van aerodynamisch geoptimaliseerde wielen en een wielopeningverkleiner, die de wielkastbekleding doortrekt om de luchtstroom te verbeteren. De velgmaten variëren van 19 tot 21 duim

Modern Solid-design en Design Selections met duurzamere materialen

Volledig in lijn met de nieuwe Modern Solid-designtaal wordt het interieur van de Elroq gekenmerkt door eenvoud, ruimtelijkheid en strakke lijnen. De 5 duim grote Digital Cockpit is al bekend van de Škoda Enyaq en geeft de belangrijkste rijgegevens duidelijk weer. De bestuurder krijgt extra informatie via het optionele head-updisplay en graphics in augmented reality. Het centrale display van het infotainmentsysteem heeft standaard een schermdiagonaal van 13 duim en een vereenvoudigd menu en dito bedieningsinterface.

Met de Design Selections voor het interieur van de Elroq legt Škoda nog meer nadruk op duurzame, degelijke en praktische materialen. De basisinterieurversie van de compacte SUV is de Design Selection Studio, met overwegend donkergrijze stoffen. In de Design Selection Loft wordt bijvoorbeeld bekleding van Recytitan-vezel in Dark Melange gebruikt voor de deurpanelen, de stoelen, het dashboard, de middenarmsteun en de kniezone. Recytitan bestaat voor 78% uit gerecycleerd pet, bijvoorbeeld op basis van drinkflessen. Voor het overige gaat het om nieuw pet en mechanisch gerecycleerde vezels. De ongesorteerde vezels worden verwerkt zonder extra chemische behandelingen.

Vier beschikbare aandrijflijnopties en een rijbereik van meer dan 560 kilometer

De volledig nieuwe Škoda Elroq, gebouwd op het modulaire MEB-platform voor elektrische auto’s van de Volkswagen-groep, zal beschikbaar zijn in vier aandrijflijnversies: de Elroq 50, 60, 85 en 85x. Deze varianten variëren in batterijcapaciteit en overeenkomstig vermogen, gaande van 125 kW tot 220 kW. De instapversie Elroq 50 heeft achterwielaandrijving met een bruto batterijcapaciteit van 55 kWh en een elektromotor op de achteras met een piekvermogen van 125 kW. De Elroq 60 heeft een 63kWh-batterij en een elektromotor van 150 kW. Beide versies halen een topsnelheid van 160 km/u. De Elroq 85- en Elroq 85x-versies zijn uitgerust met een batterij van 82 kWh (bruto). De achterwielaangedreven Elroq 85 heeft een piekvermogen van 210 kW, terwijl de Elroq 85x een extra elektromotor op de vooras heeft en zo standaard vierwielaandrijving biedt met een piekvermogen van 220 kW. Beide versies, de Elroq 85 en de 85x, halen een topsnelheid van 180 km/u en bieden een elektrisch rijbereik van meer dan 560 kilometer.

Batterijversies

Versie

50

60

85

85x

Batterijtype

Lithium-ion

 

 

 

Batterijcapaciteit (kWh) (bruto/netto)

55/52

63/59

82/77

 

Vermogen (kW)

125

150

210

220

Topsnelheid (km/u)

160

 

180

 

Aandrijving

Achterwielen

 

 

Vier wielen met dubbelemotorconfiguratie

DC-snelladen tot 175 kW

Alle varianten van de volledig nieuwe Škoda Elroq ondersteunen DC-snelladen, hoewel de maximale oplaadvermogens verschillen. De Elroq 85 en Elroq 85x kunnen DC-snelladen met vermogens tot 175 kW. De batterijen van alle vier de aandrijflijnversies kunnen in minder dan 28 minuten worden opgeladen van 10% tot 80%. Bij AC-stations laden alle Elroq-modellen op met vermogens tot 11 kW, waarbij de batterij in 5,5 tot 8 uur volledig is opgeladen, afhankelijk van de versie. De Škoda Elroq ondersteunt automatische en handmatige preconditionering van de batterij. De preconditioneringsfunctie verwarmt de batterij voor als voorbereiding op DC-laden bij lage omgevingstemperaturen en optimaliseert zo de oplaadsnelheid. Het proces kan handmatig worden gestart door een knop op het centrale infotainmentdisplay in te drukken, of automatisch onderweg naar een laadstation, op basis van navigatiegegevens en batterijtemperatuur.

Veel ruimte en Simply Clever-functies

Ondanks zijn compacte buitenmaten biedt de volledig nieuwe Škoda Elroq veel ruimte voor de bagage van de passagiers. Zijn koffervolume van 470 liter kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.580 liter door de achterbank neer te klappen. Er zijn ook talloze opbergmogelijkheden in het interieur met een totale capaciteit van 48 liter, waaronder diverse slimme opbergvakken. De compacte SUV laat ook een aantal gloednieuwe Simply Clever-functies debuteren, zoals een praktisch, optioneel opbergnet voor een oplaadkabel onder de hoedenplank. De hoedenplank zelf is verstelbaar, zodat de laadruimte slim en flexibel kan worden gebruikt. De Škoda Elroq biedt ook twee extra opbergvakken aan de zijkanten van de kofferruimte. Een andere nieuwe functie is een QR-code in de bagageruimte. Na het scannen geeft die functie een snel overzicht van de uitrusting en de functies die beschikbaar zijn in het voertuig. Of ze toont interactieve video-instructies, over het gebruik van de hoedenplank of het opbergnet bijvoorbeeld.

Veiligheid en comfort dankzij geavanceerde rijhulpsystemen en tot negen airbags

De Škoda Elroq wordt standaard geleverd met een breed scala aan veiligheids- en rijhulpsystemen in combinatie met een groot aantal geavanceerde sensoren en biedt zo een hoog niveau van passieve en actieve veiligheid. Tot de rijhulpsystemen behoort onder meer Travel Assist, dat in zijn nieuwste versie aanzienlijk meer gebruikmaakt van zwermgegevens. Ook de parkeerhulp is state-of-the-art: de Intelligent Park Assist biedt functies voor parkeren op afstand en getraind parkeren op afstand. Met Remote Parking kunnen bestuurders gemakkelijk van buiten de auto en tot op vier meter afstand parkeermanoeuvres uitvoeren met behulp van een smartphone en de MyŠkoda-app. Met Trained Parking kunnen bestuurders de Elroq leren om aanrijroutes van maximaal 50 meter naar in totaal vijf verschillende parkeerplaatsen te onthouden. De Elroq kan er dan autonoom naartoe rijden en automatisch parkeren. Voor een hoog niveau van passieve veiligheid is de gloednieuwe Škoda Elroq uitgerust met maximaal negen airbags. Airbags voor de bestuurder en voorpassagier, hoofdairbags, zijairbags voorin en een centrale airbag tussen de voorstoelen zijn standaard aan boord, terwijl zijairbags achterin optioneel beschikbaar zijn.

MyŠkoda-app: specifieke diensten voor elektrische voertuigen

Eigenaars van de volledig nieuwe Škoda Elroq kunnen heel wat voertuigfuncties bedienen via de MyŠkoda-app op hun smartphone, die tal van opties en diensten combineert in één applicatie. De app vertoont een nieuw gebruiksvriendelijk en helder design en biedt nu toegang tot Powerpass voor het regelen en beheren van oplaadtransacties op openbare oplaadnetwerken. De MyŠkoda-app kan ook worden gebruikt om oplaadprocessen aan een wallbox thuis te regelen en te programmeren en om de airco van het voertuig op afstand te activeren. Een andere specifieke dienst voor elektrische voertuigen is bijvoorbeeld de integratie van oplaadstops in de routeplanning van het navigatiesysteem. De deuren van elektrische Škoda-modellen kunnen nu ook op afstand worden vergrendeld en ontgrendeld met de MyŠkoda-app.

Škoda Charger-wallbox

De Škoda Charger-wallbox is een essentieel onderdeel van het Škoda-ecosysteem voor thuis opladen. De Škoda Charger Connect, die tot 11 kW kan leveren, biedt een milieuvriendelijke oplossing voor thuisladen dankzij zijn nieuwe, voor zonne-energie geoptimaliseerde oplaadmodus. Dat model ondersteunt ook opladen tegen dynamische tarieven en plaatsafhankelijke prijzen, waardoor de kosten worden geoptimaliseerd. De Connect-versie heeft LAN- en wificonnectiviteit, zodat gebruikers het oplaadproces op afstand kunnen regelen via de MyŠkoda-app. De high-end versie Pro heeft een LTE-verbinding met een prepaid e-sim. Daarnaast biedt de Škoda Charger een Plug & Charge-functie en een RFID-lezer, zodat gebruikers gemakkelijk kunnen worden geïdentificeerd in gemeenschappelijke residentiële parkeerzones.

Škoda’s elektrische mobiliteit: een overzicht

Škoda Auto wil de komende jaren miljarden euro’s investeren in zijn transformatie naar elektrische mobiliteit. De Tsjechische autoconstructeur doet dat met een duidelijk omlijnd plan om zijn marktaandeel van elektrische voertuigen in Europa en daarbuiten verder te vergroten. Škoda Auto blijft trouw aan zijn kernwaarden door toegankelijke individuele mobiliteit aan te bieden, afgestemd op de behoeften van klanten op alle markten wereldwijd. Het merk blijft zich inzetten voor zijn langetermijnvisie om duurzame individuele mobiliteit, betaalbare aantrekkelijke batterij-elektrische modellen en innovatieve technologieën te presenteren.

De eerste ervaringen met elektrische voertuigen vanuit Mladá Boleslav dateren van 116 jaar geleden. De titel van elektrische pionier behoort toe aan de Laurin & Klement E uit 1908, waarmee het bedrijf zijn eerste stappen zette in de wereld van de hybride technologie. Eind jaren 1930 volgden elektrische biertrucks.

Tussen 1991 en 1994 werden enkele honderden exemplaren van de Škoda Eltra 151L gebouwd op basis van de Favorit en de Pickup, eerst voor Zwitserland en later voor andere Europese landen. De 15,4 kW sterke elektromotor was goed voor een rijbereik tot 80 km en een topsnelheid van 80 km/u. De handige plaats voor de oplaadkabel achter het radiatorrooster was een van de Simply Clever-kenmerken van die tijd. Škoda betrad het moderne tijdperk van elektromobiliteit met de Octavia Green E Line. Vanaf 2011 testten de ingenieurs van Škoda tien prototypes om de praktische bruikbaarheid van elektrische aandrijfsystemen te evalueren. Die modellen hadden een piekvermogen van 85 kW en ontwikkelden 60 kW bij continue werking, met batterijen van 26,5 kWh voor een rijbereik tot 150 km.

Begin 2020 lanceerde Škoda met de Citigoe iV het eerste volledig elektrische productievoertuig in de geschiedenis van Škoda Auto. In de herfst van 2020 werd de Škoda Enyaq geïntroduceerd, een volledig elektrische SUV en het eerste productiemodel op basis van het modulaire MEB-platform voor elektrische auto’s van de Volkswagen-groep. In het eerste kwartaal van 2022 werd het gamma aangevuld met de dynamische en elegante Enyaq Coupé. In Q1 2024 werden van de volledig elektrische Enyaq wereldwijd 14.000 exemplaren geleverd, wat neerkwam op een stijging van 12,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In datzelfde kwartaal was de Enyaq de op vijf na bestverkochte elektrische auto in Europa, met een marktaandeel van 3,1%. Bovendien was het de bestverkochte BEV in Tsjechië en Slowakije en de op één na bestverkochte elektrische auto in Duitsland en Zwitserland, terwijl hij op plaats drie stond in Finland en Litouwen.

 

Liana Picard

PR Manager Škoda Belgium, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be