Een 'snelle' verjaardag: 115 jaar ŠKODA Motorsport
-
Boeiende motorsportgeschiedenis van ŠKODA begon 115 jaar geleden
-
Motorrijder Narcis Podsedníček finishte met een eencilinder Laurin & Klement als eerste in de race Parijs-Berlijn op 30 juni 1901.
-
ŠKODA Fabia R5 bouwt voort op het succes van zijn voorgangers
De basis van ŠKODA's succesvolle aanwezigheid in de motorsport werd 115 jaar geleden gelegd. Op 30 juni 1901 behaalde Narcis Podsedníček de eerste plaats in de zware race van Parijs naar Berlijn met zijn Laurin & Klement-motorfiets; zo boekte het merk uit Mladá Boleslav meteen in z'n allereerste race al een overwinning.
"ŠKODA is trots op zijn lange motorsporttraditie en op zijn kampioenen, zoals Narcis Podsedníček", vertelt ŠKODA Motorsport-directeur Michal Hrabánek. "Sinds 1901 heeft het merk uit Mladá Boleslav aan tal van races en rally's deelgenomen, waarvan zowel wij als onze fans genoten hebben. Toch hebben we in de motorsportgeschiedenis van ŠKODA ook af te rekenen gekregen met een aantal moeilijke momenten. Wij willen voortbouwen op de erfenis van onze motorsportpioniers. Onze reeks overwinningen met de ŠKODA Fabia R5 in de voorbije maanden maakt deze verjaardag nog meer bijzonder."
Als meest ervaren rijder werd Narcis Podsedníček (1866-1932) geselecteerd voor het debuut van het merk uit Mladá Boleslav in het grootste motorsportevent van die tijd: de race Parijs-Berlijn. Op zijn Laurin & Klement-eencilindermotorfiets was Podsedníček een van de tien deelnemers in de categorie voor motorfietsen en gemotoriseerde driewielers. Toen hij onverwacht vroeg in Berlijn over de finish kwam op 30 juni 1901, was er enkel een politieman die kon getuigen dat Podsedníček de race voltooide om 3 uur in de ochtend. Omdat de officiële tijdopnemers niet aanwezig waren om zijn record te registreren, moest hij genoegen nemen met de morele overwinning toen vier Franse rijders op hun De Dion-Bouton-motorfietsen het podium bezetten. Toch legde zijn prestatie de basis voor het toekomstige engagement van het merk Laurin & Klement en later van ŠKODA in de motorsport.
"Narcis Podsedníček was een van de belangrijkste persoonlijkheden in de eerste 30 ontwikkelingsjaren van Laurin & Klement", verklaart Andrea Frydlová, hoofd van het ŠKODA Museum. "Aanvankelijk was hij als regionaal vertegenwoordiger betrokken bij de uitbouw van een sterk merk, later werd Podsedníček productieverantwoordelijke. Hij was een van de eersten die met de Laurin & Klement-motorfietsen raceten", zegt Frydlová.
Vanaf 1905 bouwden de automobielen van Laurin & Klement voort op het succes van de motorfietsen. Behalve meerdere zeges in bergraces en uithoudingswedstrijden realiseerde de viercilinder Laurin & Klement met een vermogen van 95 pk ook een snelheidsrecord met 118,72 km/u op het circuit van Brooklands (UK) in 1908.
De toenmalige nieuwe generatie ŠKODA-voertuigen met een backbone-chassis gaf de toon aan voor de automobielontwikkeling in het interbellum. In januari 1936 volbracht de ŠKODA Popular roadster met succes de veeleisende Rally van Monte Carlo; een jaar later deed de ŠKODA Rapid Coupé dat succes nog eens over. Na de Tweede Wereldoorlog zegevierde het toenmalige basismodel – ŠKODA 1101 – op het circuit van Spa, met Tsjechische en andere piloten aan het stuur. De wagen kende zelfs succes in de Rally van Monte Carlo en in de Tour d'Europe, later gevolgd door tal van andere modellen. In 1959 nam de eerste generatie van de ŠKODA Octavia de fakkel over.
De ŠKODA 1000 MB met zijn achterin geplaatste motor en zelfdragend koetswerk begon in 1964 een nieuw hoofdstuk. Zijn opvolgers bezorgden de Noorse ŠKODA-vertegenwoordiger John Haugland heel wat successen. De legendarische ŠKODA 130 RS won in zijn klasse onder meer de Rally van Monte Carlo en de Akropolis-rally (1977). Daarnaast won de ŠKODA 130 RS in 1981 ook de eindoverwinning bij de constructeurs in het Europese kampioenschap voor toerismewagens. Zijn grootste successen boekte Haugland aan het stuur van de ŠKODA 130 LR. Zo behaalde hij op indrukwekkende wijze de overwinning in de felbevochten RAC Rally in 1985 en 1986.
Het nieuwe motorsporttijdperk van ŠKODA begon met de ŠKODA Favorit hatchback in de Rally van Monte Carlo, waar het duo Pavel Sibera/Petr Gross van 1991 tot 1994 vier opeenvolgende zeges behaalde in de categorie F2. Bij de merken won ŠKODA onder andere de FIA Cup in diezelfde categorie. De opvolger in de Favorit-reeks was de Felicia kitcar, die met Stig Blomqvist achter het stuur de derde plaats behaalde in het algemene klassement van de RAC Rally in 1996.
Rond de tijd dat de Octavia kitcar debuteerde, nam het merk al deel op het hoogste niveau in het wereldkampioenschap rally (WRC). In 2001 eindigde de Octavia WRC op de derde plaats in de Safari Rally. Maar ook zijn opvolger, de Fabia WRC, presteerde sterk.
De meeste successen in de nationale en internationale kampioenschappen staan echter op naam van de ŠKODA Fabia Super 2000, tot dusver het meest succesvolle model in 115 jaar ŠKODA Motorsport-geschiedenis. Het Tsjechische duo Jan Kopecký/Pavel Dresler zette met de vierwielaangedreven bolide uit Mladá Boleslav een historische prestatie neer – als eerste duo slaagden zij erin om twee jaar na elkaar zowel het Europese FIA-rallykampioenschap (ERC) als het FIA Asia-Pacific-Rallye-Championship (APRC) te winnen. Van 2009 tot 2014 veroverden piloten met de ŠKODA Fabia Super 2000 niet minder dan 50 nationale en internationale titels.
In 2015 pakte ŠKODA Motorsport vier overwinningen in het FIA-wereldkampioenschap (WRC 2) met de huidige rallywagen, de ŠKODA Fabia R5. Die vierwielaangedreven bolide, uitgerust met de jongste technologie, kreeg zijn typegoedkeuring van de Internationale Automobielfederatie FIA op 1 april 2015. In het eerste seizoen met de nieuwe ŠKODA Fabia R5 behaalden de Zweden Pontus Tidemand en Emil Axelsson voor ŠKODA de vierde zege op rij in het APRC-kampioenschap. Daarnaast won het huidige model in 2015 ook vijf nationale titels.
Dit jaar nemen de duo's Pontus Tidemand/Jonas Andersson, Jan Kopecký/Pavel Dresler en Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN) voor het ŠKODA Motorsport team deel aan het FIA-wereldkampioenschap rally (WRC 2) met de ŠKODA Fabia R5. Ze kunnen daarbij steunen op 115 jaar ŠKODA-motorsporttraditie.
Ook in ons land kent ŠKODA een succesvolle traditie in de rallysport. Freddy Loix ging in 2010 voor ŠKODA aan de slag met de Fabia Super 2000, waarmee hij verschillende zeges op zijn naam schreef. Rallylegende Loix speelde voor ŠKODA Motorsport bovendien een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Fabia R5, waarmee hij sinds juni 2015 deelneemt aan het Belgisch Rallykampioenschap. Zijn palmares tot dusver oogt ronduit indrukwekkend. Recent behaalde hij zijn elfde zege in de Rally van Ieper. Het was zijn vierde overwinning op rij in deze klassieker op de rallykalender, de derde samen met copiloot Johan Gitsels en de zevende op rij voor ŠKODA. De jongste zege in Ieper was voor het duo meteen ook de zesde opeenvolgende overwinning dit seizoen, waardoor 'Fast’ Freddy zich al voor de zomerstop verzekerde van zijn vierde Belgische titel op rij.