Freddy Loix: “Sébastien krijgt carte blanche in Roeselare"
Alle observatoren zijn het er over eens: Sébastien Bedoret is één van de revelaties van de eerste seizoenshelft van het Belgische rallykampioenschap. De 22-jarige Henegouwer en zijn corijder Thomas Walbrecq zetten aan het stuur van hun ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team de ene glansprestatie na de andere neer. Twee keer finishten ze op het podium (bij de TAC rally en de Sezoensrally) en in de prestigieuze Ypres Rally legden ze beslag op een plaats in de top-5. En hoewel een klein foutje een voortijdig einde maakte aan hun debuut in het wereldkampioenschap, ter gelegenheid van de Deutschlandrally, is de balans meer dan positief.
“We kunnen er niet omheen dat Sébastien en Thomas tijdens de eerste seizoenshelft de verwachtingen meer dan ingelost hebben”, stelt Freddy Loix, coach van het duo en consultant van ŠKODA België. “Ze hebben altijd goed geluisterd en boekten steeds vooruitgang. Voor de Omloop van Vlaanderen hebben we in samenspraak met de directie van ŠKODA België besloten om Sébastien en Thomas de kans te geven zich helemaal te laten gaan, om ze zo nog beter te laten worden. Een hele wedstrijd kunnen indelen is ook een aspect wat een jong en ambitieus team moet leren. In tegenstelling tot de vorig wedstrijden van het Belgische kampioenschap, waar ze de opdracht hadden om zonder fouten naar de finish te rijden, krijgen ze vanaf de Omloop van Vlaanderen carte blanche.”
De Omloop van Vlaanderen, oudste wedstrijd van het Belgian Rally Championship, is vrijdag en zaterdag in en rond Roeselare aan zijn 59ste editie toe. Het is één van de wedstrijden die Sébastien en Thomas het best kennen. “We staan hier voor de vierde keer aan de start”, stelt de jongeman uit Donstiennes. “Hier begon drie jaar geleden mijn carrière in het nationale kampioenschap, aan het stuur van een kleine Twingo R1. In 2016 reed ik dan met een Twingo R2, waarna ik vorig jaar met een R2 de Junior-rangschikking won. Ik heb hier dus wel wat ervaring… maar de chronoritten met mijn ŠKODA FABIA R5 afwerken zal uiteraard iets helemaal anders worden!”
De nieuwe vrijheid waarover hij nu beschikt boezemt Sébastien niet de minste schrik in. "Het is niet omdat ik nu over carte blanche beschik dat ik tegen 200 procent ga aanvallen en alle mogelijke risico’s zal nemen”, lacht hij. "Ik weet dat als je een mooie plaats in de eindrangschikking wil, je voor alles over het finishpodium moet rijden. Ik rij hier zonder enige druk, want ik weet dat een eventuele fout me niet kwalijk zal worden genomen. Het wordt dan eerder de basis van een nieuwe leerfase. Ik weet dat ik nog over een zekere progressiemarge beschik en dat ik het ritme kan verhogen zonder alles op alles te zetten. Dat is precies wat ik dit weekend zal proberen te doen!”
In het rechterzitje speelt ook Thomas Walbrecq een belangrijke rol. “We hebben tijdens de Deutschlandrally heel wat geleerd”, stelt hij . “Nu we opnieuw op een meer vertrouwd terrein in actie kunnen komen, zouden we ons comfortabeler moeten voelen in de auto en ik ben er zeker van dat het steeds stijgende zelfvertrouwen van Sébastien ons zal toelaten de kloof met de Belgische referenties nog iets meer te dichten.”
In totaal staan er 198 kilometers tegen de klok op het menu, met vijf proeven op vrijdagavond en 13 op zaterdag. De langste klassementsrit is 26 kilometer lang. Het finishpodium wordt zaterdag rond 20u45 voorzien.