Geslaagde comeback voor Freddy Loix, net naast het podium - Bedoret maakt indruk voor schuiver

De Renties Ypres Rally deed zijn reputatie alle eer aan: die van een veeleisende wedstrijd, die weinig fouten duldt. Zoals zo vaak speelde ervaring een belangrijke rol om alle valstrikken van de Westhoek te ontwijken.

Door als vierde te finishen hebben Freddy Loix en Pieter Tsjoen hun opdracht meer dan vervuld. Ondanks een lekke band in de slotfase waren ze het eerste team met een ŠKODA FABIA R5. “Ik heb me bij deze comeback, na bijna drie jaar zonder competitie, ontzettend goed geamuseerd”, stelde Freddy met een brede glimlach. “Ik had één lus nodig om opnieuw in het ritme te komen, maar ik kwam tot de vaststelling dat ik nog altijd zin heb om steeds sneller te gaan. Maar ik wist ook dat het hoofddoel was dat we ons amuseerden en er was dan ook geen sprake van dat ik evenveel risico's zou nemen als tijdens mijn profcarrière. Dat wij als eerste ŠKODA finishen, heeft vooral te maken met het feit dat de anderen in de fout gingen of wat probleempjes hadden. Het is dus wel een kleine verrassing. Dat verandert echter niets aan mijn status van gepensioneerd rallyrijder: ik kan je vertellen dat het bij deze ene keer blijft!”

 

De eenmalige terugkeer zorgde echter wel voor een geslaagde start van het PTR (Pieter Tsjoen Racing) team van Loix' corijder. “Behalve een lekke band hadden we geen enkel probleem”, stelde een tevreden Pieter. “Felicitaties aan Fabio Lazzerini en al mijn jongens. Het was een waar plezier om bij de eerste echt grote wedstrijd van PTR corijder van Freddy Loix te zijn. En met deze vierde plaats kunnen we stellen dat we onze samenwerking met ŠKODA uitstekend zijn begonnen. Ik kijk al uit naar het vervolg!”

 

Freddy Loix vond toch één ding spijtig: Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq hadden met hun gebruikelijke ŠKODA FABIA R5 van het SXM team voortijdig de strijd moeten staken. “Ik was inderdaad heel ontgoocheld, want tot dan reden ze een schitterende rally”, stelde de viervoudige Belgische kampioen, tevens coach van het jonge duo. “Ze lagen op de vierde plaats en eigenlijk hadden zij de beste vertegenwoordigers van ŠKODA moeten zijn. Seb beging een typisch Ieper-foutje. Maar ik ben heel tevreden over wat hij voordien had laten zien en over de tijden die hij had neergezet. De top-3 was onbereikbaar, maar hij volgde er vlak achter! Schuivers maken deel uit van de sport en ook op die manier doorloop je het leerproces.”

 

Sébastien Bedoret bleef fysiek ongedeerd, maar zijn eigendunk kreeg wel een deukje. Toch wist hij de situatie rustig te analyseren. “Ik ben er zeker van dat we niet te hard aan het aanvallen waren”, legt hij uit. “We lagen op een vierde plaats, en wilden eigenlijk gewoon een goed ritme aanhouden. In een snelle rechtse bocht, in vijfde versnelling, lag de weg er iets vuiler bij dan bij de eerste doortocht. We schoven iets naast de ideale rijlijn, misschien maar 50 centimeter. Maar het wiel linksvoor raakte een duiker en we gingen onmiddellijk over de kop. Ik denk dat we zeven keer zijn gerold... Het was een klein foutje, maar met grote gevolgen. Ik ben echt ontgoocheld voor ŠKODA België, voor het team van SXM, voor Thomas en... ook voor mezelf! Ik ben echt kwaad op mezelf, want van de baan gaan op een moment dat het volstaat om te finishen, dat is gewoon dom. Ik had het minder erg gevonden indien ik in een secondenstrijd was verwikkeld en ik wist dat ik risico's aan het nemen was. Voor de crash waren we aan een goede rally bezig. Ondanks een lekke band en de tijd die we verloren na een crash van een andere rijder lagen we op amper dertig seconden van een podiumplaats. Maar goed, ik ging iets te wijd en zeker hier betaal je het kleinste foutje cash. Pijnlijk, maar we zullen maar zeggen dat het deel uitmaakt van het leerproces.”

 

Het verhinderde echter niet dat het duo Sébastien Bedoret-Thomas Walbrecq met hun wedstrijdtempo grote indruk hadden gemaakt. Op de Grote Markt van Ieper, waar de hospitality van het Tsjechische merk was geplaatst, kon duidelijk worden vastgesteld dat het aantal supporters van het duo van ŠKODA België blijft stijgen. Heel wat onder hen zullen van 22 tot 25 augustus zeker de grens oversteken om er de Deutschlandrally bij te wonen. Die tiende manche van het wereldkampioenschap wordt immers de volgende wedstrijd voor de pupillen van Freddy Loix en ŠKODA België. En ga er maar van uit dat ze er alles zullen aan doen om te schitteren!

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

www.skoda.be