GreenFuture: SKODA wil nog groener worden

 

- ŠKODA GreenFuture-strategie bundelt maatregelen voor meer duurzaamheid

- Drie pijlers: GreenProduct, GreenFactory en GreenRetail

- GreenProduct: verbruik en uitstoot van de voertuigen verder verminderen

- GreenFactory: ŠKODA-productie tot 25% duurzamer maken

- GreenFuture maakt deel uit van de milieudoelstellingen van de Volkswagen-groep voor 2018

De milieustrategie GreenFuture die ŠKODA begin 2013 lanceerde, bundelt alle maatregelen voor meer duurzaamheid onder één noemer. Naast de doelstelling om het verbruik en de CO2-uitstoot van de ŠKODA-modellen verder te verminderen, richt de autobouwer zich op een productie die tegen 2018 maar liefst 25% milieuvriendelijker moet zijn. De derde pijler focust op de zorg voor het milieu bij de verdelers en in de werkplaatsen van ŠKODA. GreenFuture maakt integraal deel uit van de ŠKODA-groeistrategie 2018 en van de milieustrategie van de Volkswagen-groep.

 

"GreenFuture is de systematische aanpak van ŠKODA voor meer duurzaamheid", zegt ŠKODA-voorzitter prof. dr. h.c. Winfried Vahland. "Het groene denken heeft betrekking op de hele onderneming, van de ontwikkeling over de productie en de producten tot en met de verkoop van onze wagens. Wij willen niet alleen uiterst milieuvriendelijke auto's bouwen, maar ze ook zo duurzaam mogelijk produceren en verkopen. GreenFuture is een duidelijk en concreet meetbaar engagement voor het milieu van de hele onderneming, haar werknemers en haar verkoopnet. Duurzaam ondernemen op alle vlakken maakt deel uit van onze groeistrategie en vormt ook een wezenlijke bijdrage tot de doelstellingen van de Volkswagen-groep om tegen 2018 op ecologisch vlak de meest toonaangevende autofabrikant ter wereld te zijn", beklemtoont prof. dr. Vahland.

 

ŠKODA GreenFuture steunt op drie pijlers: GreenProduct, GreenFactory en GreenRetail. De productie speelt daarbij een centrale rol. Tegen 2018 zal ŠKODA de eigen productie 25% milieuvriendelijker maken. Bij GreenFactory gaat het in de eerste plaats om elementen zoals het energie- en waterverbruik of de hoeveelheid afval per geproduceerd voertuig. Ook de uitstoot van CO2 en van zogenaamde VOC’s (Volatile Organic Compounds; vluchtige organische fracties) die vrijkomt bij het lakken van de koetswerken, moet met een kwart worden verminderd.

 

De jongste jaren boekte het merk al een aanzienlijke vooruitgang. Zo daalde het energieverbruik per geproduceerde auto van 2010 tot 2013 met ongeveer 5%. Over dezelfde periode werd de uitstoot van luchtgedragen VOC’s per geproduceerde auto met 15% verlaagd. De CO2-uitstoot en de hoeveelheid afval die bij de productie van auto’s ontstaan, werden met ruim 30% afgebouwd.

 

In de productie realiseert de constructeur onder meer aanzienlijke energiebesparingen dankzij de nieuwe warmtekrachtkoppelingsinstallatie in de fabriek van Kvasiny. Bij warmtekrachtkoppeling wordt slechts één keer energie opgewekt om zowel stroom als warmte te produceren. Dankzij de in 2013 in gebruik genomen installatie daalde de jaarlijkse CO2-uitstoot van de Tsjechische fabriek met 10% of 8.000 ton CO2. Die hoeveelheid CO2 is het equivalent van wat vrijkomt bij de verbranding van 300 wagonladingen kool. De warmtekrachtkoppelingsinstallatie werd door het Tsjechische ministerie van Industrie en Handel bekroond als ‘Tsjechisch milieuproject van het jaar’.

 

In de milieuvriendelijke productie speelt de opwekking van warmte en energie een belangrijke rol. Daarom werd vorig jaar in de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav voor de energievoorziening overgeschakeld van kool op biomassa, goed voor een daling van de CO2-uitstoot tijdens het productieproces met ongeveer 45.000 ton per jaar.

 

Behalve op nieuwe technologieën ligt de focus ook op het engagement van de medewerkers. In het kader van het initiatief Green z.e.b.r.a. kunnen medewerkers verbeteringen voor een geringere belasting van het milieu voorstellen en bijdragen tot de concrete realisatie ervan. Vorig jaar werden de medewerkers met de beste voorstellen beloond met een fiets.

 

Ook op het vlak van het verbruik en de uitstoot van zijn modellen voegt ŠKODA de daad bij het woord. Alle maatregelen die in dat kader genomen worden, zijn gebundeld onder de noemer GreenProduct.

 

Momenteel telt het ŠKODA-gamma 22 modellen en modelvarianten met een gemiddelde uitstoot van minder dan 100 g CO2/km, en 112 met een uitstoot lager dan 120 g /km. Het zijn vooral de ŠKODA GreenLine- en GreenTec-modellen die een bijzonder hoge efficiëntie garanderen. Met de ŠKODA Citigo CNG heeft het merk sinds 2012 voor het eerst een voertuig op aardgas in zijn aanbod. De Citigo op aardgas produceert slechts 79 g CO2/km. Vandaag staan ook de nieuwe aardgasmodellen Octavia G-TEC en Octavia Combi G-TEC in de startblokken.

 

De derde pijler in de duurzaamheidsstrategie van ŠKODA heet GreenRetail. Daarmee wordt verwezen naar de aandacht voor het milieu bij de verdelers en in de werkplaatsen van het merk. In dat kader worden bijvoorbeeld regelmatig milieuaudits uitgevoerd, waarbij de naleving van milieunormen wordt doorgelicht. Ook acties zoals de 'lenteschoonmaak' bij de Tsjechische ŠKODA-dealers maken deel uit van deze pijler. Daarbij werd ca. 95 ton aan onbruikbare of uitgesorteerde materialen ingezameld bij de servicepartners en voor bijna 90% gerecycled.

 

De bescherming van het milieu is voor ŠKODA een hoofdzaak. Zo rapporteert een speciaal opgericht GreenFuture-team rechtstreeks aan de raad van bestuur van de onderneming. Tegelijk rekent de constructeur op de actieve medewerking van zijn ongeveer 25.800 werknemers. Een voorbeeld van het verregaande engagement van de ŠKODA-werknemers is de actie ‘Een boom voor iedere in Tsjechië verkochte auto’. In het kader van deze actie plant ŠKODA al sinds 2007 een boom voor iedere in Tsjechië verkochte auto. Tot nu toe werden er al ongeveer 423.000 bomen geplant.

 

Catherine Van Geel

PR Officer, SKODA Import

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be