Hightech update voor de ŠKODA Octavia: compacte TSI-motor en modern DCC-onderstel

 

  • Bestseller van ŠKODA wordt nog dynamischer en efficiënter

  • Driecilinder-TSI met vermogen van 85 kW (115 pk) en laag verbruik

  • Adaptieve onderstelregeling DCC voor versies vanaf 110 kW (150 pk)

  • ŠKODA Phonebox om smartphones te koppelen en op te laden via inductie

In het modeljaar 2017 wordt de ŠKODA Octavia nog dynamischer en efficiënter. Een nieuwe hightech driecilinder-turbobenzinemotor vult het motorenaanbod aan, voor de topvarianten is de adaptieve onderstelregeling DCC beschikbaar.

 

De ŠKODA Octavia overtuigt zowel in Berline als in Combi met zijn krachtige en tegelijk zuinige motoren. Het aanbod aan benzine- en dieselmotoren reikt tot de RS-krachtbronnen met 169 kW (230 pk) voor de TSI en 135 kW (184 pk) voor de TDI.

 

Bij de TSI-motoren wordt de krachtigste variant van de 1,2-liter viercilinder afgelost door een driecilinder met turbodrukvoeding. Uit zijn cilinderinhoud van 999 cm3 puurt de nieuwe 1.0 TSI een vermogen van 85 kW (115 pk) tussen 2.000 en 3.500 t/min. en een koppel van 200 Nm. De eerste driecilinder in de geschiedenis van het model klinkt zeer discreet en maakt rijprestaties mogelijk die het niveau van zijn voorganger overtreffen.

 

Met de nieuwe 1.0 TSI accelereert de ŠKODA Octavia Berline met DSG-zevenversnellingsbak in 10,0 s van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 202 km/u. In combinatie met de manuele zesversnellingsbak is dat 9,9 s en eveneens 202 km/u. Bij de ŠKODA Octavia Combi luiden de cijfers 10,2/10,1 s en 200/200 km/u (met DSG-7 resp. manuele zesversnellingsbak).

 

De grootste verbetering realiseert de nieuwe driecilinder-TSI echter op verbruiksvlak, waar hij liefst 8% beter scoort dan de vorige krachtbron. De Berline met DSG-7 verbruikt gemiddeld slechts 4,5 l/100 km (105 g CO2/km), met manuele versnellingsbak is dat 4,5 l/100 km en 103 g CO2/km. De waarden voor de breakversie bedragen 4,6 l/100 km (106 g CO2/km) respectievelijk 4,5 l/100 km (105 g CO2/km).

 

Naar wens levert ŠKODA voor de uitrustingsversies Active, Ambition en Style een aerodynamisch pakket met gerichte aanpassingen om de energetische efficiëntie nog verder te verhogen. Tot de elementen daarvan behoren een sportonderstel dat het koetswerk dichter bij de weg legt en zo de luchtweerstand verkleint, actieve luchtkleppen voor een betere aerodynamica en een koffer- respectievelijk dakrandspoiler die de luchtstroom rond het voertuig verder verbetert. De banden bieden een geoptimaliseerde rolweerstand. Dankzij deze verbeteringen dalen de verbruikswaarden van de Berline en de Combi met manuele versnellingsbak tot 4,4l/100 km en de CO2-uitstoot tot 102 g/km.

 

De nieuwe 1.0 TSI voor de ŠKODA Octavia is in technisch opzicht op alle vlakken een ultramoderne krachtbron. Dankzij zijn compacte constructie en het aluminium krukascarter weegt de driecilinder nauwelijks 78 kg. Zijn aluminium zuigers en gesmede drijfstangen zijn zo precies uitgebalanceerd dat hij ook zonder balansas rustig en discreet loopt. Het hele krukasmechanisme onderscheidt zich door geringe massa's en wrijvingsverliezen. Het krukascarter en de cilinderkop hebben eigen koelcircuits, het in de kop geïntegreerde uitlaatspruitstuk vormt een belangrijke component in het performante thermomanagement.

 

Motorenaanbod met DCC: sterke prestaties

Alle motoren voor de ŠKODA Octavia worden gekenmerkt door hun uitstekende rijprestaties en geringe verbruik. Volgende motorversies zijn bovendien verkrijgbaar met de adaptieve onderstelregeling DCC:

 

TSI-motoren

› 1.4 TSI/110 kW (150 pk), manueel 6v en DSG-7

› 1.8 TSI/132 kW (180 pk), manueel 6v en DSG-7; 4x4 met DSG-6

› 2.0 TSI/162 kW (220 pk) – RS, manueel 6v en DSG-6

› 2.0 TSI/169 kW (230 pk) – RS 230, manueel 6v en DSG-6

 

TDI-motoren

› 2.0 TDI/110 kW (150 pk), manueel 6v en DSG-6; 4x4 manueel 6v

› 2.0 TDI/135 kW (184 pk), manueel 6v en DSG-6; 4x4 met DSG-6

 

De adaptieve onderstelregeling DCC: veelzijdige rijervaring

Vanaf het nieuwe modeljaar biedt ŠKODA op de Octavia de adaptieve onderstelregeling Dynamic Chassis Control (DCC) aan voor de motorversies vanaf 110 kW (150 pk). Die maakt een nog veelzijdigere rijervaring mogelijk, door het karakter van de stuurinrichting en demping aan te passen via de modi Comfort, Normal en Sport. Het systeem is ook verkrijgbaar op de ŠKODA Octavia RS en Octavia RS 230, waarbij het met een druk op de knop onder andere een comfortabelere afstelling voor dagelijks gebruik toelaat.

 

Bij de DCC-dempers regelt een elektrisch bediende klep de oliedoorstroming in de dempers. Een snelle processor stuurt de werking aan in functie van de staat van de weg, de rijstijl van de bestuurder en de gekozen modus. Een grote doorsnede zorgt voor comfortabel rijcomfort, een kleine doorsnede houdt de auto strak op de weg: de stuurinrichting reageert nog preciezer, het eigenstuur- en remgedrag worden door de gerichte demping nog preciezer en het koetswerk helt minder over. De DCC draagt ook bij tot de actieve veiligheid: in gevaarlijke situaties wisselt het systeem automatisch van de modus Normal naar de Sport-modus. Die verhoogt de stabiliteit, zorgt voor een betere grip en kortere remwegen.

 

De DCC is samen met de rijprofielselectie beschikbaar vanaf het uitrustingsniveau Ambition. Via de rijprofielselectie kan de bestuurder de stuurinrichting, de werking van de DSG-versnellingsbak en de instellingen van het onderstel in verschillende modi aanpassen. In Individual-modus kan hij deze systemen helemaal volgens zijn eigen voorkeuren instellen.

Nieuwigheden voor het modeljaar 2017 zijn er ook bij de wielen: in de uitrustingsniveaus Ambition en Style is de Octavia voortaan ook beschikbaar met zwarte 17-duimsvelgen 'Teron'.

 

Ruimteconcept, interieur en 'Simply Clever'-elementen

Sinds jaar en dag biedt de ŠKODA Octavia met zijn ruimteconcept steeds net iets meer auto dan de concurrenten, dankzij een riant plaatsaanbod en de combinatie van de elegante berlinevorm met een grote kofferklep. In het segment van compacte wagens biedt hij topwaarden op het vlak van interieurlengte, been- en hoofdruimte achterin. De Berline en Combi schitteren allebei met de grootste koffer in hun klasse.

 

Net als bij iedere ŠKODA maken ook in de Octavia tal van elektronische en 'Simply Clever'-elementen het leven voor de inzittenden nog aangenamer. In het nieuwe modeljaar krijgt de Climatronic-klimaatregeling een anti-allergeenfilter, de optionele achteruitrijcamera wordt door een sproeier schoon gehouden en eind van de zomer volgt als extra optie een paraplu onder de passagierszetel vooraan. iPads kunnen voortaan aan de rugleuning van de voorzetels bevestigd worden met een speciale houder die in de basis van de hoofdsteunen klikt.

 

Nieuwigheden bij de infotainmentsystemen

De infotainmentsystemen in de ŠKODA Octavia behoren tot de tweede generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB II) en blinken uit door hun bedieningsgemak, veelzijdigheid en snelheid. Het audio-navigatiesysteem Amundsen wordt uitgebreid met een WLAN-functie. Enkele functies van het systeem kunnen met de ŠKODA Media Command-app via tablet of smartphone bediend worden, een aantrekkelijke oplossing voor de inzittenden achterin.

 

Dankzij nieuwe elementen wordt het infotainmentaanbod vanaf modeljaar 2017 nog uitgebreider. De optionele ŠKODA Phone Box met wireless charging-technologie koppelt de smartphone via Near Field Communication (NFC) draadloos aan de voertuigantenne en zorgt zo voor een optimale spraak- en dataontvangstkwaliteit. Tegelijk laadt hij de – compatibele – smartphone via inductie op volgens de Qi-standaard.

 

 

 

Catherine Van Geel

PR Officer, SKODA Import

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be