Milieuvriendelijk alternatief: ŠKODA OCTAVIA G-TEC nu aanzienlijk krachtiger en met een ruimer rijbereik op CNG

Milieuvriendelijk alternatief: ŠKODA OCTAVIA G-TEC nu aanzienlijk krachtiger en met een ruimer rijbereik op CNG

Vrijdag 21 september 2018

  • Nieuwe 1.5 TSI-motor biedt nu nog verregaandere optimalisatie voor het rijden op milieuvriendelijk CNG (gecomprimeerd aardgas)
  • Forse vermogensstijging tot 96 kW (130 pk) bij een lage uitstoot van NOx en CO2
  • Drie CNG-tanks met grotere capaciteit voor een rijbereik van 480 kilometer op CNG

ŠKODA waardeert zijn gamma milieuvriendelijke CNG-voertuigen op. De ŠKODA OCTAVIA G-TEC krijgt voortaan een nieuwe, krachtigere 1.5 TSI-motor met een vermogen van 96 kW (130 pk). Deze nieuwe motor wordt enkel aangeboden in de COMBI-koetswerkversie en in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style. Hij haalt een rijbereik van 480 kilometer zuiver op milieuvriendelijk CNG. Dat rijbereik dankt hij aan drie tanks die in totaal goed zijn voor 17,7 kilogram CNG. Een bijkomende benzinetank van 11,8 liter waarborgt de mobiliteit in regio’s zonder CNG-tankstations.

De nieuwe 1,5-litermotor in de ŠKODA OCTAVIA G-TEC heeft een vermogen van 96 kW (130 pk), ofwel 15 kW (20 pk) meer dan zijn voorganger. Dankzij de variabele timing voor de inlaatkleppen is dit bovendien een heel efficiënte motor die werkt volgens de Miller-cyclus. Bij het rijden op CNG wordt de CO2-uitstoot nog verder gedrukt: hij stoot zowat 25% minder CO2 uit dan een benzinemotor, aanzienlijk minder stikstofoxide (NOx) en geen fijnstof. Het resultaat is dat de ŠKODA OCTAVIA G‑TEC voldoet aan de strengste uitstootnormen van het moment, EU6d-TEMP, wat hem tot een milieuvriendelijk alternatief maakt voor auto’s op klassieke brandstof.

Aardgas als milieuvriendelijke overgangstechnologie

Gecomprimeerd aardgas (CNG) heeft een hogere energiedichtheid dan benzine of diesel. Het is goedkoper en de verbranding ervan is minder vervuilend en stiller. Door gebruik te maken van biogas afkomstig van afvalwater of agrarische productie, of door te kiezen voor synthetisch gas is de ecologische voetafdruk van CNG zelfs nog gunstiger. Indien de energie die nodig is voor de productie van het gas uit hernieuwbare energie wordt gewonnen, is de balans nog een stuk gunstiger. Op die manier werpt aardgas zich op als een overgangsbrandstof tussen fossiele brandstoffen en elektrisch aangedreven mobiliteit. Bovendien kan een voertuig op CNG even snel en makkelijk worden volgetankt als een model op benzine of diesel.

480 kilometer rijbereik zuiver op CNG

De drie CNG-tanks in de ŠKODA OCTAVIA G-TEC hebben een gecombineerde totaalcapaciteit van 17,7 kilogram. De tank die voor de achteras is gemonteerd, is vervaardigd uit staal. De twee andere tanks, die onder de kofferruimte een plaats krijgen, zijn gemaakt uit een nieuw composietmateriaal dat een maximale veiligheid combineert met een laag gewicht. Zuiver op CNG haalt de OCTAVIA G-TEC een rijbereik van ongeveer 480 kilometer. Zijn de CNG-tanks leeg, dan wordt er automatisch overschakelt op benzinemodus en doet de auto een beroep op zijn bijkomende benzinetank van 11,8 liter.

De ŠKODA OCTAVIA G-TEC is beschikbaar in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style, enkel als COMBI en voorzien van een DSG-versnellingsbak met zeven verhoudingen. De online ŠKODA Connect-diensten voor de G-TEC omvatten Emergency Call en Care Connect. Via de ŠKODA Connect-app heeft de bestuurder onder meer zicht op het resterende rijbereik op CNG, op benzine en het gecombineerde rijbereik.

The 1.5 TSI engine in the ŠKODA OCTAVIA G-TEC enables a range of 480 kilometres when run on CNG alone.
Compared to the predecessor model, the power output of the new ŠKODA OCTAVIA G-TEC has increased by a substantial 15 kW (20 PS), to 96 kW (130 PS).
The ŠKODA OCTAVIA G-TEC is available with the Active, Ambition and Style equipment lines, in COMBI format only, and comes with a seven-speed DSG transmission as standard.
When run on eco-friendly compressed natural gas (CNG), the ŠKODA OCTAVIA G-TEC emits significantly less CO2 and NOx than a conventional petrol engine
An additional 11.8-litre petrol tank safeguards mobility in regions without CNG filling stations if the car should ever run out of gas.
Two CNG tanks made of a new composite material located under the boot (yellow) and a steel tank in front of the rear axle (blue) together hold 17.7 kg of natural gas.