Première in Bratislava: ŠKODA begint met SUPERB iV en CITIGOe iV aan elektromobiliteit en onthult herwerkte SUPERB
› ŠKODA herwerkt zijn vlaggenschip en introduceert met de SUPERB iV voor het eerst een variant met een plug-inhybride aandrijflijn
› Met de CITIGOe iV stelt de Tsjechische autobouwer zijn eerste zuiver elektrische productiemodel voor
› De première van deze twee iV-modellen betekent voor ŠKODA de intrede in het tijdperk van de elektrische mobiliteit
› Als jarenlange hoofdsponsor van het IIHF IJshockey-wereldkampioenschap gebruikt ŠKODA het sportieve evenement in Bratislava voor het eerst als kader voor de lancering van een nieuwe auto
Dit jaar gaat het doek voor ŠKODA op tijdens het IIHF IJshockey-wereldkampioenschap. Op de dag van de kwartfinales toont de Tsjechische autobouwer in de Slowaakse hoofdstad Bratislava zijn eerste elektrische productiemodel en zijn herwerkte vlaggenschip SUPERB voor het eerst in het openbaar. De SUPERB iV en CITIGOe iV betekenen voor ŠKODA het begin van de elektromobiliteit. Als jarenlange hoofdsponsor van het IIHF IJshockey-wereldkampioenschap gebruikt ŠKODA het sportieve evenement in Bratislava voor het eerst als kader voor de lancering van een nieuwe auto.
Bernhard Maier, CEO van ŠKODA AUTO: “Vandaag betreedt ŠKODA het tijdperk van de elektromobiliteit – een heel bijzonder moment voor het bedrijf, dat volgend jaar zijn 125ste verjaardag viert. Dat begin wordt in één klap door twee modellen getekend: ons eerste volledig elektrische model CITIGOe iV als instapper in de elektromobiliteit, en de SUPERB iV als eerste plug-inhybridemodel van het merk. Daarnaast stellen we ook nog de opgewaardeerde versie van ons vlaggenschip SUPERB voor met een verfijnd design en nieuwe technologieën.”
Bovendien combineert ŠKODA voor het eerst een sportieve sponsoractiviteit met de voorstelling van een automodel. Daarmee legt het bedrijf de nadruk op zijn jarenlange verbintenis met het ijshockey-wereldkampioenschap.ŠKODA AUTO en het IIHF IJshockey-wereldkampioenschap onderhouden vandaag de langste hoofdsponsorovereenkomst in de geschiedenis van sportwereldkampioenschappen: 27 toernooien vormen een wereldrecord in deze categorie. De al even dynamische en fascinerende als sympathieke hockeysport past perfect bij de Tsjechische autobouwer en vormt naast het wielrennen een centrale pijler van de sponsorstrategie van ŠKODA. Al bij de eindronde van het wereldkampioenschap in Praag en Bratislava in 1992 was het bedrijf officieel voertuigpartner en sinds 1993 is ŠKODA officieel hoofdsponsor en voertuigpartner van het IIHF IJshockey-wereldkampioenschap. En zo is dit jaar tijdens het wereldkampioenschap in de Slowaakse hoofdstad de cirkel rond. Bratislava is de ideale locatie voor de eerste wereldpremière van een auto op het podium van een wereldkampioenschap en voor de onthulling van de nieuwe ŠKODA CITIGOe iV. De productie van de zuiver elektrische stadsauto start nog dit jaar.
Christian Strube, ŠKODA manager voor Technische Ontwikkeling, geeft een woordje uitleg: “De toetreding tot de elektromobiliteit is voor ŠKODA een belangrijke stap richting de toekomst. De SUPERB iV met zijn plug-inhybrideaandrijving en de CITIGOe iV zijn nog maar het begin. In 2020 al volgt de eerste puur elektrische ŠKODA op basis van de modulaire elektrische architectuur van de Volkswagengroep (MEB).”
ŠKODA SUPERB iV met systeemvermogen van 160 kW (218 pk)
De ŠKODA SUPERB iV wordt zoals alle SUPERB-versies gebouwd in de fabriek van Kvasiny, waar in de toekomst ook de componenten voor plug-inhybridemodellen van de Volkswagen-groep worden gebouwd. De SUPERB iV is het eerste model van ŠKODA met een plug-inhybride aandrijflijn. De SUPERB iV wordt aangedreven door een 1,4 TSI-benzinemotor met 115 kW (156 pk) en een elektromotor met 85 kW. Het maximale systeemvermogen piekt daarmee op 160 kW (218 pk) en maakt bijzonder duurzame mobiliteit mogelijk zonder in te boeten op dynamiek. De ŠKODA SUPERB iV voldoet aan de uitstootnorm Euro 6d-TEMP, de CO2-uitstoot blijft onder de 40 g/km. De 13 kWh-batterij maakt een zuiver elektrisch en plaatselijk uitstootvrij rijbereik van tot 55 kilometer mogelijk volgens de WLTP-cyclus en kan worden opgeladen aan een huishoudstopcontact, een wallbox of tijdens het rijden door de benzinemotor en door recuperatie van remenergie. In combinatie met de benzinemotor ligt het rijbereik op 850 kilometer. Daarnaast beschikt de SUPERB iV over de recentste infotainmentgeneratie.
SUPERB-familie: Verfijnd design en veel ruimte voor dagelijks gebruik
ŠKODA heeft de SUPERB met deze facelift opgewaardeerd. Het topmodel overtuigt in de eerste plaats met nieuwe technologie en een nog eleganter interieur. Voor het eerst zijn op een ŠKODA-productiemodel volledige matrixledkoplampen beschikbaar. Bovendien zien een paar nieuwe rijhulpsystemen het licht, zoals bijvoorbeeld de vooruitkijkende adaptieve afstandsassistent. Ook de Side Assist is nu beschikbaar in het topmodel en werkt tot een afstand van 70 meter. Bij de motoren staan naast de plug-inhybride nog drie diesels en drie benzines ter beschikking, die een vermogenspalet van 88 kW (120 pk) tot 200 kW (272 pk) bieden.
Het dynamisch-elegante design is door een nieuw radiatorrooster en een chroomstrip tussen de achterlichten nogmaals doelgericht aangescherpt. Door een nieuwe voorbumper groeit de SUPERB 8 millimeter in de lengte tot 4.869 millimeter. De wielbasis, breedte en hoogte blijven ongewijzigd. In het interieur brengen de chroomdetails, nieuwe stoelbekledingen en kleurrijke contrasterende stiknaden een paar frisse toetsen. Met het uitzonderlijk ruimteaanbod in het interieur en een koffer van 625 liter in de ŠKODA SUPERB en zelfs 660 liter in de ŠKODA SUPERB COMBI blijft het model de toon zetten in zijn segment.
CITIGOe iV betekent voor ŠKODA de doorbraak in het tijdperk van zuiver elektrische auto’s
De ŠKODA CITIGOe iV is het eerste zuiver elektrische model van de Tsjechische autobouwer. De plaatselijk uitstootvrije stadswagen is met een lengte van 3.597 millimeter perfect geschikt voor de grootstad. Zijn elektromotor ontwikkelt 61 kW en de lithium-ionbatterij maakt een rijbereik tot 265 kilometer mogelijk volgens de WLTP-cyclus. Als de energie opgebruikt is, kan de batterij aan een 40 kW-gelijkstroomsnellader met behulp van een CCS-laadkabel (Combined Charging System) binnen het uur tot 80 procent worden opgeladen.
*Alle cijfers rond brandstofverbruik en rijprestaties zijn voorlopig.