Sébastien Bedoret: “Virtueel race je ook, maar zonder de gevaren”

Sébastien Bedoret: “Virtueel race je ook, maar zonder de gevaren”

Hoewel het Jobfixers Belgian Rally Championship om de gekende redenen even stilligt, verveelt Sébastien Bedoret zich niet. “Ik werk in het park- en tuinbedrijf van mijn vader”, legt de rijder van ŠKODA België uit. “We zijn gespecialiseerd in het creëren van tuinen en terrassen. De komst van de lente en het aangename weer dat er sinds het begin van de quarantaine heerst zorgen er voor dat we druk bezig zijn. Dit zijn echter bizarre tijden en ik wens in de eerste plaats iedereen een goede gezondheid toe. Als dit allemaal voorbij is, hoop ik snel opnieuw de rallyfans langs de klassementsproeven te kunnen begroeten!”

In afwachting legt Sébastien zich toe op het rallyrijden… in virtuele versie! “Omdat echte rally’s er voorlopig niet inzitten, had ik weinig keuze”, grapt de 24-jarige. “En toen de promotor van het Jobfixers Belgian Rally Championship zijn eigen online-kampioenschap op  DiRT Rally 2.0 begon, heb ik de knoop doorgehakt. Ik vond het echt een goed idee, en heb me dus een console, kuipzetel en stuur aangeschaft. Voor een stap in het onbekende, dat wel.”

 

En hoewel hij in normale tijden geen groot liefhebber is van videogames, wist Sébastien zich snel aan te passen. “Uiteraard is het rijgevoel niet hetzelfde als in de realiteit”, stelt hij onmiddellijk. “De risicofactor en alle fysieke krachten die men in een wagen kan voelen zijn er niet. Terwijl men in de realiteit gestaag progressie probeert te boeken door steeds dichter bij de limiet te komen – zonder er over te gaan – is de aanpak op een simulator danig verschillend. Hier kan je voluit aanvallen, en bij een crash is er geen fysieke schade of financiële gevolgen. Een druk op ‘reset’ en je kan opnieuw proberen… Dat verandert de zaak danig.”

 

Toch weet Sébastien de kwaliteit van de game te appreciëren, ondanks die grote verschillen. “Het is echt racen”, bevestigt de inwoner van Donstiennes. “Om snel te gaan moet je de juiste rijlijn volgen, laat remmen, vroeg op het gas en over een goede car control beschikken om de virtuele ŠKODA FABIA Rally2 evo onder controle te houden. En het is een uitstekende concentratie-oefening!”

 

Hoe vreemd het ook mag klinken, het virtuele racen heeft ook een sociale kant. “Samen met enkele vrienden hebben we een groepje gecreëerd”, legt Seb uit. “We wisselen onze tijden uit, onze afstellingen… Het doel is om allemaal vooruitgang te boeken en tegelijk amuseren we ons rot. Maar eens de chrono loopt, neemt het competitiegevoel het over, en dat vind ik het leukst. Ik vind maar één ding spijtig, en dat is de afwezigheid van de stem van mijn corijder Thomas (Walbrecq), om me de nota’s te geven. In het begin reed ik een beetje verloren! (lacht)”

 

In amper drie weken wist sportman pur sang Sébastien duidelijk vooruitgang te boeken. Zo stond hij bij de meest recente rally (van Griekenland) in het kader van het virtuele BRC bijna in de top-10 (op 571 deelnemers). “De rijders die voorin meedraaien gaan echt heel snel”, stelt de poulain van Freddy Loix. “Ze hebben heel veel ervaring en kennen het parcours uit het hoofd. Dus als ik competitief wil zijn moet ik ook hard werken aan mijn kennis van waar te rijden, waar te remmen… In tegenstelling tot de echte rally’s kan je hier onbeperkt verkennen – tegen wedstrijdsnelheid – en wie goed voor de dag wil komen moet dat ook doen. Ik sta nog ver van het beste niveau, maar ik reken er op dat ik in de toekomst de kloof kan verkleinen.”

 

Door de algemene quarantaine zit het simracen in de lift. ŠKODA Motorsport heeft trouwens net zijn eigen ŠKODA Motorsport eChallenge gelanceerd, die ook wordt afgewerkt op  DiRT Rally 2.0™ by Codemasters®, een game die ondertussen al meer dan een miljoen keer werd verkocht. Zowel gamers op PC, PlayStation 4 of Xbox One kunnen dus deelnemen. De eerste virtuele wedstrijd, in Argentinië, wordt op zondag 26 april afgewerkt.

 

Naast de sim-specialisten van nemen ook enkele echte rallyrijders die vertrouwd zijn met de ŠKODA FABIA Rally2 deel, zoals de Zweed Pontus Tidemand (FIA WRC2 kampioen in 2017), de Brit Chris Ingram (Europees kampioen) of de Zweed Oliver Solberg, zoon van de Noorse ex-wereldkampioen Petter.

 

Het Tsjechische merk communiceert regelmatig op de sociale media met de hashtag #BEATSKODAACES en heeft een mooie prijzenpot samengesteld. Zal Sébastien Bedoret ook van de partij zijn? “Ik heb niet zo veel tijd”, stelt hij. “Maar ik moet toegeven dat de uitdaging met wel bevalt en we zouden graag een team samenstellen om ŠKODA België te vertegenwoordigen. Er wordt aan gewerkt!”

 

Wordt vervolgd!

 

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg