Sébastien Bedoret zet zijn leerproces met de ŠKODA verder in de Rallye de Wallonie

Sébastien Bedoret zet zijn leerproces met de ŠKODA verder in de Rallye de Wallonie

Met een podiumplaats in de TAC Rally zorgden Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq bij hun eerste rally met de ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team voor ophef. De beschermelingen van ŠKODA België en Freddy Loix reden in Tielt met panache naar de bronzen medaille, door in de afsluitende chronoritten hele goede tijden neer te zetten. Zullen hun ambities aan de vooravond van de Rallye de Wallonie, waarvan de start op vrijdag 27 april in Jambes wordt gegeven, wat scherper worden gesteld ?

“Geen sprake van!”, stelt de 22-jarige rijder. “Hoewel we in Tielt op het podium stonden heb ik vooral moeten vaststellen dat er nog een hele kloof met de tijden van de snelsten moet worden gedicht. Mijn ervaring met een R5-wagen is nog altijd heel beperkt en daarom zal ik mijn aanpak van de Rallye de Wallonie niet veranderen: ik ben hier om te leren, zonder onnodige risico’s te nemen. Qua resultaat hebben we geen enkele ambitie. Het enige doel is het verschil per kilometer met de referentierijders te verkleinen. Als we dat plan kunnen volgen, volgt een resultaat dan misschien vanzelf. Het zou een mooi extraatje zijn, maar het is niet het allerbelangrijkste.”

 

De Rallye de Wallonie begint vrijdagavond met een dubbele doortocht op de showetappe van de Citadel en beschikt over een heel ander profiel dan de TAC Rally. “Eerlijk? In het BK Rally is er geen enkel parcours dat me niet bevalt”, gaat de inwoner van Donstiennes verder. “Enkel de Sezoens ken ik nog niet, maar ik kijk er nu al naar uit om daar aan de slag te gaan… Om terug te keren op de Wallonie: het klopt dat het de wedstrijd is die het dichtst bij me thuis wordt georganiseerd en er zijn inderdaad wel een paar KP’s die ik heel graag rijd. Maar ik stond er uiteraard nog nooit met de ŠKODA FABIA R5 aan de start en we zullen dus kalmpjes moeten beginnen. Na de TAC Rally hebben we een lange en grondige debriefing gehad met Freddy en ik weet nu welke aspecten ik als eerste moet aanpakken. Daar zal ik me dan ook op toeleggen.”

 

Thomas Walbrecq: “Ik heb nota’s in het Nederlands voorgelezen”

 

Sébastien krijgt dus heel wat goede raad van Freddy Loix, maar de rijder is niet de enige die door de viervoudige Belgische rallykampioen wordt bijgestaan. “Enkele dagen na de TAC Rally nodigde Freddy me uit om hem tijdens testwerk voor Michelin te vergezellen”, glimlacht Thomas Walbrecq. “Daar zat ik dan, naast hem in de rally-auto, nota’s lezend… in het Nederlands! Die enkele dagen in de streek rond Toulouse waren fantastisch. Niet alleen heb ik heel wat over de werking van de banden geleerd, maar heb ik ook kunnen vaststellen hoe Freddy te werk gaat als hij nota’s moet opstellen. En hij heeft zeker niet nagelaten om me enkele handige tips mee te geven! Hij beschikt over een enorme ervaring en zijn raad is altijd heel waardevol. Samen met Seb hebben we daar tijdens de verkenningen voor de Rallye de Wallonie trouwens al rekening mee gehouden… maar we hebben nog heel wat werk voor de boeg. Ik hoop dat de kleine aanpassingen die we hebben doorgevoerd al hun vruchten zullen afwerpen en we in Namen een goede rally kunnen rijden.”

 

Freddy Loix: “Nog altijd in de leerfase”

 

Zijn brede glimlach na afloop van de TAC Rally sprak boekdelen. Een mengeling van vreugde en trots, dat was duidelijk. “Meer nog dan met het resultaat ben ik vooral blij met de manier waarop Sébastien de hele dag lang vooruitgang wist te boeken… en dat ook tijdens de debriefing achteraf verder zette”, stelt ‘Fast Freddy’ enthousiast. “Samen met de ingenieur hebben we de gegevens die tijdens de rally werden verzameld in detail doorgenomen. We konden zo vaststellen dat Sébastien bij het remmen nog veel kon verbeteren en dat wordt dan ook het eerste punt waar we zullen aan werken, al bij de testsessie die voor volgende woensdag is voorzien. Tijdens een rally is het soms moeilijk om je slechte gewoontes weg te werken, want je moet je ook voortdurend aanpassen aan het parcours. De Rallye de Wallonie is op dat vlak heel verschillend van de TAC. Het zijn hele snelle chronoritten, met heel wat verschillende bochten, wat reliëf… Kortom, een typisch ‘Waalse’ rally. De concurrentie zal ook sterker zijn dan in Tielt, maar mijn opdracht blijft ongewijzigd: tijdens de eerste lus rustig beginnen, en dan beetje bij beetje het ritme verhogen. Ondanks het podium in de TAC zitten we nog volop in een leerproces.”

 

De Rallye de Wallonie begint vrijdag om 18u15 en zijn 22 chronoritten (negen verschillende) zijn goed voor maar liefst 220 km tegen de klok. Op vrijdag wordt de showproef twee keer afgewerkt, op zaterdag zijn er drie lussen van vier KP’s en op zondag twee lussen van vier andere chronoritten. De finish in Jambes is gepland om 15u40. “Dat is dan wat heet ‘een gevuld weekend’”, lacht Catherine Van Geel, de PR Manager van ŠKODA België. “De Rallye de Wallonie is een heel populaire wedstrijd en trekt duizenden toeschouwers, vooral met de show op de Citadel op vrijdagavond. We staan te popelen om onze samenwerking met Sébastien en Thomas verder te zetten. In Tielt hebben ze hun eerste wedstrijd met de FABIA R5 perfect ingedeeld en het is duidelijk dat ze bovendien nog over een grote progressiemarge beschikken. We hebben het volste vertrouwen in hun coach Freddy Loix, en zijn er dan ook  van overtuigd dat ze in en rond Namen nog enkele stappen voorwaarts zullen zetten.”

 

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.

 

  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.

     

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypoli...


ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg