Škoda Auto verlengt sponsoringovereenkomst met Tour de France en Tour de France Femmes avec Zwift tot 2028
- Nieuwe samenwerkingsovereenkomsten getekend tussen Škoda Auto en Tour de France-organisator A.S.O. en Vuelta-organisator Unipublic
- Overeenkomsten met Grand Tours La Vuelta en La Vuelta Feminina by Carrefour.es eveneens verlengd tot 2028
- In totaal gaat het om 20 internationale wielerevenementen
- Škoda Auto verbindt zich ertoe de duurzaamheid van alle wedstrijden te verbeteren door tot 250 volledig elektrische en plug-inhybride voertuigen te leveren aan organisatoren
- Škoda’s sterke band met de wielersport ligt aan de basis van zijn belangrijkste sponsorinitiatieven
Mladá Boleslav/Kortenberg, 1 maart 2024 – Voortbouwend op twee decennia als officiële hoofdsponsor en voertuigleverancier van de Tour de France heeft Škoda Auto het partnership verlengd tot 2028. De vernieuwde overeenkomst met Amaury Sport Organisation (A.S.O.) omvat ook de Tour de France Femmes avec Zwift en 18 andere internationale wielerevenementen, waaronder vijf op zichzelf staande vrouwenwedstrijden. Beide partners onderstrepen hun engagement voor duurzaamheid door stappen te ondernemen om de wagenparken voor alle wedstrijden verder te elektrificeren.
Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, zegt: “Het ondersteunen van de wielermissie van ‘s werelds grootste wedstrijdorganisator A.S.O. is een eer en voorrecht voor ons bij Škoda Auto. Per slot van rekening zijn we bijna 130 jaar geleden begonnen als fietsbedrijf en is fietsen vandaag de dag een passie voor veel van de ‘everyday explorers’ die onze klanten zijn. We zijn intussen al 20 jaar de belangrijkste partner en autoleverancier van de Tour de France, dus is het nu niet meer dan logisch om onze relatie uit te breiden en een groeiend aantal evenementen te ondersteunen – voor mannen en vrouwen, zowel professionals als amateurs. We willen A.S.O. en de wielergemeenschap helpen om mensen te inspireren om hun hoogste persoonlijke normen op het gebied van individuele prestaties, teamwork en eerlijkheid na te streven.”
Martin Jahn, Škoda Auto-bestuurslid voor Sales & Marketing, zegt: “Door onze vertrouwensvolle samenwerking met A.S.O. en de Tour de France voort te zetten bevestigt Škoda Auto zijn sterke band met de wielersport en zijn fans wereldwijd. De Tour de France is de meest bekeken wielerwedstrijd ter wereld. In 2023 lokte het evenement alleen al in Europa bijna 150 miljoen kijkers. Die uitzonderlijke zichtbaarheid komt onze producten zeer ten goede en biedt ons de kans om Škoda’s positie als belangrijke supporter van de wielersport te versterken en het erfgoed van ons merk te huldigen.”
Škoda Auto ondersteunt 20 internationale wielerwedstrijden tot 2028
Škoda Auto blijft tot 2028 de officiële hoofdpartner van zowel de Tour de France als de Tour de France Femmes avec Zwift. Die samenwerking met de sportevenementenorganisatoren A.S.O., Unipublic en GFR omvat wielerevenementen voor zowel mannen als vrouwen, waaronder La Vuelta in Spanje en de Belgische klassiekers De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Met de overeenkomsten, die werden ondertekend door A.S.O.-CEO Yann Le Moënner, Tour de France-directeur Christian Prudhomme, Media and Partnership Director Julien Goupil, Škoda Auto-CEO Klaus Zellmer en Škoda Auto-bestuurslid voor Sales & Marketing Martin Jahn, onderstrepen Škoda Auto en A.S.O. hun engagement voor duurzame mobiliteit.
Škoda Auto elektrificeert de wagenparken voor alle races
Škoda Auto en A.S.O. engageren zich tot de elektrificatie van de wagenparken voor alle wedstrijden die deel uitmaken van de overeenkomsten. Tot 250 volledig elektrische of plug-inhybride Škoda-voertuigen worden ter beschikking gesteld aan de organisatoren van alle wielerevenementen. Dit jaar ondersteunt Škoda voor de 21e keer de Tour de France. De volledig elektrische Enyaq en de plug-inhybride Superb zullen dienstdoen als ‘Red Cars’ – mobiele commandocentra voor de organisatoren en wedstrijdleider Christian Prudhomme. Daarnaast sponsort de Tsjechische autoconstructeur de groene trui voor de leider in het puntenklassement en ontwerpt hij opnieuw de kristallen trofeeën voor de winnaars.
De samenwerking van Škoda Auto met de Tour de France Femmes avec Zwift wordt voortgezet. Sinds de eerste editie in 2022 heeft Škoda het wagenpark geleverd, de groene trui gesponsord en de trofee voor de winnaar van het puntenklassement ontworpen.
Beleef wielerwedstrijden digitaal met Škoda Auto
Škoda breidt zijn betrokkenheid uit van live evenementen naar digitale media en ondersteunt mobiele apps voor de Tour de France en La Vuelta. Die apps bieden fans live updates, dagelijkse hoogtepunten van de wedstrijden en achtergrondverhalen over de evenementen. Daarnaast biedt Škoda’s website WeLoveCycling.com meer fietsgerelateerde content, die herinnert aan de oorsprong van de autoconstructeur: de oprichters Václav Laurin en Václav Klement begonnen het succesverhaal van het bedrijf in 1895 met de productie van fietsen in Mladá Boleslav. Daarom is de wielersport een hoeksteen van Škoda’s sponsoringstrategie.
Evenementen die zijn opgenomen in de sponsoringovereenkomst:
- Tour de France
- Tour de France Femmes avec Zwift
- La Vuelta
- La Vuelta Femenina by Carrefour.es
- Parijs-Nice
- Paris-Roubaix
- Paris-Roubaix Femmes avec Zwift
- De Waalse Pijl
- De Waalse Pijl voor vrouwen
- Luik-Bastenaken-Luik
- Luik-Bastenaken-Luik voor vrouwen
- Critérium du Dauphiné
- Parijs-Tours
- L’Etape du Tour (amateurwedstrijd)
- Deutschland Tour
- Eschborn-Frankfurt
- Volta Ciclista a Catalunya
- Itzulia Basque Country
- Clásica San Sebastián
- Tro Bro Leon