ŠKODA Design creëert voor de 10de keer trofeeën voor Tour de France-winnaars

ŠKODA Design creëert voor de 10de keer trofeeën voor Tour de France-winnaars

  • De bekers voor de Tour de France van dit jaar vertonen een opvallend patroon dat is geïnspireerd op Boheemse kristalkunst
  • Trofee verwijst naar Tsjechisch Kubisme en is beïnvloed door digitaal design
  • ŠKODA Design is sinds 2011 verantwoordelijk voor het bedenken van de trofeeën voor de Tour de France-winnaars

Wanneer de deelnemers van de 107de Tour de France op 20 september de beroemde Avenue des Champs-Elysées bereiken, worden ook de winnaars van de verschillende klassementen bekendgemaakt. Dit jaar was het departement ŠKODA Design voor het tiende jaar op rij verantwoordelijk voor het ontwerp van de trofeeën voor de winnaars. ŠKODA AUTO-directielid voor Sales en Marketing Alain Favey zal de beker uitreiken aan de winnaar van het puntenklassement.

 

ŠKODA AUTO-designer Peter Olah benadrukt: “Dit jaar inspireerde de traditionele Boheemse kristalkunst ons opnieuw bij het ontwerp van de trofeeën voor de Tour de France-winnaars. Het minimalistische geometrische patroon geeft de indruk dat de trofee uit zichzelf groeit. We ontwerpen deze bekers al sinds 2011 en ze zijn een echt handelsmerk geworden van de Tour de France”.

 

Dit jaar zijn de 60 centimeter hoge en vier kilogram zware trofeeën gemaakt in groen en helder glas. Ze worden gekenmerkt door rechthoekige patronen die van onder naar boven toe breder worden. Zowel Tsjechisch Kubisme als de persoonlijke interpretatie door de kunstenaar van digitaal design vormden de inspiratie voor dit unieke ontwerp. Een netwerk van vele verschillende punten geeft de vorm weer van het respectieve voorwerp.

 

De precieze afwerking van het gedetailleerde geometrische patroon vereist de vaste hand van ervaren glassnijders. De resultaten zijn pure kunstwerken, die worden gemaakt door het Tsjechische bedrijf Lasvit in samenwerking met ŠKODA AUTO-designer Peter Olah. Wanneer door het glas wordt gekeken, creëert de breking van het licht een fascinerend spektakel van door elkaar snijdende lijnen, dat nog wordt versterkt door de interactie van licht en schaduw.

 

De 107de Tour de France begon op 29 augustus met het Grand Départ in de Zuid-Franse kuststad Nice. Wanneer de ongeveer 180 renners op 20 september over de finishlijn rijden, zullen ze 21 ritten hebben gereden en zo 3.470 kilometer hebben afgelegd over zowel vlakke als heuvelachtige stukken. Er zitten ook bergritten bij en een individuele tijdrit.

 

Dit jaar is ŠKODA AUTO voor de 17de keer de officiële hoofdpartner van de Tour de France. Als onderdeel van zijn verbintenis levert de Tsjechische autoconstructeur tot 250 voertuigen voor de organisatie en het racemanagement. Het sponsort ook de groene trui voor de leider van het puntenklassement.

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg