ŠKODA Design creëert voor de 10de keer trofeeën voor Tour de France-winnaars
- De bekers voor de Tour de France van dit jaar vertonen een opvallend patroon dat is geïnspireerd op Boheemse kristalkunst
- Trofee verwijst naar Tsjechisch Kubisme en is beïnvloed door digitaal design
- ŠKODA Design is sinds 2011 verantwoordelijk voor het bedenken van de trofeeën voor de Tour de France-winnaars
Wanneer de deelnemers van de 107de Tour de France op 20 september de beroemde Avenue des Champs-Elysées bereiken, worden ook de winnaars van de verschillende klassementen bekendgemaakt. Dit jaar was het departement ŠKODA Design voor het tiende jaar op rij verantwoordelijk voor het ontwerp van de trofeeën voor de winnaars. ŠKODA AUTO-directielid voor Sales en Marketing Alain Favey zal de beker uitreiken aan de winnaar van het puntenklassement.
ŠKODA AUTO-designer Peter Olah benadrukt: “Dit jaar inspireerde de traditionele Boheemse kristalkunst ons opnieuw bij het ontwerp van de trofeeën voor de Tour de France-winnaars. Het minimalistische geometrische patroon geeft de indruk dat de trofee uit zichzelf groeit. We ontwerpen deze bekers al sinds 2011 en ze zijn een echt handelsmerk geworden van de Tour de France”.
Dit jaar zijn de 60 centimeter hoge en vier kilogram zware trofeeën gemaakt in groen en helder glas. Ze worden gekenmerkt door rechthoekige patronen die van onder naar boven toe breder worden. Zowel Tsjechisch Kubisme als de persoonlijke interpretatie door de kunstenaar van digitaal design vormden de inspiratie voor dit unieke ontwerp. Een netwerk van vele verschillende punten geeft de vorm weer van het respectieve voorwerp.
De precieze afwerking van het gedetailleerde geometrische patroon vereist de vaste hand van ervaren glassnijders. De resultaten zijn pure kunstwerken, die worden gemaakt door het Tsjechische bedrijf Lasvit in samenwerking met ŠKODA AUTO-designer Peter Olah. Wanneer door het glas wordt gekeken, creëert de breking van het licht een fascinerend spektakel van door elkaar snijdende lijnen, dat nog wordt versterkt door de interactie van licht en schaduw.
De 107de Tour de France begon op 29 augustus met het Grand Départ in de Zuid-Franse kuststad Nice. Wanneer de ongeveer 180 renners op 20 september over de finishlijn rijden, zullen ze 21 ritten hebben gereden en zo 3.470 kilometer hebben afgelegd over zowel vlakke als heuvelachtige stukken. Er zitten ook bergritten bij en een individuele tijdrit.
Dit jaar is ŠKODA AUTO voor de 17de keer de officiële hoofdpartner van de Tour de France. Als onderdeel van zijn verbintenis levert de Tsjechische autoconstructeur tot 250 voertuigen voor de organisatie en het racemanagement. Het sponsort ook de groene trui voor de leider van het puntenklassement.