ŠKODA gaat met de ENYAQ iV nog een stap verder in design

ŠKODA gaat met de ENYAQ iV nog een stap verder in design

  • Het design van het eerste ŠKODA-model op basis van de modulaire elektrische bouwkit MEB is progressief, expressief en dynamisch
  • Met de ENYAQ iV ontwikkelt ŠKODA zijn emotionele designtaal consistent verder en herdefinieert het de esthetiek van elektrische SUV’s
  • Karl Neuhold, hoofd koetswerkdesign bij ŠKODA, bespreekt de designhighlights van de nieuwe SUV in een video-interview
  • De wereldpremière van de ŠKODA ENYAQ iV vindt plaats op 1 september in Praag

ŠKODA onthult zijn eerste elektrische SUV op 1 september 2020 in Praag. Het model betekent het begin van een nieuw tijdperk voor de Tsjechische constructeur. Daarom gaat het merk nog een stap verder in design met de ENYAQ iV. Emotieve lijnen en evenwichtige, dynamische proporties worden gecombineerd in de eerste ŠKODA, gebaseerd op de modulaire elektrische bouwkit MEB van de Volkswagen-groep, die een ruim interieur en een duurzame maar plezierige rijbeleving biedt. Karl Neuhold, hoofd koetswerkdesign bij ŠKODA, legt de unieke designkenmerken van de ENYAQ iV uit in een video-interview.

 

De ENYAQ iV is de eerste ŠKODA op basis van de modulaire elektrische bouwkit MEB. Hoe is ŠKODA’s designtaal geëvolueerd met dit model?

Karl Neuhold: “Met de ENYAQ iV bouwen we opnieuw verder op de emotieve designtaal die reeds de SCALA, de KAMIQ en de nieuwe, vierde generatie van de OCTAVIA kenmerkt. De ENYAQ iV pakt eveneens uit met sculpturale lijnen, heldere oppervlaken en kristalelementen die inspiratie halen bij de Boheemse kristalkunst. Zijn proporties verschillen echter van die van onze vorige SUV-modellen: de ENYAQ iV heeft een kortere vooroverhang en een gerekte daklijn. Dat creëert een zeer dynamische look en verandert hem in een spreekwoordelijke space shuttle.”

 

Hoe zou u het design samenvatten van de eerst ŠKODA die als een zuiver elektrisch model is ontwikkeld?

Neuhold: “Het design van de ENYAQ iV is progressief, evenwichtig en zelfverzekerd. De nieuwe proporties geven hem een bijzondere dynamiek en tegelijk een ruim interieur. Zijn grote wielen en forse bodemvrijheid verlenen hem de krachtige uitstraling van een SUV.”

 

Welk is voor u hét designhighlight van de ENYAQ iV?

Neuhold: “Absoluut het front. Op onze elektrische voertuigen benadrukken we heel bewust het onderscheidende ŠKODA-radiatorrooster aangezien het onmiddellijk herkenbaar is als een kenmerk van het merk. In de ENYAQ iV staat het meer naar voren en meer rechtop, waardoor de krachtige uitstraling wordt versterkt. De full-ledmatrixkoplampen en dagrijlichten springen ook bijzonder in het oog.”

 

Welke zijn de belangrijkste uiterlijke designverschillen van een MEB-gebaseerd elektrisch model en een model met een verbrandingsmotor?

Neuhold: “De verschillen zitten in de hoogte van het model en de overhangen voor- en achteraan. Om ruimte te winnen zitten de batterijen van het MEB in de wagenvloer, waardoor het koetswerk iets hoger komt. De langere wielbasis compenseert dit echter visueel. De individuele onderdelen van de elektrische aandrijflijn nemen minder ruimte in dan een conventionele verbrandingsmotor waardoor voor- en achteraan kortere overhangen mogelijk zijn. Het koetswerk van de ENYAQ iV is ook langer en extreem gestroomlijnd, wat een positief effect heeft op het rijbereik. Een weerstandscoëfficiënt van 0,27 is indrukwekkend voor een SUV van deze grootte.”

 

Wat maakt van de ENYAQ iV een echte ŠKODA volgens u?

Neuhold: “De ENYAQ iV vertegenwoordigt alle deugden en sterke punten van ŠKODA in één auto en betekent voor het bedrijf een belangrijke stap naar een duurzame toekomst. Hij combineert ruimte, veelzijdigheid en slimme ideeën, en pakt uit met verrassende intelligente functies. Hij is geschikt voor gezinnen, mensen met een actieve levensstijl en lange ritten, waardoor hij de perfect metgezel is voor elke dag.”

 

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg