ŠKODA KAROQ behaalt vijf sterren tijdens Euro NCAP-tests
Het onafhankelijke European New Car Assessment Program (Euro NCAP) onderwierp de compacte SUV aan haar testprocedure. Na de ŠKODA KODIAQ is de ŠKODA KAROQ de tweede ŠKODA die in 2017 een vijfsterrenquotering krijgt na de Euro NCAP-tests.
- De ŠKODA KAROQ kan bogen op een uitstekende actieve en passieve veiligheid
- De bescherming van volwassen inzittenden haalt tijdens de test een score van 93 %
- De ŠKODA KAROQ is het tweede model binnen het merkgamma dat in 2017 een vijfsterrenquotering krijgt
- In totaal behaalden al zeven ŠKODA-modellen een score van vijf sterren
Het onafhankelijke European New Car Assessment Program (Euro NCAP) onderwierp de ŠKODA KAROQ aan haar testprocedure. De compacte SUV is het jongste model uit het gamma van de Tsjechische autobouwer om bekroond te worden met een score van vijf sterren, wat van de KAROQ een van de veiligste compacte SUV’s op de markt maakt.
“Wij zijn bijzonder tevreden dat de nieuwe ŠKODA KAROQ de Euro NCAP-tests met vlag en wimpel heeft doorstaan”, zegt Christian Stube die binnen de raad van bestuur bij ŠKODA verantwoordelijk is voor technische ontwikkeling. “We maken onafgebroken werk van de optimalisatie van de passieve en actieve veiligheid van onze auto’s en van de ontwikkeling van zowel beschermingssystemen voor inzittenden en voetgangers als van rijhulpsystemen. Daarom kan de KAROQ bogen op heel wat rijhulpsystemen die anders enkel zouden zijn terug te vinden op voertuigen uit een hoger segment”, zegt Strube.
Euro NCAP gaf de bescherming van volwassen inzittenden een uitstekende score van 93 %. Bovendien benadrukte Euro NCAP de manier waarop de nekwervelkolom wordt beschermd bij aanrijdingen langs achter. Het noodremsysteem van de compacte SUV werkte op een betrouwbare manier bij lage stadssnelheden en voorkwam quasi alle aanrijdingen. Verder gaf Euro NCAP nog de maximumscore voor de bescherming van de benen van aangereden voetgangers. Ook het hoofd van voetgangers werd door de compacte SUV beschermd in geval van een aanrijding.
Na de ŠKODA KODIAQ is de ŠKODA KAROQ de tweede ŠKODA die in 2017 een vijfsterrenquotering krijgt. Momenteel is ŠKODA een van de weinige autobouwers waarvan het volledige merkgamma een score van vijf sterren behaalde na de Euro NCAP-tests.
Dankzij zijn hoge torsiestijfheid, zijn ruim bemeten kreukelzones in de uitermate veilige cockpit en het gebruik van hoogresistent en ultrahoogresistent staal voor bijvoorbeeld de zijdelingse dwarsbalken biedt de KAROQ een buitengewone passieve veiligheid. Daarnaast beschikt deze compacte SUV standaard over zeven airbags: bestuurders- en passagiersairbag, zijairbags, hoofdairbags en knieairbag. Kinderzitjes kunnen worden bevestigd door middel van het Top-Tether- of Isofixsysteem, dat eveneens beschikbaar is voor de passagiersstoel vooraan. Bij een aanrijding langs achteren verminderen speciaal ontwikkelde hoofdsteunen (WOKS = Whiplash Optimized Headrests) het risico op een whiplash voor bestuurder en copiloot. Verder spant het proactieve beschermingssysteem voor de inzittenden de voorste gordels aan in geval van een aanrijding terwijl het tegelijkertijd de openstaande ramen en het schuifdak sluit. In veel landen is dit systeem standaard op de KAROQ.
De ŠKODA KAROQ is uitgerust met een groot aantal camera’s en op radars en sensoren gebaseerde rijhulpsystemen. De Front Assist, die onder meer City Emergency Braking met voetgangerdetectie omvat, help om aanrijdingen met voetgangers te voorkomen. Manoeuvre Assist en de wegrijhulp helpen de bestuurder wanneer die een beperkt zicht heeft op het verkeer en waarschuwen hem voor verborgen gevaren.
Verdere veiligheidssystemen aan boord van de ŠKODA KAROQ zijn onder meer de adaptieve cruise control, de rijstrookassistent, cameragebaseerde verkeersbordenherkenning, een noodoproepfunctie, een fileassistent en vermoeidheidsdetectie.
Euro NCAP, dat in België is gebaseerd, groepeert Europese transportministeries, automobielclubs en verzekeringsmaatschappijen. De organisatie voert crashtests uit met nieuwe voertuigen en evalueert vervolgens de veiligheid van de voertuigen op basis van de beschikbare veiligheidssystemen. Euro NCAP werd opgericht in 1997. De voorbije jaren zijn de crashtestprocedures onophoudelijk strenger geworden zodat ze vandaag allerhande aanrijdingsscenario’s omvatten. Hoewel oorspronkelijk enkel de resultaten van de crashtests werden beoordeeld, wordt tegenwoordig ook de evaluatie van de actieve veiligheidssystemen mee opgenomen in de totaalscore.