Škoda Kodiaq: tweede generatie beschikbaar met nog ruimer gamma aandrijflijnen, inclusief plug-inhybride

  • Tweede Kodiaq-generatie biedt meer binnenruimte
  • Vermogen varieert van 110 kW (150 pk) tot 150 kW (204 pk), nu ook met plug-inhybride met elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer
  • Nieuw interieurconcept met aanraakscherm van 12,9 duim en overzichtelijke middenconsole
  • Intuïtieve combinatie van handmatige en digitale bedieningselementen en nieuwe Simply Clever-functies
  • Tweede generatie full-ledmatrixkoplampen en nog meer geavanceerde rijhulpsystemen

Mladá Boleslav/Kortenberg, 26 juni 2023 - Met de tweede generatie van de Kodiaq heeft Škoda zijn wereldwijd succesvolle grote SUV nog verbeterd, met een onderscheidender design en nog meer ruimte, vooral voor de passagiers op de derde zitrij. Daarnaast wordt de tweede generatie van de Kodiaq gekenmerkt door een nieuw interieurconcept met een tot 12,9 duim groot aanraakscherm, een versnellingshendel aan de stuurkolom, manuele en digitale bedieningselementen en een nette, overzichtelijke middenconsole. Het motorgamma omvat twee benzine- en twee dieselmotoren van 110 kW (150 pk) tot 150 kW (204 pk), evenals een plug-inhybride versie – een primeur voor de Kodiaq. Deze laatste biedt een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. De veiligheidsuitrusting beschikt andermaal over de nieuwste snufjes, met bijvoorbeeld full-ledmatrixkoplampen van de tweede generatie en nog meer geavanceerde rijhulpsystemen. Ook aan boord: nieuwe Simply Clever-functies, zoals een opbergvak achterin met bekerhouder en een dubbele Phone Box die twee mobiele telefoons tegelijk kan opladen en koeling biedt.

Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, zegt: “De Kodiaq is een absoluut succes voor Škoda sinds zijn lancering in 2016, toen hij de aftrap gaf voor onze SUV-campagne. Met zijn krachtige en kristallijne vormtaal, ruime interieur en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding trok hij veel nieuwe klanten aan en won hij gerenommeerde internationale prijzen. De tweede generatie heeft alles in huis – inclusief een plug-inhybride versie – om een mooi nieuw hoofdstuk aan dit succesverhaal toe te voegen.”

Johannes Neft, bestuurslid van Škoda Auto voor Technische Ontwikkeling, zegt: “Het is altijd een uitdaging om een voertuig dat zo populair is als de Kodiaq, te verbeteren. Toch hebben we de look verder aangescherpt met behoud van de kenmerkende elementen van onze SUV-vormtaal. Daarnaast biedt de nieuwe Kodiaq nog meer binnenruimte en tilt hij veiligheid, technologie en veelzijdigheid naar een nog hoger niveau. Met de plug-inhybride versie voegen we ook een nieuwe aandrijflijn toe aan het gamma, met meer dan 100 kilometer elektrisch rijbereik.

Meer vermogen, nieuwe technologieën en meer duurzaamheid

De tweede generatie van de Kodiaq wordt gekenmerkt door een nog verfijnder design, het gebruik van duurzame materialen en innovatieve technologieën zoals full-ledmatrixkoplampen van de tweede generatie. Zijn twee benzine- en twee dieselmotoren variëren van 110 kW (150 pk) tot 150 kW (204 pk). De 2.0 TDI met 142 kW (193 pk) en de 2.0 TSI met 150 kW (204 pk) worden standaard geleverd met vierwielaandrijving. De Kodiaq iV, de eerste plug-inhybride in deze modelreeks, biedt eveneens een totaalvermogen van 150 kW (204 pk). Hij heeft een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. De blikvanger is de 1.5 TSI-instapmotor op benzine met 110 kW (150 pk), die de mildhybridetechnologie introduceert in de Kodiaq. Beide hybride motoren maken deel uit van de nieuwste generatie EA 211 evo2-motoren. Ze draaien op de zuinige Miller-cyclus en zijn voorzien van een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. De 1.5 TSI met mildhybridetechnologie is ook voorzien van de nieuwste generatie van actieve cilindertechnologie (ACT+).

De Kodiaq – het model dat de aftrap gaf van Škoda’s SUV-campagne

Als eerste model in Škoda’s succesvolle SUV-campagne bracht de Kodiaq in 2016 de kristallijne vormtaal van het merk naar de SUV-categorie. Tegelijkertijd vestigde hij de typische nomenclatuur die alle daaropvolgende Škoda-SUV’s met verbrandingsmotor zouden volgen: hun naam begint met een ‘K’ en eindigt met een ‘q’. Dankzij zijn enorme ruimte voor maximaal zeven passagiers en zijn geavanceerde technologie werd de Kodiaq al snel een van de meest succesvolle modellen in Škoda’s wereldwijde gamma. Tot op heden zijn er al bijna 792.000 exemplaren van verkocht in 60 landen. In 2018 was de Kodiaq RS de eerste SUV die toetrad tot de sportieve RS-familie van het merk. De belangrijkste markten voor Škoda’s grote SUV zijn China (met 160.000 verkochte exemplaren tegen het einde van 2022) en Duitsland (met 114.200 stuks). Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië (met respectievelijk 47.200 en 42.400 exemplaren). Het model heeft dan ook in grote mate bijgedragen tot Škoda’s succesvolle ontwikkeling op de internationale markten en heeft uitstekende feedback gekregen van zowel klanten als experts en de automobielpers: tot op heden heeft het model meer dan 40 internationale prijzen in de wacht gesleept. In november 2016 riep het Britse automagazine TopGear hem uit tot ‘s werelds ‘Beste auto voor Grote Gezinnen’. Dit werd gevolgd door ‘Auto van het Jaar’-titels in Tsjechië, Polen en Bulgarije, evenals verschillende ‘SUV van het Jaar’-awards in verschillende categorieën van Britse, Chinese, Franse en Indiase media. In totaal won de Kodiaq vier keer de titel ‘4x4-auto van het Jaar’ van Auto Bild Allrad op zijn grootste Europese markt, Duitsland. Het Duitse tijdschrift Auto Test verleende hem in 2017 ook de titel van ‘Best Geteste Importauto’. In datzelfde jaar won hij bovendien de gerenommeerde Red Dot Award voor uitmuntend productdesign.

Nieuwe Simply Clever-functies – zo doet de Kodiaq dat

De eerste generatie van de Kodiaq werd al gekenmerkt door veel van Škoda’s Simply Clever-ideeën. In 2016 introduceerde hij bijvoorbeeld de deurrandbescherming en een elektrisch kinderslot voor de achterdeuren. De tweede generatie heeft nu een heleboel nieuwe functies in petto: een nieuwe gekoelde dubbele Phone Box maakt het mogelijk om twee mobiele telefoons tegelijk op te laden met een verhoogd oplaadvermogen van 15 W. Daarnaast introduceert de Kodiaq een opbergvak achterin met een bekerhouder op de middentunnel, evenals een displayreiniger voor de aanraakschermen. De paraplu en ijskrabber zijn voortaan gemaakt van duurzame materialen. 

Exterieur en interieur: sculpturaal design, nog meer ruimte en een nieuw interieurconcept

  • De SUV met zeven zitplaatsen wordt ruim zes centimeter langer, voor een nog ruimer interieur
  • Slimme combinatie van manuele en digitale bedieningselementen voor intuïtief gebruikscomfort
  • Introductie van 12,9 duim groot aanraakscherm en head-updisplay

Mladá Boleslav, 26 juni 2023 – Škoda heeft het krachtige en emotionele design van zijn SUV Kodiaq verfijnd. Met een 61 millimeter langer koetswerk en een nog langere wielbasis biedt de tweede generatie nog meer ruimte voor maximaal zeven inzittenden en extra hoofdruimte voor de optionele derde zitrij. Blikvangers vanbuiten zijn onder meer zijn sculpturale voorkant, zijn hoekige wielkasten en zijn full-ledmatrixkoplampen van de tweede generatie. Het volledig vernieuwde interieur wordt gekenmerkt door het 12,9 duim grote centrale display, een nette en overzichtelijke middenconsole, en een combinatie van manuele en digitale bedieningselementen voor een intuïtief gebruikscomfort.

Oliver Stefani, hoofd van Škoda Design, zegt: “De nieuwe Kodiaq oogt nog onderscheidender, dynamischer en krachtiger dan zijn voorganger. We hebben de essentie van onze karakteristieke Škoda SUV-vormtaal naar een hoger niveau getild en nog verder aangescherpt. Bovendien hebben we een nieuw interieurconcept geïmplementeerd met een slimme combinatie van manuele en digitale bedieningselementen voor een nog intuïtievere en comfortabelere rijervaring.”

Krachtige look en full-ledmatrixkoplampen van de tweede generatie

Een sculpturale voorkant, hoekige wielkasten en grote velgen met een diameter van 17 tot 20 duim benadrukken de krachtige uitstraling van de tweede Kodiaq-generatie. Met een lengte van 4.758 millimeter overtreft de nieuwe Kodiaq zijn voorganger met 61 millimeter. In de versie met zeven zitplaatsen hebben de passagiers op de derde zitrij nu 15 millimeter meer hoofdruimte: 920 millimeter dus. De bagageruimte blijft royaal: 340 tot 845 liter voor de zevenzitter en 910 liter voor de vijfzitter. De nieuwe Kodiaq heeft expressieve full-ledmatrixkoplampen, versterkt met een gekleurd kristallijn element, Crystallinium geheten. Dit doet denken aan gekleurd kristalglas en accentueert de contouren van de koplampen, wat een vleugje elegantie en extra visuele aantrekkingskracht toevoegt.

Volledig nieuw ontworpen interieur en nieuwe Simply Clever-functies

De tweede generatie van de Kodiaq heeft een compleet nieuw ontworpen interieur. De versnellingshendel bevindt zich nu aan de stuurkolom, een primeur voor Škoda. Dit draagt bij tot een bijzonder nette en overzichtelijke middenconsole. Het nieuwe centrale aanraakscherm meet 12,9 duim. Bovendien kunnen klanten nu een head-updisplay bestellen als aanvulling op de 10,25 duim grote Virtual Cockpit. De tweede generatie van de Kodiaq wordt gekenmerkt door een slimme combinatie van manuele en digitale bedieningselementen. De Kodiaq introduceert een opbergvak achteraan op de middentunnel, met een bekerhouder voor de achterpassagiers. Er is ook een displayreiniger voor de aanraakschermen. De tweede zitrij kan worden verschoven en een flexibel element in de bagageruimte houdt de boel netjes. Daarnaast is de grote SUV voorzien van vertrouwde voorzieningen zoals deurrandbeschermers en de iconische paraplu in de bestuurdersdeur.

Afmetingen* (vergeleken met het huidige model)

Afmetingen

 

Lengte [mm]

4.758 (+61)

Breedte [mm]

1.864

Hoogte [mm]

1.657

Wielbasis [mm]

2.791

Hoofdruimte derde zitrij** [mm]

920 (+15)

Bagageruimte [liter]

910 (+75)

 * Voorlopige gegevens.
 ** Van toepassing op de zevenzitter.

Aandrijflijnen: introductie van hybride technologie met meer dan 100 km elektrisch rijbereik in Škoda’s SUV-gamma

  • Moderne en uiterst efficiënte benzine- en dieselmotoren en een plug-inhybride
  • 1.5 TSI-instapmotor met mildhybridetechnologie, DSG voor alle modellen
  • Vermogens variërend van 110 kW (150 pk) tot 150 kW (204 pk)
  • Moderne motoren in combinatie met voorwiel- en vierwielaandrijving

Mladá Boleslav, 26 juni 2023 – De tweede generatie van de Škoda Kodiaq biedt een nog ruimer motorgamma, met onder meer een plug-inhybride aandrijflijn in de nieuwe Kodiaq iV. Deze laatste versie levert een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) en biedt een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Daarnaast zijn er twee diesel- en twee benzinemotoren beschikbaar, met vermogens die variëren van 110 kW (150 pk) tot 150 kW (204 pk). De 1.5 TSI-instapversie op benzine introduceert ook de mildhybridetechnologie in de modelreeks Kodiaq. Twee versies hebben vierwielaandrijving en alle nieuwe Kodiaq-modellen zijn standaard uitgerust met een DSG-automaat.

Plug-inhybride met een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer

Met de tweede Kodiaq-generatie biedt Škoda voor het eerst een plug-inhybride versie van zijn grote SUV aan. In de Kodiaq iV bundelen een 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI en een elektromotor hun krachten om een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) te ontwikkelen, dat via een 6-traps DSG op de voorwielen wordt overgebracht. Een hoogspanningsbatterij van 25,7 kWh zorgt voor een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. In AC kan die met 11 kW worden opgeladen via wallboxen en andere oplaadpunten. De batterij kan zelfs nog sneller worden opgeladen aan DC-snellaadstations, met vermogens tot 50 kW.

Mildhybridetechnologie voor het instapniveau

Naast de Kodiaq iV biedt Škoda telkens twee moderne en efficiënte diesel- en benzinemotoren, die allemaal exclusief zijn gekoppeld aan een 7-traps DSG. De twee 2.0 TDI-blokken ontwikkelen respectievelijk 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk). De blikvanger is de 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI-instapmotor op benzine, die de mildhybridetechnologie introduceert in de Kodiaq. Beide hybride motoren maken deel uit van de nieuwste generatie EA 211 evo2-motoren. Ze draaien op de zuinige Miller-cyclus en zijn voorzien van een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. De 1.5 TSI met mildhybridetechnologie is ook voorzien van de nieuwste generatie van actieve cilindertechnologie (ACT+). De krachtigere 2.0 TSI-benzinemotor levert 150 kW (204 pk). De 142 kW (193 pk) sterke TDI-versie en de TSI-variant met 150 kW (204 pk) zijn standaard uitgerust met vierwielaandrijving, en alle vijf aandrijflijnen voldoen aan de Euro 6e-emissienorm.             

Overzicht aandrijflijnen

Motor

Transmissie

Max. vermogen

[kW]

[pk]

Benzine

 

 

1.5 TSI (mHEV)

7-traps DSG

110

150

2.0 TSI

7-traps DSG 4×4

150

204

Diesel

 

 

2.0 TDI

7-traps DSG

110

150

2.0 TDI

7-traps DSG 4×4

142

193

Plug-inhybride

 

 

1.5 TSI iV

6-traps DSG

150*

204

* Gecombineerd maximaal vermogen (verbrandingsmotor en elektromotor).

Veiligheid en connectiviteit: uitgebreide ultramoderne rijhulpsystemen, introductie van parkeren via app

  • Škoda’s grote SUV beschikt over tal van rijhulpsystemen en maximaal negen airbags
  • Remote Parking Assist wordt op deze modelreeks geïntroduceerd in 2024
  • Travel Assist omvat Traffic Jam Assist en Emergency Assist

Mladá Boleslav, 26 juni 2023 – Voor de tweede modelgeneratie heeft Škoda het veiligheidsniveau van de Kodiaq nog hoger getild en een aantal van zijn talloze rijhulpsystemen verder verbeterd. Voorbeelden hiervan zijn Emergency Assist en Traffic Jam Assist. Voor het eerst beschikbaar in de Kodiaq is de nieuwe Remote Parking Assist, die volgend jaar wordt geïntroduceerd en parkeren op afstand via een app mogelijk maakt. Daarnaast zijn er tot negen airbags die de inzittenden beschermen, voor de best mogelijke passieve veiligheid.

Geavanceerde rijhulpsystemen voor nog meer veiligheid

De tweede generatie van de Kodiaq biedt actieve en passieve veiligheid van de bovenste plank. Tot negen airbags beschermen de inzittenden. Naast de frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier zijn ook de zijairbags voorin, de hoofdairbags en een centrale airbag tussen de voorstoelen standaard. Zijairbags voor de achterste zitplaatsen zijn als optie verkrijgbaar, net zoals de verbeterde Crew Protect Assist en Emergency Assist. Zodra de sensoren een remmanoeuvre voor een noodstop of uit paniek of een dreigende aanrijding detecteren – met voortaan ook dreigende kop-staartbotsingen – sluit Crew Protect Assist automatisch de ruiten en, indien van toepassing, het panoramadak. Het systeem activeert ook de waarschuwingsknipperlichten en spant de veiligheidsgordels voorin aan. Emergency Assist beperkt het risico op een ongeval als de bestuurder niet langer in staat zou zijn om het voertuig onder controle te houden, bijvoorbeeld door een medisch noodgeval. Als het systeem een dergelijke situatie detecteert, grijpt het in op de besturing om de auto op zijn rijstrook te houden, schakelt het de waarschuwingsknipperlichten in en activeert het de remmen om het voertuig voorzichtig tot stilstand te brengen. Onderdeel van de optionele Travel Assist is Traffic Jam Assist, dat Predictive Cruise Control combineert met de functies van de Adaptive Lane Assist. Het maakt in fileverkeer tot een snelheid van 60 km/u automatisch accelereren, remmen en sturen mogelijk door zich aan te passen aan de bewegingen van de omringende voertuigen.

 Parkeren op afstand van buiten het voertuig

De nieuwe Remote Park Assist zal in 2024 beschikbaar zijn voor de tweede generatie van de Kodiaq. Hiermee kan de SUV met behulp van een smartphoneapp van buitenaf in krappe parkeerplekken worden gemanoeuvreerd. Het voertuig en de smartphone communiceren via bluetooth over een afstand van maximaal vijf meter. De Kodiaq kan in een rechte lijn voor- en achteruit worden bewogen met de smartphone als afstandsbediening. Tijdens het parkeermanoeuvre kan het systeem naderende objecten en voetgangers detecteren en botsingen automatisch voorkomen.

SUV-pionier: Škoda mikt hoger met de Kodiaq

  • Wereldwijd succes voor het model dat de spits afbeet in de SUV-campagne van het Tsjechische merk
  • Tegen eind mei 2023 had Škoda bijna 792.000 SUV’s van het type Kodiaq aan klanten geleverd
  • Met voorouders als de Trekka en Yeti omvat Škoda’s huidige SUV-familie in Europa ook de Kamiq, Karoq en de volledig elektrische Enyaq

Mladá Boleslav, 26 juni 2023 – Škoda lanceerde de Kodiaq in 2016 om de spits af te bijten van zijn SUV-campagne. Het draaide uit op een wereldwijd succesverhaal. Tegen eind mei 2023 had het Tsjechische merk bijna 792.000 SUV’s van het type Kodiaq aan klanten geleverd. Bovendien legde het model de basis voor een SUV-familie, waartoe in Europa nu ook de Kamiq en Karoq en de volledig elektrische Enyaq behoren. Daarnaast zijn de coupévarianten Kodiaq GT en Kamiq GT uitsluitend verkrijgbaar in China en maakte de nieuwe Kushaq zijn debuut op de Indiase markt. De voorlopers van Škoda’s huidige SUV’s waren de offroader Trekka uit 1966 in Nieuw-Zeeland en de Yeti, waarvan vanaf 2009 in totaal 684.285 exemplaren werden verkocht.

De Nieuw-Zeelandse voorouder en de ‘sneeuwman’

De huidige SUV’s van Škoda hadden een vroege voorloper. In 1966 produceerde een lokale partner in Nieuw-Zeeland de offroader Trekka in samenwerking met Škoda-ingenieurs. Hij was gebaseerd op de originele Octavia Combi. In totaal werden er bijna 3.000 exemplaren van gebouwd. De eerste SUV van het merk in het moderne tijdperk was de Yeti uit 2009, vernoemd naar de legendarische ‘sneeuwman’. In 2013 kreeg hij een update. In totaal werden 684.285 SUV’s van het type Yeti geleverd aan klanten.

Het succesverhaal van de Kodiaq

In 2016 presenteerde Škoda de Kodiaq als eerste model van zijn wereldwijd succesvolle SUV-campagne. In 2018 was de Kodiaq RS het eerste SUV-model dat zich aansloot bij de sportieve RS-familie van het merk. In Europa zijn de grootste markten voor de zevenzits SUV Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië. In 2021 kreeg het Kodiaq-gamma een make-over en in 2022 was de Kodiaq de op één na populairste SUV van Škoda.

Een groeiende SUV-familie

In 2017 werd de Kodiaq gevolgd door het compactere SUV-model Karoq, dat verkrijgbaar is in 60 landen. In 2020 was de Karoq de bestverkochte SUV van het merk en het op één na populairste Škoda-model. In 2021 werd hij opgefrist, net als de Kodiaq. Tegen eind 2022 waren meer dan 618.000 SUV’s van het type Karoq aan klanten geleverd. In 2018 werden de compacte Kamiq en de coupévariant Kodiaq GT gelanceerd op de Chinese markt. Een soortgelijke Kamiq GT-variant volgde in 2019. In datzelfde jaar presenteerde Škoda ook een Kamiq-model dat speciaal was ontworpen voor de Europese markten, gebaseerd op de compacte Scala. Hiermee trad het merk toe tot het groeiende segment van de stads-SUV’s. De belangrijkste markten voor de Kamiq zijn Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In 2021 en 2022 werd de Kamiq Škoda’s bestverkochte SUV. In 2020 presenteerde Škoda de Enyaq iV, zijn eerste zuiver batterij-elektrische model op basis van het modulaire MEB-platform voor elektrische auto’s van de Volkswagen-groep. Met de toevoeging van de Enyaq Coupé, Enyaq Coupé RS en Enyaq RS in 2022 is er nu een volledige Enyaq-familie. In India debuteerde de SUV Kushaq in 2021. Het was het eerste productiemodel dat werd gecreëerd als onderdeel van het India 2.0-project, waarbij Škoda in India voertuigen ontwikkelt en produceert die zijn ontworpen voor de lokale omgeving. De Kushaq is gebouwd op het MQB-A0-IN-platform, dat Škoda specifiek heeft aangepast voor de Indiaanse markt.

S23-13N - Press Release Škoda Kodiaq NG (11p).pdf

PDF - 2.0 Mb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be