Skip to Content
ŠKODA KODIAQ: update voor de succesvolle SUV

ŠKODA KODIAQ: update voor de succesvolle SUV

 

  • Geavanceerde ŠKODA-designtaal en nieuwe offroad-elementen
  • Het ruime interieur biedt nu meer comfort en duurzame materialen
  • Full-ledmatrixkoplampen en ergonomische stoelen maken voortaan deel uit van het gamma
  • Efficiëntere EVO-motoren en een nieuwe topmotor voor de KODIAQ RS
  • Uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style, naast de varianten SPORTLINE, L&K en RS

 

 

Ongeveer vier jaar na de marktintroductie van de KODIAQ heeft de autobouwer zijn internationaal succesvolle SUV geüpdatet, met een nog meer verfijnde en opvallende designtaal. Voor het eerst kan de grote SUV worden uitgerust met full-ledmatrixkoplampen en ergonomisch geoptimaliseerde stoelen met ventilatie en massagefunctie. Het gamma van efficiënte EVO-motoren omvat een nieuwe, sterkere TSI-motor voor de KODIAQ RS. Naast dit sportieve topmodel blijft de Tsjechische autobouwer zijn SUV – die ook met zeven zitplaatsen beschikbaar is – aanbieden in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style, naast de varianten SPORTLINE, L&K en RS.

 

Thomas Schäfer, ŠKODA AUTO-CEO, zei: “Toen we de KODIAQ zo’n vier jaar geleden op de markt brachten introduceerden we de kwaliteiten van ŠKODA in het SUV-segment: ruimte op overschot, een resem Simply Clever-elementen en veel waar voor zijn geld. Uiteraard heeft ook de jongste uitvoering van onze bestseller al deze attributen, maar we hebben ze verder ontwikkeld. Hij biedt nu nog meer comfort, efficiëntere motoren en een fris en opvallend design. Ik heb er vertrouwen in dat we met ons herwerkte model verder zullen bouwen op het KODIAQ-succesverhaal.”

 

Een nog meer gewaagde look en optionele full-ledmatrixkoplampen beleven hun debuut

De KODIAQ onderscheidt zich door een verder ontwikkelde ŠKODA SUV-designtaal. Details in aluminiumlook op de voor- en achterschort benadrukken de stoere look van de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style. Hij wordt nog verder versterkt door het hertekende front met een meer rechtopstaand, zeshoekig ŠKODA-radiatorrooster. De slankere, meer dynamisch ogende koplampen zijn nu standaard uitgerust met ledtechnologie en – voor het eerst in de KODIAQ – full-ledmatrixkoplampen zijn als optie verkrijgbaar. De lichtmetalen velgen Procyon van 19 duim en Sagitarius van 20 duim voor de KODIAQ RS hebben verwijderbare covers die de stroomlijn verbeteren. Speciale aerodynamisch geoptimaliseerde wielen, hertekende bumpers, een nieuwe, zwartglanzende achterspoiler en zijvinnen langs de achterruit verlagen eveneens de luchtweerstand.

 

Introductie van een duurzamer interieur en optionele ergonomische stoelen

Nieuwe decoratieve bekleding, extra contrasterende stiknaden en het uitgebreide gamma aan mogelijkheden van de led-sfeerverlichting geven moderne visuele toetsen in het interieur. Voor het eerst staan in de optielijst ergonomische stoelen in geperforeerd leder met meervoudige elektrische verstelling, ventilatie en massagefunctie. Eco-stoelen zijn een optie in de Ambition en Style en gebruiken hoogkwalitatieve duurzame stoelbekleding in gerecycleerde vegan materialen.

 

Optioneel digitaal instrumentenbord en verbeterd CANTON-audiosysteem

De ŠKODA KODIAQ kan worden uitgerust met een digitaal instrumentenbord, dat ook wel Virtual Cockpit wordt genoemd. Het bestaat uit een 10,25” groot scherm en biedt vijf personaliseerbare en herwerkte lay-outs. Het optionele geluidssysteem CANTON met een totaalvermogen van 625 watt is eveneens verbeterd. Naast de centrale luidspreker in het dashboard en de subwoofer in de koffer komt het systeem nu met tien luidsprekers in plaats van acht. De twee nieuwe luidsprekers zitten in de voordeurpanelen en hebben een cirkelvormige verchroomde lijst.

 

Verbeterde rijhulpsystemen en typische Simply Clever-oplossingen

Het brede gamma aan rijhulpsystemen van de ŠKODA KODIAQ omvat voortaan ook als optie de verbeterde versie van het Crew Protect Assist, dat extra radarsensoren achteraan kreeg om te reageren op voertuigen die een gevaar op een aanrijding vormen. Er zijn twee Travel Assist-opties die afhankelijk van het model vijf tot acht rijhulpsystemen gebruiken. Daarbij horen Predictive Cruise Control, Adaptive Lane Assist en een verbeterde versie van Traffic Sign Recognition. De variatie aan Simply Clever-details die typisch zijn voor het merk omvat nu ook de geïntegreerde trechter in het deksel van het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof.

 

Uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style, naast de varianten SPORTLINE, L&K en RS

De gemoderniseerde KODIAQ is verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style en in de varianten SPORTLINE, L&K en RS. De Tsjechische autobouwer heeft de look van de sportieve topversie KODIAQ RS verfijnd. De biturbodiesel die in de vorige versie werd gebruikt is vervangen door een nieuwe, sterkere TSI-benzinemotor met 180 kW (245 pk). Deze motor is meer dan 60 kilo lichter en biedt betere rijprestaties. Net zoals de vier andere krachtbronnen – de twee benzinemotoren van 110 kW (150 pk) en 140 kW (190 pk) en de twee diesels met vermogens van 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk) – komt de tweelitermotor in de KODIAQ RS ook van de jongste, efficiëntere EVO-generatie van de Volkswagen-groep met een lagere uitstoot.

 

Koetswerk: aanvullende offroad-elementen voor een stoerdere look

 

  • Nieuw ontworpen front met rechtopstaand zeshoekig ŠKODA-radiatorrooster
  • Slankere ledkoplampen standaard, full-ledmatrixtechnologie als optie
  • Onderscheidende look voor de varianten L&K en SPORTLINE en nieuwe velgen tot 20 duim

 

Met zijn hertekende front, nieuwe offroad-elementen en zeshoekig ŠKODA-radiatorrooster ziet de KODIAQ er nu nog stoerder uit. De uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style pakken uit met een bekleding in aluminiumlook op de voor- en achterschort. Een nieuw spoilerdesign optimaliseert de stroomlijn van de grote SUV en maakt een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) mogelijk van 0,31. De duidelijk slankere ledkoplampen zijn als optie verkrijgbaar met full-ledmatrixtechnologie – een première voor het gamma – waardoor het lichtblok er nog opvallender uitziet. Nieuwe lichtmetalen velgen met een diameter tot 20 duim zijn eveneens toegevoegd aan de optielijst. De varianten L&K en SPORTLINE hebben hun eigen onderscheidende designblikvangers.

 

Oliver Stefani, Hoofd Design bij ŠKODA, zei: “Met de update voor de KODIAQ hebben we zijn belangrijkste designelementen nog verder verfijnd. Het nieuwe zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster, de meer opvallende motorkap en offroad-accenten voor- en achteraan dragen allemaal bij aan de stoere uitstraling van de KODIAQ. Het design van de vier nieuw opgestelde koplampen verleent onze grote SUV een uniek karakter. De nieuwe achterspoiler verbetert de stroomlijn van de wagen en geeft de achterkant samen met de scherpere achterlichten een rankere look.”

 

De motorkap is aan de zijkanten duidelijk verhoogd, boven de voorste wielkasten, en het ŠKODA-radiatorrooster staat nu meer rechtop en vertoont een zeshoekig design. Vanaf het uitrustingsniveau Style zijn de dubbele spijlen met chroom bekleed. De koplampen zijn smaller en hebben standaard ledtechnologie, zelfs in de basisversie.

 

Optionele full-ledmatrixkoplampen en onderscheidend cluster van vier lampen

Optionele full-ledmatrixkoplampen beleven hun debuut in dit gamma en staan garant voor een uitstekend zicht op elk moment, vooral dan ’s nachts. De KODIAQ L&K en het sportieve topmodel KODIAQ RS zijn standaard uitgerust met full-ledmatrixkoplampen. De full-ledmatrixkoplampen van de nieuwe KODIAQ hebben geen aparte mistlampen. In de plaats daarvan gebruiken ze een slechtweerverlichting – een programma dat de weg beter uitlicht wanneer het zicht beperkt is. Deze functie wordt geactiveerd door de draaiknop voor de bediening van de lichten een stap naar buiten te trekken.

 

Nieuwe bumpers en zuiver uitgesneden ledachterlichten

De designers van ŠKODA hebben ook de bumpers van de KODIAQ hertekend. De gebeeldhouwde voorschort in koetswerkkleur omvat een luchtinlaat met een kristalachtig gaaseffect in het onderste deel en L-vormige afwerkingsdetails op de zijkanten die er als luchtgordijnen uitzien. De uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style hebben standaard een aerodynamisch geoptimaliseerde, zwartkorrelige voorspoiler met aluminiumeffect. De achterlichten zijn scherper en slanker dan voordien en gebruiken standaard full-ledtechnologie. Vanaf het uitrustingsniveau Ambition hebben ze bovendien dynamische richtingaanwijzers en een geanimeerde verwelkoming. De achterlichten worden gekenmerkt door kristalachtige structuren en het voor ŠKODA zo typische C-vormige lichtblok.

 

Zwartglanzende achterspoiler en nieuwe lichtmetalen velgen tot 20 duim

De nieuwe zwartglanzende achterspoiler maakt dat het koetswerk van de KODIAQ er langer uitziet dan het is. Samen met de zijdelingse vinnetjes verbetert de spoiler de stroomlijn van de wagen waardoor de CO2-uitstoot daalt. De diffusor achteraan heeft een bekleding in aluminiumlook terwijl de gesculpteerde bumper in koetswerkkleur is uitgevoerd. Het derde remlicht is in de spoiler geïntegreerd en de achterruit eronder is smaller dan voordien. Dat versterkt de breedte van de SUV en draagt bij aan zijn dynamische look. Onderscheidende zwartkorrelige zijschorten in stevige kunststof en dikke wielkasten voor- en achteraan met opvallende bekleding benadrukken de krachtige uitstraling van de KODIAQ. De velgen, waarvan sommige hertekend zijn, meten 17 tot 20 duim. De 20-duims velgen Sagitarius – exclusief verkrijgbaar op de KODIAQ RS – en de 19-duims velgen Procyon hebben verwijderbare covers die de stroomlijn helpen verbeteren.

 

Een koffer van tot 2.065 liter

In zijn lengte van 4.697 millimeter, zijn breedte van 1.882 millimeter en zijn wielbasis van 2.790 millimeter kan de ŠKODA KODIAQ tot zeven mensen plaats bieden met de optionele derde stoelenrij. Als vijfzitter heeft hij een koffervolume van 835 liter, dat kan worden vergroot tot een machtige 2.065 liter door de achterbank neer te klappen.

 

ŠKODA KODIAQ SPORTLINE met zwarte visuele toetsen

De KODIAQ SPORTLINE wordt gekenmerkt door talrijke sportieve designelementen, zoals de zwartglanzende rand rond het radiatorrooster met matzwarte spijlen. De raamkaders, buitenspiegels en dakrails zijn ook zwart, net zoals de ŠKODA-letters en modelbenaming op de kofferklep. De opvallende uitlaatpijpen van het uitlaatsysteem en een strip boven de achterdiffusor zijn met chroom bekleed terwijl de voor- en achterschorten en de zijschorten in koetswerkkleur zijn uitgevoerd. De standaarduitrusting van de SPORTLINE omvat verder 19 duim grote lichtmetalen velgen Triglav, ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers en een geanimeerd welkomsteffect, naast verduisterde zijruiten. Op de voorvleugels zijn SPORTLINE-logo’s aangebracht.

 

ŠKODA KODIAQ L&K met chroomtoetsen

De rand rond en de spijlen van het radiatorrooster van de KODIAQ L&K zijn net zoals de raamkaders met chroom bekleed. De dakrails zijn zilver uitgevoerd en de voor- en achterschorten zijn net zoals de zijschorten in koetswerkkleur gelakt. Deze variant heeft verder verchroomde uitlaatpijpen en een chroomstrip boven de achterdiffusor. Naast de verduisterde zijruiten en ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers en geanimeerd welkomsteffect omvat de standaarduitrusting van de L&K ook full-ledmatrixkoplampen. De KODIAQ L&K rijdt de fabriek uit op antracietkleurige lichtmetalen Sirius velgen. Als uitbreiding van deze unieke toetsen draagt deze variant een modelspecifiek logo op zijn voorvleugels.

 

Interieur: meer comfort en duurzame materialen

 

  • Première voor het gamma: optionele ergonomische stoelen met ventilatie, massagefunctie en lederen bekleding
  • In de optielijst van de uitrustingsniveaus Ambition en Style staat een stoelbekleding gemaakt in gerecycleerde vegan materialen
  • De stuurwielen met twee en drie spaken hebben nu meer functies

 

Comfortabeler, ergonomischer en duurzamer: ŠKODA heeft het interieur van de KODIAQ nog verder ontwikkeld. Voor het eerst kan de grote SUV van het merk worden uitgerust met ergonomische voorstoelen met ventilatie en een massagefunctie. De bekleding van de optionele Eco-stoelen is gemaakt in duurzame vegan materialen. Nieuwe decoratiestrips en contrasterende stiknaden brengen frisse accenten, samen met de led-sfeerverlichting met een uitgebreid gamma aan functies.

 

Oliver Stefani, Hoofd Design bij ŠKODA, zei: “We hebben ons echt geconcentreerd op meer comfort en duurzaamheid in het interieur. Voor het eerst bieden we in onze grote SUV ergonomische stoelen aan met ventilatie en een massagefunctie, en voor de optionele Eco-stoelen gebruiken we uitsluitend diervrije gerecycleerde materialen.

 

De ŠKODA KODIAQ kan voortaan worden uitgerust met ergonomische stoelen met meervoudige elektrische stoelverstelling waardoor comfort en ergonomie tot een nieuw niveau worden getild. Ze zijn bekleed met geperforeerd leder, kunnen worden verwarmd en gekoeld en bieden een massagefunctie. Het stoeloppervlak kan indien gewenst manueel worden verlengd en de geïntegreerde geheugenfunctie bewaart persoonlijke instellingen met een druk op een knop. Eco-stoelen zijn een optie in de Ambition en de Style. Zij krijgen een hoogkwalitatieve stoelbekleding in duurzame materialen. De stoelen in Style zijn bekleed met een nieuwe afwerking in leder en stof. Een hemelbekleding in zwarte Suedia is een optie.

 

Contrasterende stiknaden en verbeterde ledverlichting creëren nieuwe visuele blikvangers

Het interieur van de ŠKODA KODIAQ is ruim en heeft een gevoel van grote kwaliteit, met talrijke zorgvuldig bestudeerde details. Daarbij horen nieuwe grijze contrasterende stiknaden (rood in de KODIAQ RS) die horizontaal over de hele breedte van het dashboard lopen, naast aanvullende contrasterende stiknaden op de deurbekleding. Het dashboard en de deuren zijn bekleed met een nieuw geborsteld aluminiumeffect (Ambition) of met decoratieve strips in gelijnd diamant-design (Style). De led-sfeerverlichting met uitgebreide functies licht nu ook de voetenruimte uit – in een van tien verschillende kleuren – terwijl de bergvakken in de voordeuren in het wit worden verlicht. Wanneer de voordeuren worden geopend, wordt naast de wagen een ŠKODA-logo op de grond geprojecteerd. Led-sfeerverlichting is als optie verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus Ambition en Style en is standaard in de L&K, SPORTLINE en RS.

 

Lederen stuurwiel met twee of drie spaken en nieuwe functies

Met het optionele verwarmde multifunctionele stuurwiel in leder volgens de jongste ŠKODA-stijl kan een waaier aan functies van de wagen – en van de rijhulpsystemen en het infotainment – worden bediend met geribbelde wieltjes en bedieningsknoppen zonder dat de bestuurder de handen van het stuurwiel moet nemen. Travel Assist kan voortaan met slechts één knop worden bediend. De rijhulpsystemen bieden verder Hands-on Detect voor het stuurwiel. Met die functie kan de wagen regelmatig controleren of de bestuurder het stuurwiel goed vasthoudt of niet langer de controle heeft als gevolg van een mogelijk medisch noodgeval. Het stuurwiel van wagens die met DSG zijn uitgerust heeft ook nog twee schakelhendels zodat de bestuurder de versnellingen manueel kan inschakelen. De KODIAQ komt standaard met een tweespaaks stuurwiel. Een driespaaks sportstuurwiel bekleed met leder is een optie voor de meeste versies en is standaard in de SPORTLINE en RS.

 

CANTON audio-installatie nu met tien luidsprekers

Het optionele audiosysteem CANTON met een totaalvermogen van 625 watt is eveneens herwerkt. Naast de centrale luidspreker in het dashboard en de subwoofer in de koffer heeft het systeem voortaan tien luidsprekers in plaats van acht. De twee nieuwe luidsprekers zitten in de voordeurpanelen en hebben een cirkelvormige verchroomde lijst.

 

Zwarte sportieve stijl en koolstofvezel bepalen de look van de KODIAQ SPORTLINE

Het interieur van de KODIAQ SPORTLINE wordt gekenmerkt door een sportieve zwarte stijl en decoratieve elementen in koolstofvezellook. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met zwarte Suedia en krijgen contrasterende grijze stiknaden. De bestuurdersstoel kan standaard elektrisch worden versteld en heeft een geheugenfunctie. Als optie kunnen de voorstoelen worden bekleed met leder, zijn ze geventileerd, kunnen ze elektrisch worden versteld (inclusief geheugenfunctie) en kan het zitvlak worden verlengd. Het driespaaks sportstuurwiel heeft contrasterende zilveren stiknaden en een SPORTLINE-logo terwijl de pedalen een roestvrijstalen look krijgen. De hemelbekleding is eveneens zwart, net zoals de decoratieve stiknaden op het dashboard en de deurpanelen (die in de SPORTLINE met Suedia bekleed zijn).

 

Geventileerde stoelen standaard in KODIAQ L&K

De KODIAQ L&K heeft geperforeerde voorstoelen met zwarte of beige bekleding, ventilatie en elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie. De contrasterende stiknaden op het dashboard zijn grijs en de decoratieve strips zijn pianozwart uitgevoerd. Het multifunctionele stuurwiel heeft een L&K-logo en ook het infotainmentsysteem verwelkomt de bestuurder en passagiers met een L&K-logo. De KODIAQ L&K heeft pedaalkappen met roestvrijstalen look en led-sfeerverlichting met uitgebreide functies. Ook het CANTON-audiosysteem maakt deel uit van de standaarduitrusting.

 

Motoren: geavanceerde EVO-generatie met lager brandstofverbruik en uitstoot

 

  • Vijf motoren met een vermogen van 110 kW (150 pk) tot 180 kW (245 pk)
  • Progressieve stuurinrichting voor verbeterd sportief rijgedrag en soepele voertuigbediening

 

ŠKODA introduceert vijf geavanceerde en efficiënte motoren van de jongste EVO-generatie van de Volkswagen-groep voor de KODIAQ. De stikstofoxiden die door de twee dieselmotoren worden uitgestoten liggen duidelijk onder de voorgeschreven normen dankzij de ‘twin dosing’-uitlaatgasnabehandeling. De 2.0 TSI-benzinemotor in het sportieve topmodel KODIAQ RS met een krachtig vermogen van 180 kW (245 pk) wordt voor het eerst in de grote SUV van ŠKODA gebruikt.

 

Johannes Neft, ŠKODA AUTO-directielid voor Technische Ontwikkeling, zei: “We hebben de vermogensontplooiing verbeterd van de jongste generatie EVO-motoren en ze efficiënter gemaakt terwijl ook de CO2- en NOx-uitstoot zijn verlaagd. Onze 180 kW sterke 2.0 TSI beleeft zijn debuut in de KODIAQ en is onze krachtigste motor. In vergelijking met zijn voorganger is hij lichter en biedt hij betere prestaties.”

 

De twee 2.0 TDI-diesels die verkrijgbaar zijn in de ŠKODA KODIAQ ontwikkelen 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk). Ze worden steeds gekoppeld aan een 7-traps DSG. Er is verder keuze uit drie benzinemotoren. De 1.5 TSI met een vermogen van 110 kW (150 pk) is de enige versie die uitsluitend met voorwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak verkrijgbaar is; DSG is een optie. De eerste van de twee 2.0 TSI’s ontwikkelt 140 kW (190 pk) en de andere, die in de KODIAQ RS is gemonteerd, ontwikkelt 180 kW (245 pk). Ze worden allebei met vierwielaandrijving en DSG geleverd. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-uitstootnorm.

 

EVO-motoren: extreem efficiënt met nog lagere uitstoot

Talrijke technische oplossingen maken de jongste generatie EVO-motoren verbluffend efficiënt en staan tegelijk garant voor een lage uitstoot. Beide dieselmotoren zijn uitgerust met een geavanceerde SCR-uitlaatgasnabehandeling en twee katalytische omvormers. Via het zogenaamde ‘twin dosing’ wordt AD Blue® specifiek voor de twee achter elkaar geplaatste SCR-katalysatoren geïnjecteerd, waardoor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tot ver onder de voorgeschreven norm wordt gereduceerd. Krukassen met geoptimaliseerd gewicht en uitgebreide verbeteringen aan de uitlaatgasgeleiding – en aan de turbo, de injectie en de warmtehuishouding – leiden tot een lager brandstofverbruik. De krachtiger variant gebruikt verder lichtere aluminium zuigers en de turbo is watergekoeld. Als gevolg daarvan zijn de benzinemotoren van de EVO-generatie efficiënter dan hun voorgangers. Een injectiedruk van tot 350 bar staat in voor lagere hydraulische verliezen en een verminderde brandstoftoevoer. De 1.5 TSI is uitgerust met Active Cylinder Technology (ACT) waarmee hij onder lage motorbelasting automatisch twee cilinders uitschakelt, wat het brandstofverbruik nog verder verlaagt.

 

De nieuwe KODIAQ RS-motor is meer dan 60 kilo lichter

Het topmodel van het gamma komt met een nieuwe 2.0 TSI-benzinemotor in plaats van de vroegere biturbodiesel. Zijn vermogen is met 4 kW (5 pk) gestegen tot 180 kW (245 pk) en het maximumkoppel van 370 Nm is beschikbaar vanaf slechts 1.600 omw/min. Omdat deze nieuwe eenheid meer dan 60 kilo lichter is dan zijn voorganger en ook de 7-traps DSG 5,2 kilo is afgeslankt biedt de verbeterde ŠKODA KODIAQ RS een nog dynamischer rijgedrag en verbeterde prestaties. De RS accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden (0,4 seconden sneller dan zijn voorganger) en zijn topsnelheid is verhoogd tot 234 km/u (9 km/u meer dan voordien).

 

Progressieve stuurinrichting combineert sportiviteit met gebruiksgemak

De progressieve stuurinrichting is standaard in de KODIAQ L&K, SPORTLINE en KODIAQ RS en is als optie verkrijgbaar vanaf het uitrustingsniveau Style. De variabele stuuroverbrenging, die afhankelijk is van de stuurhoek, maakt een beter rijgedrag bij hoge snelheden mogelijk en een grotere levendigheid in bochten. Tegelijk zijn de stuurkrachten duidelijk lager bij grote stuurhoeken, bijvoorbeeld wanneer bij lage snelheden wordt afgedraaid in de stad of bij het parkeren, waardoor de wagen eenvoudiger te maneuvreren is.

 

Veiligheid: Travel Assist en tot negen airbags

 

  • Travel Assist bestaat uit vijf tot acht rijhulpsystemen
  • Meer comfort dankzij Park Assist, Area View en Trailer Assist
  • Optioneel Crew Protect Assist reageert op nakende aanrijdingen

 

De opgefriste ŠKODA KODIAQ biedt verbeterde rijhulpsystemen en veiligheidselementen, die samen met de negen airbags de passagiers op de best mogelijke manier moeten beschermen. Het optionele Crew Protect Assist reageert op nakende aanrijdingen om de ernst van een ongeval te helpen reduceren. Travel Assist gebruikt vijf tot acht rijhulpsystemen, waaronder Predictive Cruise Control, Adaptive Lane Assist en een verbeterde versie van Traffic Sign Recognition.

 

De ŠKODA KODIAQ kan worden uitgerust met tot negen airbags om zijn passagiers volledig te beschermen bij een ongeval. Frontale bestuurders- en passagiersairbags zijn standaard gemonteerd in EU-landen, net zoals frontale zijdelingse airbags, gordijnairbags en een knieairbag voor de bestuurder. Zijairbags voor de tweede stoelenrij zijn een optie samen met Crew Protect Assist. Indien de sensoren van de wagen een nakende aanrijding detecteren of plots remmen registreren, sluit dit systeem automatisch alle geopende ramen en het panoramische schuifdak en activeert het de waarschuwingslichten en spant het de voorste veiligheidsgordels aan.

 

Een overvloed aan rijhulpsystemen vergroten veiligheid en comfort

Voor de ŠKODA KODIAQ zijn talrijke rijhulpsystemen verkrijgbaar met als bedoeling om ongevallen te voorkomen. Front Assist met Predictive Pedestrian Protection en City Emergency Brake zijn standaard gemonteerd in de EU. Tot een afstand van 70 meter waarschuwt de optionele Side Assist de bestuurder tijdig voor langs achteren naderende voertuigen.

 

Travel Assist gebruikt radar- en cameragebaseerde systemen samen met navigatiegegevens

Reizen worden veiliger dankzij Travel Assist, dat in twee versies verkrijgbaar is en dat Adaptive Cruise Control (ACC) omvat. Het gebruikt beelden van de camera achter de voorruit en gegevens van het navigatiesysteem, en indien gewenst reageert het tijdig op snelheidsbeperkingen of bochten. In combinatie met een DSG kan de Stop & Go-functie van de ACC het voertuig automatisch tot stilstand brengen en binnen de drie seconden weer automatisch doen vertrekken. Travel Assist omvat verder een preciezere variant van Traffic Sign Recognition (dankzij een verbeterde camera), Adaptive Lane Assist (dat nu ook wegenwerken en alle wegmarkeringen kan herkennen), Traffic Jam Assist en Emergency Assist. De verbeterde versie van Travel Assist omvat ook nog Side Assist met Rear Traffic Alert en Park Assist. Met behulp van Hands-on Detect controleert dit systeem elke 15 seconden of de bestuurder het stuurwiel aanraakt dan wel of hij geen controle meer heeft als gevolg van een mogelijk medisch noodgeval. In dat geval activeert Emergency Assist de waarschuwingslichten en brengt het de wagen tot stilstand in zijn huidige rijstrook.

 

Handige parkeerassistent

Als aanvulling op de optionele achteruitrijcamera biedt Area View een overzicht van de onmiddellijke omgeving van de wagen bij het parkeren of maneuvreren. Vier camera’s creëren een 360-gradenbeeld rond de wagen dat wordt weergegeven op het centrale scherm. Het geïntegreerde Manoeuvre Assist detecteert obstakels voor en achter de wagen en remt indien nodig automatisch. De huidige versie van het optionele Park Assist neemt het stuurwiel over bij het in- of uitrijden van parallelle of dwarse parkeerplaatsen en kan nu ook automatisch voorwaarts een dwarse parkeerplek inrijden. Indien gewenst kan Trailer Assist een handje helpen bij achterwaarts parkeren met een aanhanger door het stuurwiel te draaien en het voertuig en de aanhanger te gidsen volgens de hoek die de bestuurder wenst (de bestuurder kan dat instellen met de draaiknop voor de buitenspiegels).

 

Connectiviteit: geavanceerd, digitaal en personaliseerbaar

 

  • Keuze uit drie infotainmentsystemen met schermen van tot 9,2”
  • Ultramoderne connectiviteit met permanente internettoegang en onlinefuncties
  • Digitaal instrumentenbord met nieuwe lay-outs en 10,25” scherm als optie

 

De ŠKODA KODIAQ biedt ultramoderne infotainmentsystemen van de derde generatie van Volkswagen-groep met grote aanraakschermen en een uitgebreide lijst van onlinefuncties (waaronder radio). De systemen Bolero, Amundsen en Columbus komen met een digitale DAB-radio en zijn permanent online dankzij een ingebouwde eSIM. Als optie is een digitaal instrumentenbord (10,25”) verkrijgbaar met nieuwe lay-outs.

 

Het infotainmentsysteem Bolero en het navigatiesysteem Amundsen in de opgefriste ŠKODA KODIAQ gebruiken een 8” aanraakscherm. Dankzij een ingebouwde eSIM zijn ze steeds online en bieden ze digitale DAB-radio en optionele webradio. Het systeem kan worden bediend via het aanraakscherm, de knoppen en geribbelde draaiwieltjes op het multifunctionele stuurwiel of via Laura, de digitale spraakassistent. Dankzij ondersteuning van online data verstaat zij 15 talen. Het navigatiesysteem Columbus komt met een scherm van 9,2”. Kaart- en software-updates worden ‘over the air’ geïnstalleerd.

 

Digitaal instrumentenbord met specifieke lay-outs voor KODIAQ SPORTLINE en RS

Een digitaal instrumentenbord – ook wel Virtual Cockpit genoemd – is een optie. Het bestaat uit een scherm van 10,25” en biedt vijf herwerkte lay-outs. De informatie die wordt weergegeven in de lay-outs Classic, Extended, Modern, Basic en Sport kan door de bestuurder individueel worden aangepast. De lay-outs voor de KODIAQ SPORTLINE en KODIAQ RS zijn specifiek voor deze modellen en kennen een meer dynamische achtergrond. Een Phone Box in de middenconsole voor draadloos opladen van een smartphone is nog een optie. Mobiele toestellen kunnen ook met de wagen worden verbonden en opgeladen via een USB-C-poort. Er is zelfs een optionele USB-C-poort op de binnenspiegel om bijvoorbeeld een dashcam van stroom te voorzien.

 

Infotainment-apps voor weer en nieuws

Bij de online functies van de ŠKODA KODIAQ horen de infotainment-apps. Ze tonen het nieuws en het weer en kunnen een persoonlijke Google-kalender met de wagen verbinden. Smartphones kunnen worden gekoppeld via Wireless Smartlink-technologie, Android Auto of Apple CarPlay. De ŠKODA Connect infotainment-onlinediensten maken de wagen onder meer van op afstand toegankelijk via de MyŠKODA-app. Daarmee kan de bestuurder de KODIAQ via zijn smartphone vergrendelen of ontgrendelen, de locatie van de wagen weergeven op een kaart of de Honk & Flash-functie activeren om de wagen gemakkelijker terug te kunnen vinden in een grote parking.

 

Simply Clever: een traditie van slimme oplossingen

 

  • Tot 45 vondsten maken het dagelijkse gebruik van de ŠKODA KODIAQ net dat beetje gemakkelijker
  • Nieuwe blikvanger: trechter geïntegreerd in het deksel van het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof
  • Klassieke zaken als een ijskrabber in de tankklep en de tickethouder op de A-stijl

 

De ŠKODA KODIAQ kan voortaan worden besteld met een geïntegreerde trechter in het deksel van het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof. Gekende zaken zijn eveneens van de partij, zoals de ijskrabber in de tankklep met een bandprofieldieptemeter, de tickethouder op de A-Stijl en een paraplu in beide voordeuren. In totaal biedt de grote SUV tot 45 Simply Clever-details.

 

Extra comfort voor de passagiers op de achterbank komt van het optionele pack Sleep Comfort, dat bestaat uit twee comfortabele, bredere hoofdsteunen en een dekentje. Het optiegamma omvat verder tablethouders op de hoofdsteunen van de voorstoelen zodat de passagiers achterin van extra entertainment kunnen genieten. De klaptafeltjes op de rugleuning van de voorstoelen zijn perfect voor een snack, als werkblad of om spullen op te bergen. De optionele elektrische kofferklep maakt dat de kofferklep steeds eenvoudig kan worden geopend, terwijl de klep dankzij het virtuele pedaal met een gewone voetbeweging kan worden geopend.

 

Het interieur van de ŠKODA KODIAQ kan worden uitgerust met tot vier USB-C-poorten. Daarnaast laat de Easy Open-bekerhouder de bestuurder een fles die daar geplaatst is eenvoudig openen met slechts één hand.

 

Een overzicht op een selectie van de Simply Clever-elementen (sommige zijn een optie)

Twee USB-C-poorten voorin, een achterin en een op de binnenspiegel

Trechter geïntegreerd in het deksel van het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof

Pack Sleep Comfort

Elektrische kofferklep met tiptoetsbediening en virtueel pedaal

Opbergvak met paraplu in voordeuren

Dubbele koffervloer

Tablethouders op hoofdsteun van voorstoelen

Easy-Open-bekerhouder

Houders voor 1,5-literflessen in voor- en achterdeuren

Klaptafeltjes op rugleuning van voorstoelen

Bescherming tegen foute brandstof tanken (diesel)

Tassenhaken in de koffer

Verwijderbaar bagagescherm met ontgrendelknop

Dubbel gevoerde koffervloer

Bagagebevestiging in de dubbele koffervloer

IJskrabber in tankklep met bandprofieldieptemeter

Tickethouder op A-stijl

Elektrisch kinderslot

Mechanisch verwijderbare zonneschermen voor zijruiten achterin

Elektrisch inklapbare trekhaak

 

ŠKODA KODIAQ RS: sterker, lichter en sneller

 

  • Nieuwe 2.0 TSI-benzinemotor is 60 kilo lichter dan zijn voorganger
  • Nieuwe 20-duims velgen, specifieke voorschort en zwartglanzende visuele toetsen
  • Interieur met typische RS-designelementen en bekleding in zwarte Suedia met contrasterende stiknaden

 

Meer vermogen en minder gewicht geven de ŠKODA KODIAQ RS een nog sportiever rijgedrag. De koetswerksierstukken zijn zwartglanzend en nieuwe 20-duims lichtmetalen velgen Sagitarius hebben aerodynamische covers. De KODIAQ RS heeft nu een specifieke, slanke voorbumper. Blikvangers in het interieur zijn onder meer het digitale instrumentenbord en een bekleding in zwart Suedia voor de stoelen en de deurpanelen. De nieuwe 2.0 TSI-benzinemotor met een vermogen van 180 kW (245 pk) vervangt de vorige biturbodiesel.

 

Met zijn stijlvolle zwarte koetswerkdetails en sportieve designelementen is de ŠKODA KODIAQ RS onmiddellijk herkenbaar als een lid van de RS-familie van de Tsjechische autobouwer. Het nieuw ontworpen, zeshoekige ŠKODA-radiatorrooster met expressieve dubbele spijlen is zwartglanzend afgewerkt, net zoals de raamkaders en dakrails. De RS-specifieke voorschort is hertekend en wordt in koetswerkkleur afgewerkt. Aanvullende blikvangers vooraan de KODIAQ RS zijn de slankere koplampen die voortaan standaard zijn uitgerust met full-ledmatrixtechnologie. Net zoals op alle RS-modellen neemt een reflector achteraan de hele breedte van de wagen in. Het RS-logo is te vinden op de kofferklep en op het ŠKODA-radiatorrooster. De gepolijste 20-duims lichtmetalen velgen Sagitarius in zwarte metaalglans en met aerodynamische covers zijn standaard.

 

Zwarte Suedia bekleding in het interieur

Een zwarte sportieve stijl zet het interieur van de KODIAQ RS in de verf, met standaard een digitaal instrumentenbord met specifieke lay-out. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zijn bekleed met zwarte Suedia en opvallende rode contrasterende stiknaden. Op de voorstoelen is een rood RS-logo aangebracht. Ook op het dashboard en de armleuningen in de deuren zijn rode stiknaden te zien. De deurpanelen zijn bekleed met zwarte Suedia met een zwart diamantvormig stikmotief. Als optie wordt de hemelbekleding uitgevoerd in exclusieve zwarte Suedia en kunnen de voorstoelen worden bekleed met leder, geventileerd zijn en elektrisch verstelbaar (met geheugenfunctie). De stoelzitting kan worden verlengd.

 

Progressieve stuurinrichting en Dynamic Sound Boost standaard

De nieuwe 2.0 TSI-benzinemotor (voor meer informatie: zie het hoofdstuk ‘Motoren’) in de KODIAQ RS ontwikkelt 180 kW (245 pk). Deze topmotor is krachtiger en meer dan 60 kilo lichter dan de vorige biturbodiesel. Dat leidt tot betere prestaties en een nog grotere dynamiek. De standaard gemonteerde progressieve stuurinrichting versterkt het sportieve rijgedrag van de wagen terwijl Dynamic Sound Boost de motorklank intenser maakt.

 

Het SUV-verhaal: de KODIAQ was het eerste model in de SUV-campagne van het merk

 

  • Vroege voorvaders: van 1966 tot 1972 zijn bijna 3.000 TREKKA’s geproduceerd
  • In 2009 lanceerde ŠKODA de YETI als eerste hedendaagse SUV van het Tsjechische merk
  • In 2016 gaf de KODIAQ het startschot voor de huidige SUV-familie, die vandaag uit acht modellen bestaat

 

ŠKODA’s SUV-verhaal begon 50 jaar voor de lancering van de KODIAQ in 2016. Het offroad-model TREKKA was in 1966 ontwikkeld in Nieuw-Zeeland en gebaseerd op de oorspronkelijke OCTAVIA. Tegen 1972 waren er net geen 3.000 exemplaren van gebouwd. in 2009 bereidde de ŠKODA YETI de weg voor de hedendaagse SUV van het Tsjechische merk en zeven jaar later lanceerde het merk zijn succesvolle SUV-campagne met de KODIAQ. Vandaag telt de SUV-familie acht modellen.

 

De ŠKODA TREKKA uit 1966 is de voorvader van de huidige ŠKODA SUV-familie. De stoere offroader werd in Nieuw-Zeeland gebouwd op basis van de oorspronkelijke OCTAVIA. Tot 1972 zijn er net iets minder dan 3.000 van geproduceerd. Het model was geliefd bij klanten in Nieuw-Zeeland, Australië, Fiji, Samoa en Vietnam. ŠKODA’s eerste hedendaagse SUV was de opvallende en bijzonder praktische YETI, die in 2009 op de markt kwam. De introductie van de KODIAQ in 2016 betekende het startschot van de grote SUV-campagne van de Tsjechische autobouwer.

 

ŠKODA KODIAQ – een wereldwijd succes

De KODIAQ werd al snel een succesmodel over de hele wereld. Tegen eind mei 2021 had het bedrijf er meer dan 620.000 exemplaren van geproduceerd en geleverd. Als gevolg van de grote vraag wordt de KODIAQ geproduceerd in ŠKODA’s thuisfabriek in Kvasini, maar ook in het Chinese Changsha, het Indische Aurangabad en het Russische Nishny Novgorod. Het model wordt op zo’n 60 internationale markten verkocht.

 

Indrukwekkende familie van acht

De KODIAQ – de pionier van de familie die vandaag acht leden telt – is ook verkrijgbaar als zevenzitter en werd in 2018 de eerste ŠKODA-SUV waar een RS-variant van beschikbaar werd. De KAROQ volgde in 2017 en een jaar later werden de compacte KAMIQ (een nieuw basismodel) en de KODIAQ GT SUV-coupé gelanceerd – allebei uitsluitend verkrijgbaar op de Chinese markt. in 2019 stelde ŠKODA de KAMIQ GT voor, nog een SUV-coupé die uitsluitend voor China bestemd is. Tegelijk werd in Europa de stads-SUV KAMIG gelanceerd op basis van het MQB A0-platform. In 2020 onthulde ŠKODA de ENYAQ iV – zijn allereerste elektrische SUV – en daarmee ook zijn elektrische campagne. Met de ENYAQ iV paste de Tsjechische autobouwer ook zijn SUV-naamgeving aan om heel toepasselijk met de letter E te beginnen. De jongste telg van ŠKODA’s SUV-familie is de KUSHAQ, die specifiek voor de Indische markt is ontwikkeld. In totaal heeft ŠKODA meer dan twee miljoen SUV’s gebouwd en verkocht. In 2020 waren deze modellen goed voor bijna 40 procent van alle leveringen van het merk over de hele wereld.

Contacteer ons
Liana Picard PR Manager ŠKODA Import, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Liana Picard PR Manager ŠKODA Import, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




ŠKODA Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg