SKODA record in 2014

1,04 miljoen geleverde wagens

 

- ŠKODA verkoopt voor het eerst meer dan 1 miljoen wagens per jaar: 1.037.200 in 2014 (2013: 920.800; +12,7%)

- Beste maand december ooit, met 81.900 leveringen (+16,9%)

- Internationaal succes met sterke groei in Europa en China

- Jongste ŠKODA-modellenportfolio ooit kent immens succes

- Sterkste individuele markt voor ŠKODA is China, met 281.400 geleverde wagens, een record

- Modellencampagne gaat in 2015 voort met nieuwe Fabia Combi en nieuwe Superb

ŠKODA heeft in 2014 een nieuw verkooprecord gevestigd. Voor het eerst in de 119-jarige geschiedenis van de onderneming verkocht het merk meer dan 1 miljoen wagens in een jaar. Het leveringsvolume van ŠKODA wereldwijd steeg met 12,7% tot 1.037.200 wagens in het voorbije jaar (2013: 920.800). Het wereldwijde marktaandeel nam toe tot 1,4% (2013: 1,3%). Alleen in december kende de verkoop van ŠKODA wereldwijd een toename met 16,9% tot 81.900 wagens (december 2013: 70.000). Dit was de beste maand december ooit in de geschiedenis van de onderneming. In 2015 wil de constructeur verder groeien met nieuwe modellen.

 

"ŠKODA hield in een uitdagend jaar 2014 goed stand en slaagde erin om te blijven groeien", verklaart ŠKODA-voorzitter prof. dr. h.c. Winfried Vahland. "Met een nieuw verkooprecord – voor het eerst leverden we meer dan 1 miljoen wagens – heeft ons merk zich bij de top van de internationaal actieve volumeconstructeurs gevestigd. De impact van de grootste modellencampagne ooit in onze bedrijfsgeschiedenis wordt sterker en sterker. Sinds 2010 hebben we haast ons volledige modellenportfolio hertekend en uitgebreid naar nieuwe segmenten. Met onze nieuwe modellen bereiken we steeds meer nieuwe klantengroepen. En we blijven in de komende jaren onze voet op het gaspedaal houden", zegt Vahland.

 

De uitgebreide modellencampagne, dat vier jaar geleden van start ging, was in 2014 opnieuw prioriteit voor de Tsjechische constructeur. "Onze modellen en ons merk zijn succesvoller dan ooit. We konden ons marktaandeel in bijna iedere regio verhogen", vertelt Werner Eichhorn, binnen de raad van bestuur van ŠKODA verantwoordelijk voor verkoop en marketing. Het in maart voorgestelde baanbrekende studiemodel ŠKODA VisionC gaf het startschot voor het productoffensief van het merk in 2014. De Octavia G-TEC, Octavia Scout en drie speciale Monte Carlo-uitvoeringen voor de Citigo, Yeti en Rapid Spaceback volgden in de loop van het jaar. De nieuwe ŠKODA Fabia zorgde voor de grote finale in november.

 

Het offensief van de ŠKODA gaat in 2015 onverminderd voort. Vanaf midden januari staat de nieuwe ŠKODA Fabia Combi bij de eerste dealers. De nieuwe ŠKODA Superb viert zijn wereldpremière in februari in Praag en wordt vervolgens aan het grote publiek getoond op het autosalon van Genève begin maart. De lancering van de Superb is midden 2015 gepland. Dit nieuwe model luidt het begin van een nieuw tijdperk in voor de autobouwer en vormt de kroon op ŠKODA's modellencampagne tot dusver.

 

In West-Europa ontwikkelde ŠKODA zich in 2014 sterker dan de markt, met een stijging van het aantal leveringen met 11,8% tot 413.200. Het marktaandeel nam toe tot 3,4% (2013: 3,2%). In december leverde het merk 28.800 voertuigen aan klanten in West-Europa (december 2013: 31.300). In Duitsland, de op een na sterkste individuele markt ter wereld voor ŠKODA, steeg het aantal geleverde wagens met 9,6% tot 149.500 over het hele jaar 2014 (2013: 136.400), waarmee het merk zijn positie als grootste niet-Duitse merk in deze markt bevestigde. Groot-Brittannië liet een groei van 15,1% optekenen, met 76.000 exemplaren vestigde ŠKODA een nieuw verkooprecord op de Britse eilanden. Het merk realiseerde ook een groeipercentage met twee cijfers in Nederland (18.600 wagens; +36,6%), België (17.800; +15,0%), Spanje (17.800; +32,5%), Italië (14.200; +17,3%), Zweden (13.600; +10,5%), Ierland (6.300; +27,5%) en Portugal (2.400; +32,7%).

 

In Oost-Europa, inclusief Rusland, leverde ŠKODA in 2014 in totaal 119.200 wagens aan klanten (2013: 125.400). Het marktaandeel van het merk steeg van 3,9% tot 4,3% in het voorbije jaar. In december leverde ŠKODA in Oost-Europa 8,300 wagens (december 2013: 12.300). In Rusland leverde het merk 84.400 wagens in 2014 (2013: 87.500), goed voor een stijging van het marktaandeel tot 3,7% (2013: 3,4%). ŠKODA liet een groeipercentage met dubbele cijfers optekenen in Roemenië (7.300 wagens; +32,6%), Servië (5.200; +24,2%), Bulgarije (2.100; +20,4%) en in de Baltische staten (5.400; +16,2%).

 

In Centraal-Europa presteerde ŠKODA sterk in 2014. Het merk groeide er met 18,5% tot 149.900 geleverde wagens (2013: 126.500). Het marktaandeel van ŠKODA verbeterde er tot 19,9% (2013: 19,1%) en in thuismarkt Tsjechië nam de verkoop met 16,9% toe tot 70.200 exemplaren (2013: 60.000). Tweecijferige groeipercentages waren er ook in Polen (46.700 wagens; +20,5%), Slovakije (16.400; +10,6%), Hongarije (8.200; 12,7%), Slovenië (5.000; +38,1%) en Kroatië (3.400; +71,9%).

 

In China, de grootste individuele markt wereldwijd voor het merk, groeide ŠKODA in sneltempo. Het aantal leveringen steeg er in 2014 met 24% tot een nieuw record van 281.400 wagens (2013: 227.000). Met 30.800 verkochte voertuigen in december kon de constructeur zijn resultaat in de laatste maand van het jaar meer dan verdrievoudigen (december 2013: 9.600) en zijn beste verkoopmaand in China ooit boeken. ŠKODA presteerde in 2014 ook sterk in Israël (15.100 wagens; +5,1%), Turkije (14.000; +9,4%) en Algerije (11.100; +21,2%). In India leverde ŠKODA in het afgelopen jaar 15.500 wagens aan klanten (2013: 22.600).

 

Aantal geleverde wagens van ŠKODA aan klanten in 2014

(in eenheden, afgerond, per model, verschil tov. 2013 in %)

ŠKODA Octavia                         389.000 (+8,3%)

ŠKODA Rapid                            221.400 (+113,3%)

ŠKODA Fabia                            160.500 (-20,5%

ŠKODA Yeti                               102.900 (+24,8%)

ŠKODA Superb                          91.100 (-3,5%)

ŠKODA Roomster                      29.600 (-11,0%)

ŠKODA Citigo (enkel Europa)     42.500 (-6,0%)

 

Aantal geleverde wagens van ŠKODA aan klanten in december 2014

(in eenheden, afgerond, per model, verschil tov. december 2013 in %)

ŠKODA Octavia                         35.100 (+38,1%)

ŠKODA Rapid                            18.600 (+49,7%)

ŠKODA Fabia                            9.700 (-32,8%)

ŠKODA Yeti                               7.400 (+9,4%)

ŠKODA Superb                          6.700 (+30,7%)

ŠKODA Roomster                      1.900 (-32,8%)

ŠKODA Citigo (enkel Europa)     2.500 (-17,0%)

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

www.skoda.be