Škoda reeds 21 jaar hoofdsponsor van de Tour de France
- Dit jaar levert de Tsjechische autofabrikant 205 voornamelijk elektrische en plug-in hybrideauto’s aan de organisatie
- Škoda Enyaq en Superb dienen als mobiel commandocentrum voor Tourdirecteur Christian Prudhomme
Škoda is voor het 21e achtereenvolgende jaar de officiële hoofdsponsor van de Tour de France. De 111e editie van ‘s werelds bekendste wielerwedstrijd gaat op zaterdag 29 juni van start met de Grand Départ in het Italiaanse Florence. Voor het eerst finisht de Tour dit jaar niet in Parijs, omdat de Olympische Spelen een paar dagen later in de Franse hoofdstad beginnen. Op de meeste etappes dient de volledig elektrische Škoda Enyaq als mobiel commandocentrum voor Tourdirecteur Christian Prudhomme, die het peloton de gehele wedstrijd leidt. De route brengt de 176 renners en 205 Škoda’s over 21 etappes en een afstand van bijna 3.500 kilometer naar Nice, waar op 21 juli de finish ligt. Afgelopen februari onderstreepte Škoda zijn betrokkenheid bij het wielrennen door zijn samenwerking met de organisator van het wielerevenement, A.S.O., te verlengen tot 2028. De Tsjechische autofabrikant ondersteunt ook voor het derde achtereenvolgende jaar de Tour de France Femmes avec Zwift.
Martin Jahn, bestuurslid van Škoda voor Sales en Marketing: “Al meer dan twintig jaar is Škoda nauw verbonden met professioneel wielrennen. Door onze overeenkomst met de Tour te verlengen tot 2028, tonen we onze sterke betrokkenheid bij A.S.O. en de wereldwijde wielergemeenschap. De komende weken ligt onze focus op de Tour de France en de indrukwekkende prestaties van de atleten.
Omvangrijke vloot auto’s voor de race-organisatoren
Wedstrijdleider Christiane Prudhomme leidt het peloton als vanouds vanuit zijn ‘Red Car’, die is uitgerust met speciale voorzieningen, waaronder een panoramisch schuifdak en ultramoderne communicatietechnologie. Dit jaar doen de volledig elektrische Enyaq en het topmodel van het merk, de Škoda Superb, dienst als zijn mobiele commandocentrum. Het officiële wagenpark van de Tour bestaat uit 205 Škoda’s, die het peloton van 176 wielrenners in 22 teams begeleiden over de volledige afstand van 3.492 kilometer door vier landen: Italië, San Marino, Monaco en Frankrijk. De 21 etappes omvatten acht vlakke stukken, vier heuvelachtige etappes, zeven bergetappes en twee tijdritten door de Italiaanse Apennijnen, de Italiaanse en Franse Alpen, het Centraal Massief en de Pyreneeën.
Škoda en de Tour de France – een partnerschap dat al 21 jaar standhoudt
Sinds 2004 heeft Škoda Auto continu het grootste wielerevenement ter wereld ondersteund als officiële hoofd- en autosponsor. Daarnaast is het Škoda Design Team voor de 14e keer verantwoordelijk voor het ontwerpen van de kristallen trofeeën voor de eindwinnaar en de leiders in het puntenklassement, het bergklassement en het jongerenklassement. Al tien jaar sponsort de Tsjechische autofabrikant ook de groene trui voor de leider in het puntenklassement.