ŠKODA versnelt elektrificatiestrategie en lanceert nieuwe merkidentiteit

  • Nieuw design, nieuw logo en nieuwe corporate identity (CI)
  • ŠKODA VISION 7S concept car: voorzet voor een nieuw elektrisch topmodel
  • Versnelde elektrificatie-aanpak: drie volledig nieuwe EV’s tot 2026
  • ŠKODA AUTO investeert € 5,6 miljard in e-mobility en € 700 miljoen in digitalisatie

Mladá Boleslav/Kortenberg, 31 August 2022 – ŠKODA lanceert een nieuwe merkidentiteit, als onderdeel van de NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Hierbij ligt de focus op een nieuwe designtaal, een nieuw logo en de meest ingrijpende corporate identity (CI) update in dertig jaar. Bovendien zet het Tsjechische merk de elektrificatiestrategie in een hogere versnelling: tussen nu en 2026 worden drie nieuwe, volledig elektrische modellen geïntroduceerd. Het VISION 7S studiemodel is de voorbode van een nieuw topmodel van ŠKODA. In 2030 moet meer dan 70 procent van alle in Europa verkochte ŠKODA’s elektrisch aangedreven zijn. Om dit doel te realiseren wordt de komende vijf jaar nog eens € 5,6 miljard extra in elektrische mobiliteit geïnvesteerd en € 700 miljoen in digitalisatie.

Klaus Zellmer, CEO van ŠKODA AUTO, benadrukt: “Vandaag is een zeer bijzondere dag in de geschiedenis van ŠKODA AUTO: we onthullen onze nieuwe merkidentiteit, inclusief een nieuw logo, alsook een nieuwe corporate identity (CI). Met de VISION 7S-conceptstudie geven we een preview van een geheel nieuw ŠKODA-model dat ons productportfolio en klantenbestand zal vervolledigen. We versnellen ook onze e-campagne en zullen tegen 2026 al drie extra volledig elektrische modellen lanceren, met nog meer in de pijplijn. Dit zal ons in een nog sterkere positie plaatsen voor het decennium van transformatie. Daarnaast investeren we de komende vijf jaar in totaal € 5,6 miljard in e-mobiliteit en nog eens € 700 miljoen in digitalisering, waarmee we de toekomstige levensvatbaarheid van het bedrijf en de werkgelegenheid veiligstellen.”

“Met de nieuwe merkidentiteit onderscheidt ŠKODA zich niet enkel nóg meer van de concurrentie, maar ook van de merken binnen de Volkswagen Groep”, verklaart Martin Jahn, lid van de Raad van Bestuur voor Sales en Marketing bij ŠKODA AUTO. “De VISION 7S laat onze nieuwe designkoers zien, die bepalend is voor alle toekomstige modellen. Maar het is niet alleen de nieuwe vormtaal die ŠKODA voor de klant nog aantrekkelijker maakt. Ook op het gebied van User Experience (UX) en connectiviteit maken we grote sprongen.”

Versnelde elektrische strategie: drie nieuwe modellen tot 2026 zijn pas het begin

Het Tsjechische merk versnelt zijn elektrificatiestrategie en introduceert tussen nu en 2026 drie volledig nieuwe elektrische modellen. Naast een kleine auto worden een compacte SUV en een 7-persoons gezinsauto ontwikkeld. De VISION 7S concept car - met een elektrisch bereik van meer dan 600 kilometer en een maximum laadvermogen van 200 kW - licht alvast een tipje van de sluier op van de nieuwe 7-zits SUV. In de transitiefase richting volledig elektrische mobiliteit in 2030 versterkt ŠKODA zijn modellenaanbod met meer efficiënte verbrandingsmotoren en de geheel nieuwe SUPERB en KODIAQ, die in de tweede helft van volgend jaar worden onthuld. In 2024 krijgt de OCTAVIA een update.

VISION 7S: 7-persoons SUV op MEB-platform met meer dan 600 kilometer rijbereik

De VISION 7S concept car is een volledig elektrische SUV met volop ruimte voor zeven inzittenden. De auto heeft tal van Simply Clever vondsten. Het studiemodel is gebaseerd op het modulaire elektrische platform (MEB) van de Volkswagen Groep. Een accupakket van 89 kWh geeft de VISION 7S een rijbereik van meer dan 600 kilometer.

Nieuwe designtaal, nieuw logo en CI-update

Vanaf volgend jaar slaat ŠKODA AUTO een nieuwe, op een elektrische en digitale toekomst gerichte designkoers in. Deze nieuwe designtaal kenmerkt zich door een helder, gereduceerd lijnenspel dat de eenvoud en waarde van de nieuwe ŠKODA-modellen onderstreept. Opvallende elementen zijn het nieuwe front met het zogenaamde ‘Tech-Deck’ en de kwalitatief hoogstaande materialen van het interieur.

Het nieuwe merklogo heeft niet langer een 3D-ontwerp. De merknaam krijgt een nieuwe typografie, waarin symmetrische vormen worden gecombineerd met rondingen en hoeken. Voor een betere herkenbaarheid wordt de vleugelvormige ‘haček’ in de letter S geïntegreerd.

Ook de CI wordt ingrijpend vernieuwd. ŠKODA hanteert voortaan twee kleuren groen, Emerald en Electric Green. Deze kleuren worden geassocieerd met ecologie, duurzaamheid en elektromobiliteit. In eerste instantie wordt de nieuwe CI toegepast in het communicatiemateriaal van ŠKODA, vanaf 2024 verschijnt de nieuwe merkidentiteit ook op de nieuwe modellen van het merk, in de infotainmentsystemen en op andere elementen van de auto’s.

Ambitieuze doelen op het gebied van duurzaamheid

Over de gehele waardeketen bekeken heeft ŠKODA duurzaamheid bovenaan de agenda staan. Zo gebruikt het merk bijvoorbeeld elektriciteit van hernieuwbare energiebronnen. Door in Mladá Boleslav ook accupakketten te gaan produceren, blijft de afstand van transporten kort; hiervoor gebruikt het merk twee elektrisch aangedreven vrachtwagens. Vanaf 2030 worden in de fabrieken in Tsjechië en India auto’s geproduceerd die geheel CO2-neutraal gebouwd zijn. ŠKODA’s productiefaciliteit in Vrchlabí neemt hierin een leidende rol; deze fabriek is sinds 2020 al CO2-neutraal.

ŠKODA AUTO maakt ook zijn producten zo duurzaam mogelijk: in de ENYAQ iV bijvoorbeeld wordt 13 kilogram gerecycled plastic toegepast dat is gemaakt van afgedankte accubakken en bumpers. In de carrosserie wordt 40 procent gerecycled staal toegepast, het aandeel gerecycled aluminium bedraagt 60 procent. De zijruiten zijn gemaakt van 20 procent gerecycled glas, terwijl in de ENYAQ iV bekleding wordt gebruikt die voor 40 procent van onbewerkte wol en voor 60 procent van gerecyclede PET-flessen is gemaakt.

ŠKODA versnelt elektrificatiestrategie en lanceert nieuwe merkidentiteit_NL.pdf

PDF - 179 Kb

Liana Picard

PR Manager ŠKODA Import, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be