ŠKODA VISION RS onthult het design van de volgende RS-generatie en van een compact model voor de toekomst

ŠKODA VISION RS onthult het design van de volgende RS-generatie en van een compact model voor de toekomst

 

  • Ontwerptekeningen geven een eerste indruk van een conceptauto voor het autosalon van Parijs 2018
  • Video biedt een exclusieve blik op hoe de ŠKODA VISION RS vorm krijgt
  • Sportief compact model bouwt voort op 117 jaar ŠKODA-motorsporttraditie

Met de première van het ŠKODA VISION RS-concept tijdens de Paris Motor Show 2018 gunt ŠKODA een eerste blik op een compact model voor de toekomst en zet het meteen de toon voor de volgende designfase van zijn sportief RS-gamma. Nog voor de wereldpremière in oktober toont het Tsjechische merk ontwerptekeningen die een eerste blik gunnen op deze dynamische conceptwagen. Bovendien toont een video hoe de ŠKODA VISION RS door de designafdeling onder leiding van hoofddesigner Oliver Stefani wordt vormgegeven..

 

Zelfs de abstracte tekeningen onthullen dat het bij deze conceptauto in grote mate draait rond aerodynamica. De voorzijde is strak afgelijnd. Met zijn smalle koplampen laat hij een heel dynamische indruk na. De achter-zijde wordt gedomineerd door een diffusor en een aerodynamische geoptimaliseerde dakspoiler. De ŠKODA VISION RS is 4.356 millimeter lang en 1.810 millimeter breed. Hij is slechts 1.431 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.650 millimeter. Met features die duidelijk naar de racerij verwijzen geeft deze auto een voorsmaakje van de volgende designfase voor de prestatiegerichte RS-modellen terwijl hij voortbouwt op 117 jaar ŠKODA-motorsporttraditie. De RS-typebenaming werd in 1974 voor het eerst geïntroduceerd op de 180 RS en 200 RS-rallymodellen. Na het succes van de 130 RS was de typebenaming wereldwijd bekend. Sinds 2000 wordt ze gebruikt om de prestatiegerichte versies van verschillende ŠKODA-modellen aan te duiden.

 

Exclusieve look achter doorgaans gesloten deuren

ŠKODA Design is gevestigd in een villa uit 1890 aan de oevers van de Jizera-rivier in de Česana-buurt van Mladá Boleslav. Ze maakt deel uit van het vooruitstrevende en streng bewaakte ŠKODA AUTO Technology Centre dat in 2008 naar Česana verhuisde en in 2015 nog werd vernieuwd. Hier komen de technologie van de toekomst en traditie samen in een idyllische omgeving om zo een heel speciale sfeer te genereren die bevorderlijk is voor creatief werk. Van hieruit ontwikkelt hoofddesigner Oliver Stefani, samen met 150 werknemers uit 26 landen, de ŠKODA-designtaal van de toekomst. De villa was ooit nog de privéwoonplaats van textielfabrikant Franz Hiller. In de loop van de 19de eeuw werd op deze site eerst textiel geproduceerd. De onderdelenproductie voor ŠKODA-voertuigen ging hier pas halverwege de 20ste eeuw van start.

 

In de video vliegt de camera naar de Design-villa toe. Met vingervlug tekenwerk en geïnspireerd door de beroemde ŠKODA 130 RS-rallyauto schetst een designer op het binnenplein van de villa met precieze, vloeiende lijnen en kenmerkende contouren een atletisch ogend compact model op een tablet: de ŠKODA VISION RS.

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.

 

  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.

     

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017.

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypoli...


ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg