SKODA zet zijn succesverhaal verder in 2017
› Verkooprecord: van januari tot juni noteerde ŠKODA wereldwijd 585.000 leveringen
› In de eerste helft van 2017 werd voor het eerst een omzet van meer dan 8 miljard euro
gehaald
› Bedrijfsresultaat van 860 miljoen euro in de eerste zes maanden; toename van 25,5 %
› ŠKODA AUTO stelt meer dan 30.000 mensen tewerk; productie in acht landen; actief in
meer dan 100 markten over de hele wereld
› Mijlpaal: sinds het merk in 1991 een onderdeel werd van de Volkswagen Groep, bouwde
het meer dan 15 miljoen voertuigen
› ŠKODA is actief op de Chinese markt sinds 2007; meer dan 2 miljoen voertuigen geleverd
op tien jaar; China is sinds 2010 de grootste afzetmarkt van het merk
› Met elektromobiliteit en digitalisering vormt Strategy 2025 de grondslag voor een
duurzame groei; klassieke automotive activiteiten worden aangevuld met
mobiliteitsdiensten
› Sponsoring en samenwerkingen in de sport versterken de emotionele aantrekkingskracht
van het merk
Mladá Boleslav, 11 september 2017 – De van oudsher Tsjechische autobouwer kijkt terug op
het beste halfjaar in de 122-jarige geschiedenis van het bedrijf. Met zijn SUV-campagne mikt
ŠKODA op een nieuwe toename in de groei en met de ŠKODA Strategy 2025 is het bedrijf
goed gewapend tegen de uitdagingen van de toekomst. Nadat ŠKODA vorig jaar de 25ste
verjaardag vierde van zijn toetreding tot de Volkswagen Groep, volgde dit jaar de mijlpaal
van de 15 miljoenste auto die werd geproduceerd onder de vlag van de Volkswagen Groep.
Op zijn grootste individuele markt, China, rondde ŠKODA de kaap van 2 miljoen geleverde
auto’s op slechts tien jaar tijd. In 2017 werd Algerije een nieuwe productielocatie voor
ŠKODA.
ŠKODA AUTO stelt vandaag meer dan 30.000 mensen tewerk en is actief op meer dan 100
markten. Het bedrijf heeft drie productiesites in de Tsjechische Republiek: de autofabrieken in het
hoofdkwartier in Mladá Boleslav en in Kvasiny en de onderdelenfabriek in Vrchlabí. ŠKODA bouwt
ook auto’s in China, Rusland, Slovakije, Algerije en India, hoofdzakelijk via samenwerkingen binnen
de Groep, maar ook in Oekraïne en Kazachstan, met lokale partners. Vandaag bestaat het gamma
van ŠKODA uit zeven modelrijen: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ en
SUPERB.
Wereldwijde leveringen op weg naar nieuw record
Van januari tot juni steeg het aantal leveringen aan klanten met 2,8 % tot een nieuw record van
585.000 auto’s. We hebben sterke aanwijzingen dat ŠKODA voor het vierde jaar op rij binnen één
kalenderjaar meer dan 1 miljoen auto’s zal leveren aan klanten. ŠKODA overschreed de grens van
het miljoen voor het eerst in 2014.
In West-Europa namen de verkoopcijfers van ŠKODA in de eerste jaarhelft met 4,1 % toe tot
252.300 voertuigen (januari tot juni 2016: 242.500 voertuigen). In Centraal-Europa leverde ŠKODA
109.800 exemplaren in de eerste helft van het jaar, 14,0 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar
(januari tot juni 2016: 96.300 voertuigen). In de grootste individuele afzetmarkt ter wereld, China,
verkocht het van oudsher Tsjechische merk 134.000 auto’s in de eerste helft van het jaar (januari
tot juni 2016: 145.800 voertuigen, -8,1 %). Die afname is hoofdzakelijk het gevolg van de huidige
productvernieuwing. ŠKODA had deze ontwikkeling verwacht en gaat ervan uit dat de vraag weer
tot zijn normale niveau zal aantrekken.
Half 2017 vierde ŠKODA de mijlpaal van de 15 miljoenste auto die werd gebouwd sinds zijn
toetreding tot de Volkswagen Groep. Na de nieuwe start onder de Volkswagen-vlag in 1991 bood
het Tsjechische merk aanvankelijk één modelrij aan, waarvan het 170.000 auto’s verkocht per jaar.
In 2016 haalde de constructeur een nieuw record met 1.126.500 leveringen wereldwijd. Vandaag
biedt ŠKODA zeven modelrijen en 40 modelvarianten aan in al de belangrijke segmenten. Met 5,6
miljoen exemplaren heeft de ŠKODA OCTAVIA het grootste aandeel in de 15 miljoen auto’s die
werden gebouwd sinds het merk onderdeel werd van de Volkswagen Groep. Hij wordt gevolgd door
de kleine ŠKODA FABIA, met 4 miljoen exemplaren, en de ŠKODA SUPERB, met net iets meer
dan 1 miljoen gebouwde auto’s.
Voor het eerst een omzet van meer dan 8 miljard euro in een half jaar
De omzet van ŠKODA AUTO groeide in de eerste helft van het jaar met 22,6 % tot 8,720 miljard
euro (eerste helft van 2016: 7,114 miljard euro). In dezelfde periode nam het bedrijfsresultaat
gevoelig toe, met 25,5 % tot 860 miljoen euro (eerste helft van 2016: 685 miljoen euro). De winst
bedroeg 9,9 %, tegenover 9,6 % in de eerste helft van 2016. De nettocashflow kwam uit op 1,159
miljard euro (eerste helft van 2016: 583 miljoen euro).
Belangrijke pijlers voor een duurzame, positieve bedrijfsontwikkeling
Met Strategy 2025 heeft ŠKODA AUTO de grondvesten gelegd voor een aanhoudende,
succesvolle ontwikkeling voor de komende jaren. Het gemeenschappelijke doel van de vele nieuw
bepaalde actieterreinen is om het bedrijf in positie te brengen voor de toekomstige
transformatieprocessen in de auto-industrie en in de maatschappij. Digitalisering speelt hier een
belangrijke rol: modellen, productie en bedrijfsprocessen zullen uitgebreid voordeel halen uit
digitale oplossingen. Bij wijze van digitale dienst wil ŠKODA AUTO nieuwe, snelgroeiende
activiteiten ontwikkelen. Een ander aandachtspunt is elektromobiliteit: ŠKODA zal deze markt in de
nabije toekomst betreden met plug-inhybrides en zuiver elektrische modellen. Door deze en andere
strategische initiatieven rigoureus toe te passen wil het bedrijf in twee richtingen groeien: naast een
verdere expansie in de traditionele autoconstructie moeten de nieuwe digitale businessmodellen –
hoofdzakelijk mobiliteitsdiensten – sterke groeistimuli geven.
De ŠKODA VISION E-studie is een indrukwekkende illustratie van ŠKODA’s inspanningen inzake
elektromobiliteit en autonoom rijden. De VISION E is de eerste volledig elektrisch aangedreven
conceptcar in de 122-jarige geschiedenis van het bedrijf. Hij maakt een rijbereik tot 500 kilometer
mogelijk en kan zowel inductief als via een kabel worden opgeladen. De productieversie komt in
2020 op de markt.
Nieuwe fabriek in Algerije
Een andere toekomstige component is de productiestart van ŠKODA’s in de multimerkenfabriek
van de Volkswagen Groep in Relizane, Algerije, op zo’n 280 kilometer ten zuidwesten van Algiers.
De site wordt uitgebaat in samenwerking met lokale partner SOVAC en heeft vier
assemblagelijnen. Op dit moment loopt de OCTAVIA hier van de band, terwijl de productiestart van
de FABIA in 2018 wordt verwacht.
In 2017 bereikte ŠKODA nog andere mijlpalen in de geschiedenis van het bedrijf
Twee indrukwekkende cijfers uit de eerste helft van 2017 illustreren ŠKODA’s grote succes op de
Chinese markt. Het merk betrad de Chinese markt in 2007, exact tien jaar geleden. Sindsdien zijn
meer dan 2 miljoen auto’s aan Chinese klanten geleverd. Sinds 2010 is China de grootste
individuele markt voor de Tsjechische autobouwer. Vorig jaar vestigde ŠKODA nog een nieuw
record met 317.100 geleverde voertuigen.
In de komende jaren wil ŠKODA zijn positie in zijn belangrijkste individuele markt verder
versterken. Daarom investeert het merk samen met zijn joint-venturepartner SAIC Motor
Corporation meer dan twee miljard euro in de uitbreiding van het modelaanbod. Het voortdurende
SUV-offensief zal naar verwachting ŠKODA’s positie op de Chinese markt verder versterken. Het
doel is om leveringen in China tegen 2020 te verdubbelen tot meer dan 600.000 eenheden.
Sponsoring, autosport en partnerships versterken de emotionele aantrekkingskracht
van het merk
Ook het versterken van de emotionele aantrekkingskracht van het merk ondersteunt ŠKODA’s
groeistrategie. Dat wordt enerzijds bereikt door de expressieve designtaal van de huidige modellen
en hun onmiskenbare afgeleiden die uitpakken met een dynamische, elegante of een solide
uitstraling. Anderzijds wil ŠKODA het merk emotioneel versterken via talrijke engagementen en
activiteiten.
Het is een traditie van ŠKODA om het dynamische aspect van het merk en zijn modellen aan te
tonen via autosport. De betrokkenheid bij de rallysport is al jarenlang erg uitgesproken. In 2017
herhaalde het van oudsher Tsjechische merk zijn grootste succes tot nog toe: ŠKODA Motorsport
won voor het tweede jaar op rij de constructeurstitel in het WRC2. Het Zweedse duo Pontus
Tidemand/Jonas Andersson won de wereldtitel voor rijders en corijders in de categorie WRC2 met
een ŠKODA FABIA R5 en volgde daarmee de Finnen Esapekka Lappi/Janne Ferm op, die het jaar
voordien de titel voor ŠKODA hadden veroverd.
Op veel prestigieuze classic car-evenement in heel Europa nam ŠKODA deel met buitengewone
historische modellen. De uitgekozen old- en youngtimers – meestal uit het ŠKODA-museum in
Mladá Boleslav – zijn een bewijs van de trotse traditie van het merk en van de vindingrijkheid van
vroegere generaties van ingenieurs.
De succesvolle sport- en cultuursponsoring is dit jaar nog uitgebreid.
ŠKODA is traditioneel betrokken als partner bij het ijshockey en wielrennen. Afgelopen lente
vestigde ŠKODA zelfs een nieuw wereldrecord: in 2017 ondersteunde het van oudsher Tsjechische
merk het wereldkampioenschap ijshockey van de Internationale IJshockeyfederatie (IIHF) al voor
de 25ste keer als officieel hoofdsponsor en autosponsor. Dat is de langste wereldbekersponsoring
in de geschiedenis van alle sporten en leverde ŠKODA een plaats op in het Guinness Book of
World Records.
ŠKODA is ook al gedurende 14 jaar de officiële partner en autopartner van de Ronde van Frankrijk.
Het bedrijf levert 250 voertuigen voor de organisatie en voor de ondersteuning van het peloton
tijdens de grootste wielerwedstrijd ter wereld.
De innige relatie tussen het van oudsher Tsjechische merk en de fiets heeft historische wortels. 122
jaar geleden begonnen de oprichters van het bedrijf, Václav Laurin en Václav Klement, met de
productie van fietsen voordat ze auto’s gingen bouwen. Wielrennen is een hoofdpijler van ŠKODA’s
sponsorstrategie. Naast de Ronde van Frankrijk en de Spaanse Vuelta ondersteunt het merk nog
andere internationale en nationale wielerwedstrijden, boven op talrijke sportevenementen voor het
publiek.
Half 2017 verruimde ŠKODA de betrokkenheid van het merk door een uitgebreid partnership aan te
gaan met het beroemde Cirque du Soleil. De samenwerking van het merk met het liveentertainmentbedrijf
opent de weg naar talrijke nieuwe kansen om miljoenen potentiële nieuwe
klanten voor ŠKODA te bereiken.
ŠKODA AUTO in de eerste helft van 2017: feiten en cijfers
Klantenleveringen in de eerste helft van 2017 in de tien grootste afzetmarkten van het merk, in
aantal exemplaren; verschil in vergelijking met 2016, uitgedrukt in %:
China 134.000 -8,1%
Duitsland 88.000 +1,8%
Tsjechische Republiek 51.200 +10,9%
Verenigd Koninkrijk 43.500 +3,1%
Polen 34.600 +17,2%
Rusland 28.700 +6,7%
Israël 14.000 +11,6%
Italië 13.600 +18,4%
Spanje 13.500 +2,5%
Frankrijk 13.400 +8,9%
Klantenleveringen van het merk ŠKODA in de eerste helft van 2017 in aantal exemplaren,
afgerond, per model; verschil in vergelijking met 2016, uitgedrukt in %:
ŠKODA OCTAVIA 205.300 -6,5%
ŠKODA FABIA 111.100 +6,1%
ŠKODA RAPID 103.000 +0,4%
ŠKODA SUPERB 75.900 +8,3%
ŠKODA YETI 43.000 -18,0%
ŠKODA CITIGO 19.700 -1,6% (enkel verkrijgbaar in Europa)
ŠKODA KODIAQ 27.100 –
ŠKODA AUTO – belangrijkste cijfers in de eerste helft van 2017/2016*
Type 2017 2016 Verschil in %
Klantenleveringen aantal auto’s 585.000 569.400 +2,8
Klantenleveringen
zonder China aantal auto’s 451.000 423.600 +6,5
Productie** aantal auto’s 464.900 410.000 +13,4
Verkoopcijfers*** aantal auto’s 500.500 431.300 +16,0
Omzet miljoen EUR 8.720 7.114 +22,6
Bedrijfsresultaat miljoen EUR 860 685 +25,5
Winst % 9,9 9,6 -
Nettocashflow miljoen EUR 1.159 583 +98,8