SKODA zet zijn succesverhaal verder in 2017

SKODA zet zijn succesverhaal verder in 2017

Maandag 11 september 2017 — › Verkooprecord: van januari tot juni noteerde ŠKODA wereldwijd 585.000 leveringen

› In de eerste helft van 2017 werd voor het eerst een omzet van meer dan 8 miljard euro

gehaald

› Bedrijfsresultaat van 860 miljoen euro in de eerste zes maanden; toename van 25,5 %

› ŠKODA AUTO stelt meer dan 30.000 mensen tewerk; productie in acht landen; actief in

meer dan 100 markten over de hele wereld

› Mijlpaal: sinds het merk in 1991 een onderdeel werd van de Volkswagen Groep, bouwde

het meer dan 15 miljoen voertuigen

› ŠKODA is actief op de Chinese markt sinds 2007; meer dan 2 miljoen voertuigen geleverd

op tien jaar; China is sinds 2010 de grootste afzetmarkt van het merk

› Met elektromobiliteit en digitalisering vormt Strategy 2025 de grondslag voor een

duurzame groei; klassieke automotive activiteiten worden aangevuld met

mobiliteitsdiensten

› Sponsoring en samenwerkingen in de sport versterken de emotionele aantrekkingskracht

van het merk

Mladá Boleslav, 11 september 2017 – De van oudsher Tsjechische autobouwer kijkt terug op

het beste halfjaar in de 122-jarige geschiedenis van het bedrijf. Met zijn SUV-campagne mikt

ŠKODA op een nieuwe toename in de groei en met de ŠKODA Strategy 2025 is het bedrijf

goed gewapend tegen de uitdagingen van de toekomst. Nadat ŠKODA vorig jaar de 25ste

verjaardag vierde van zijn toetreding tot de Volkswagen Groep, volgde dit jaar de mijlpaal

van de 15 miljoenste auto die werd geproduceerd onder de vlag van de Volkswagen Groep.

Op zijn grootste individuele markt, China, rondde ŠKODA de kaap van 2 miljoen geleverde

auto’s op slechts tien jaar tijd. In 2017 werd Algerije een nieuwe productielocatie voor

ŠKODA.

ŠKODA AUTO stelt vandaag meer dan 30.000 mensen tewerk en is actief op meer dan 100

markten. Het bedrijf heeft drie productiesites in de Tsjechische Republiek: de autofabrieken in het

hoofdkwartier in Mladá Boleslav en in Kvasiny en de onderdelenfabriek in Vrchlabí. ŠKODA bouwt

ook auto’s in China, Rusland, Slovakije, Algerije en India, hoofdzakelijk via samenwerkingen binnen

de Groep, maar ook in Oekraïne en Kazachstan, met lokale partners. Vandaag bestaat het gamma

van ŠKODA uit zeven modelrijen: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ en

SUPERB.

Wereldwijde leveringen op weg naar nieuw record

Van januari tot juni steeg het aantal leveringen aan klanten met 2,8 % tot een nieuw record van

585.000 auto’s. We hebben sterke aanwijzingen dat ŠKODA voor het vierde jaar op rij binnen één

kalenderjaar meer dan 1 miljoen auto’s zal leveren aan klanten. ŠKODA overschreed de grens van

het miljoen voor het eerst in 2014.

In West-Europa namen de verkoopcijfers van ŠKODA in de eerste jaarhelft met 4,1 % toe tot

252.300 voertuigen (januari tot juni 2016: 242.500 voertuigen). In Centraal-Europa leverde ŠKODA

109.800 exemplaren in de eerste helft van het jaar, 14,0 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar

(januari tot juni 2016: 96.300 voertuigen). In de grootste individuele afzetmarkt ter wereld, China,

verkocht het van oudsher Tsjechische merk 134.000 auto’s in de eerste helft van het jaar (januari

tot juni 2016: 145.800 voertuigen, -8,1 %). Die afname is hoofdzakelijk het gevolg van de huidige

productvernieuwing. ŠKODA had deze ontwikkeling verwacht en gaat ervan uit dat de vraag weer

tot zijn normale niveau zal aantrekken.

Half 2017 vierde ŠKODA de mijlpaal van de 15 miljoenste auto die werd gebouwd sinds zijn

toetreding tot de Volkswagen Groep. Na de nieuwe start onder de Volkswagen-vlag in 1991 bood

het Tsjechische merk aanvankelijk één modelrij aan, waarvan het 170.000 auto’s verkocht per jaar.

In 2016 haalde de constructeur een nieuw record met 1.126.500 leveringen wereldwijd. Vandaag

biedt ŠKODA zeven modelrijen en 40 modelvarianten aan in al de belangrijke segmenten. Met 5,6

miljoen exemplaren heeft de ŠKODA OCTAVIA het grootste aandeel in de 15 miljoen auto’s die

werden gebouwd sinds het merk onderdeel werd van de Volkswagen Groep. Hij wordt gevolgd door

de kleine ŠKODA FABIA, met 4 miljoen exemplaren, en de ŠKODA SUPERB, met net iets meer

dan 1 miljoen gebouwde auto’s.

Voor het eerst een omzet van meer dan 8 miljard euro in een half jaar

De omzet van ŠKODA AUTO groeide in de eerste helft van het jaar met 22,6 % tot 8,720 miljard

euro (eerste helft van 2016: 7,114 miljard euro). In dezelfde periode nam het bedrijfsresultaat

gevoelig toe, met 25,5 % tot 860 miljoen euro (eerste helft van 2016: 685 miljoen euro). De winst

bedroeg 9,9 %, tegenover 9,6 % in de eerste helft van 2016. De nettocashflow kwam uit op 1,159

miljard euro (eerste helft van 2016: 583 miljoen euro).

Belangrijke pijlers voor een duurzame, positieve bedrijfsontwikkeling

Met Strategy 2025 heeft ŠKODA AUTO de grondvesten gelegd voor een aanhoudende,

succesvolle ontwikkeling voor de komende jaren. Het gemeenschappelijke doel van de vele nieuw

bepaalde actieterreinen is om het bedrijf in positie te brengen voor de toekomstige

transformatieprocessen in de auto-industrie en in de maatschappij. Digitalisering speelt hier een

belangrijke rol: modellen, productie en bedrijfsprocessen zullen uitgebreid voordeel halen uit

digitale oplossingen. Bij wijze van digitale dienst wil ŠKODA AUTO nieuwe, snelgroeiende

activiteiten ontwikkelen. Een ander aandachtspunt is elektromobiliteit: ŠKODA zal deze markt in de

nabije toekomst betreden met plug-inhybrides en zuiver elektrische modellen. Door deze en andere

strategische initiatieven rigoureus toe te passen wil het bedrijf in twee richtingen groeien: naast een

verdere expansie in de traditionele autoconstructie moeten de nieuwe digitale businessmodellen –

hoofdzakelijk mobiliteitsdiensten – sterke groeistimuli geven.

De ŠKODA VISION E-studie is een indrukwekkende illustratie van ŠKODA’s inspanningen inzake

elektromobiliteit en autonoom rijden. De VISION E is de eerste volledig elektrisch aangedreven

conceptcar in de 122-jarige geschiedenis van het bedrijf. Hij maakt een rijbereik tot 500 kilometer

mogelijk en kan zowel inductief als via een kabel worden opgeladen. De productieversie komt in

2020 op de markt.

Nieuwe fabriek in Algerije

Een andere toekomstige component is de productiestart van ŠKODA’s in de multimerkenfabriek

van de Volkswagen Groep in Relizane, Algerije, op zo’n 280 kilometer ten zuidwesten van Algiers.

De site wordt uitgebaat in samenwerking met lokale partner SOVAC en heeft vier

assemblagelijnen. Op dit moment loopt de OCTAVIA hier van de band, terwijl de productiestart van

de FABIA in 2018 wordt verwacht.

In 2017 bereikte ŠKODA nog andere mijlpalen in de geschiedenis van het bedrijf

Twee indrukwekkende cijfers uit de eerste helft van 2017 illustreren ŠKODA’s grote succes op de

Chinese markt. Het merk betrad de Chinese markt in 2007, exact tien jaar geleden. Sindsdien zijn

meer dan 2 miljoen auto’s aan Chinese klanten geleverd. Sinds 2010 is China de grootste

individuele markt voor de Tsjechische autobouwer. Vorig jaar vestigde ŠKODA nog een nieuw

record met 317.100 geleverde voertuigen.

In de komende jaren wil ŠKODA zijn positie in zijn belangrijkste individuele markt verder

versterken. Daarom investeert het merk samen met zijn joint-venturepartner SAIC Motor

Corporation meer dan twee miljard euro in de uitbreiding van het modelaanbod. Het voortdurende

SUV-offensief zal naar verwachting ŠKODA’s positie op de Chinese markt verder versterken. Het

doel is om leveringen in China tegen 2020 te verdubbelen tot meer dan 600.000 eenheden.

Sponsoring, autosport en partnerships versterken de emotionele aantrekkingskracht

van het merk

Ook het versterken van de emotionele aantrekkingskracht van het merk ondersteunt ŠKODA’s

groeistrategie. Dat wordt enerzijds bereikt door de expressieve designtaal van de huidige modellen

en hun onmiskenbare afgeleiden die uitpakken met een dynamische, elegante of een solide

uitstraling. Anderzijds wil ŠKODA het merk emotioneel versterken via talrijke engagementen en

activiteiten.

Het is een traditie van ŠKODA om het dynamische aspect van het merk en zijn modellen aan te

tonen via autosport. De betrokkenheid bij de rallysport is al jarenlang erg uitgesproken. In 2017

herhaalde het van oudsher Tsjechische merk zijn grootste succes tot nog toe: ŠKODA Motorsport

won voor het tweede jaar op rij de constructeurstitel in het WRC2. Het Zweedse duo Pontus

Tidemand/Jonas Andersson won de wereldtitel voor rijders en corijders in de categorie WRC2 met

een ŠKODA FABIA R5 en volgde daarmee de Finnen Esapekka Lappi/Janne Ferm op, die het jaar

voordien de titel voor ŠKODA hadden veroverd.

Op veel prestigieuze classic car-evenement in heel Europa nam ŠKODA deel met buitengewone

historische modellen. De uitgekozen old- en youngtimers – meestal uit het ŠKODA-museum in

Mladá Boleslav – zijn een bewijs van de trotse traditie van het merk en van de vindingrijkheid van

vroegere generaties van ingenieurs.

De succesvolle sport- en cultuursponsoring is dit jaar nog uitgebreid.

ŠKODA is traditioneel betrokken als partner bij het ijshockey en wielrennen. Afgelopen lente

vestigde ŠKODA zelfs een nieuw wereldrecord: in 2017 ondersteunde het van oudsher Tsjechische

merk het wereldkampioenschap ijshockey van de Internationale IJshockeyfederatie (IIHF) al voor

de 25ste keer als officieel hoofdsponsor en autosponsor. Dat is de langste wereldbekersponsoring

in de geschiedenis van alle sporten en leverde ŠKODA een plaats op in het Guinness Book of

World Records.

ŠKODA is ook al gedurende 14 jaar de officiële partner en autopartner van de Ronde van Frankrijk.

Het bedrijf levert 250 voertuigen voor de organisatie en voor de ondersteuning van het peloton

tijdens de grootste wielerwedstrijd ter wereld.

De innige relatie tussen het van oudsher Tsjechische merk en de fiets heeft historische wortels. 122

jaar geleden begonnen de oprichters van het bedrijf, Václav Laurin en Václav Klement, met de

productie van fietsen voordat ze auto’s gingen bouwen. Wielrennen is een hoofdpijler van ŠKODA’s

sponsorstrategie. Naast de Ronde van Frankrijk en de Spaanse Vuelta ondersteunt het merk nog

andere internationale en nationale wielerwedstrijden, boven op talrijke sportevenementen voor het

publiek.

Half 2017 verruimde ŠKODA de betrokkenheid van het merk door een uitgebreid partnership aan te

gaan met het beroemde Cirque du Soleil. De samenwerking van het merk met het liveentertainmentbedrijf

opent de weg naar talrijke nieuwe kansen om miljoenen potentiële nieuwe

klanten voor ŠKODA te bereiken.

ŠKODA AUTO in de eerste helft van 2017: feiten en cijfers

Klantenleveringen in de eerste helft van 2017 in de tien grootste afzetmarkten van het merk, in

aantal exemplaren; verschil in vergelijking met 2016, uitgedrukt in %:

China 134.000 -8,1%

Duitsland 88.000 +1,8%

Tsjechische Republiek 51.200 +10,9%

Verenigd Koninkrijk 43.500 +3,1%

Polen 34.600 +17,2%

Rusland 28.700 +6,7%

Israël 14.000 +11,6%

Italië 13.600 +18,4%

Spanje 13.500 +2,5%

Frankrijk 13.400 +8,9%

Klantenleveringen van het merk ŠKODA in de eerste helft van 2017 in aantal exemplaren,

afgerond, per model; verschil in vergelijking met 2016, uitgedrukt in %:

ŠKODA OCTAVIA 205.300 -6,5%

ŠKODA FABIA 111.100 +6,1%

ŠKODA RAPID 103.000 +0,4%

ŠKODA SUPERB 75.900 +8,3%

ŠKODA YETI 43.000 -18,0%

ŠKODA CITIGO 19.700 -1,6% (enkel verkrijgbaar in Europa)

ŠKODA KODIAQ 27.100 –

ŠKODA AUTO – belangrijkste cijfers in de eerste helft van 2017/2016*

Type 2017 2016 Verschil in %

Klantenleveringen aantal auto’s 585.000 569.400 +2,8

Klantenleveringen

zonder China aantal auto’s 451.000 423.600 +6,5

Productie** aantal auto’s 464.900 410.000 +13,4

Verkoopcijfers*** aantal auto’s 500.500 431.300 +16,0

Omzet miljoen EUR 8.720 7.114 +22,6

Bedrijfsresultaat miljoen EUR 860 685 +25,5

Winst % 9,9 9,6 -

Nettocashflow miljoen EUR 1.159 583 +98,8