Skip to Content
Sterk eerste halfjaar: ŠKODA AUTO verhoogt bedrijfsresultaat en omzet aanzienlijk

Sterk eerste halfjaar: ŠKODA AUTO verhoogt bedrijfsresultaat en omzet aanzienlijk

 

  • Succesvol eerste halfjaar ondanks aanhoudende problemen als gevolg van coronapandemie en tekorten aan chips
  • Sterke groei: bedrijfsresultaat stijgt met 327,2% tot 974 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar
  • Omzet van de ŠKODA AUTO Group* van januari tot juni gestegen met 35,2% jaar op jaar tot 10,199 miljard euro
  • Operationele winstmarge op een zeer hoog niveau van 9.6%
  • Wereldwijde leveringen aan klanten in de eerste helft van het jaar stijgen met 20,8% jaar op jaar tot 515.300 voertuigen

 

Tegen de achtergrond van de aanhoudende uitdagingen als gevolg van de wereldwijde coronapandemie en de tekorten aan halfgeleiders heeft ŠKODA AUTO in de eerste zes maanden van het jaar zijn voertuigleveringen met meer dan een vijfde verhoogd in vergelijking met vorig jaar. De autoconstructeur noteerde een bijzonder sterke groei van zijn voertuigleveringen in Rusland (+54,3%), India (+31,2%), Oost-Europa (+35,0%) en West-Europa (+30,9%). In de eerste helft van 2021 verhoogde de ŠKODA AUTO Group* zijn omzet met 35,2% jaar op jaar tot 10,199 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat in dezelfde periode aanzienlijk steeg met 327,2% tot 974 miljoen euro, waarmee het ook uitkwam boven het cijfer van het prepandemische jaar 2019. De operationele winstmarge bereikte in de eerste helft van het jaar een zeer hoog niveau van 9,6%.

 

Thomas Schäfer, CEO van ŠKODA AUTO, zegt: "We kunnen terugkijken op een sterk eerste halfjaar. Ondanks de tekorten aan halfgeleiders en de impact van de pandemie zijn we er zelfs in geslaagd om de resultaten van het prepandemische jaar 2019 te verbeteren. Ik wil het hele ŠKODA-team feliciteren met deze geweldige prestatie! Dit heeft ons een uitstekende basis geboden om onze nieuwe bedrijfsstrategie, NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030, met succes te implementeren."

 

Klaus-Dieter Schürmann, bestuurslid van ŠKODA AUTO voor financiën en IT, voegt daaraan toe: "Ons efficiëntieprogramma werpt zijn vruchten af. Dankzij een strikte kostenbeheersing en verdere optimaliseringsmaatregelen, met name in de verkoop, konden wij ons bedrijfsresultaat en onze omzet in de eerste helft van het jaar aanzienlijk verhogen. ŠKODA AUTO is duurzaam winstgevend met een operationele winstmarge van 9,6%, en de operationele activiteiten zijn zeer robuust. Dit geeft mij vertrouwen voor de tweede helft van het jaar. We handhaven ons hoge niveau van kostenbeheersing."

 

Martin Jahn, bestuurslid van ŠKODA AUTO voor verkoop en marketing, benadrukt: "De leveringscijfers over de eerste helft van het jaar spreken voor zich: onze productcampagne slaat aan bij de klanten. We noteren de sterkste groei in Rusland en Europa. Na de succesvolle lancering van de ENYAQ iV zullen de onlangs opgewaardeerde KODIAQ- en FABIA-modellen voor een verdere groei-impuls zorgen."

 

ŠKODA AUTO heeft de draad weer opgepikt na een uitdagend 2020. In de eerste helft van het jaar steeg de omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 35,2% tot 10,199 miljard euro. Het bedrijf heeft zijn bedrijfsresultaat in hetzelfde tijdsbestek meer dan verdrievoudigd ten opzichte van het jaar voordien tot 974 miljoen euro. De operationele winstmarge staat op een zeer hoog niveau van 9,6%. Het merk slaagde erin de leveringen aan klanten wereldwijd met meer dan een vijfde te verhogen tot 515.300 voertuigen.

 

Met zijn nieuwe NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030 laveert het merk met succes door dit decennium van transformatie. Als onderdeel van de strategie stelt het bedrijf zich ambitieuze doelen op het gebied van duurzame groei, de ontwikkeling van nieuwe verkoopregio's en elektrificatie. ŠKODA AUTO wil in 2030 tot de vijf bestverkochte automerken van Europa behoren. Om dit te bereiken richt de Tsjechische autoconstructeur zich op bijzonder betaalbare instapmodellen en een sterk, geëlektrificeerd modelgamma. Daarnaast wil ŠKODA het grootste Europese merk worden in India, Rusland en Noord-Afrika en neemt het verdere verantwoordelijkheden op zich binnen de Volkswagen-groep.Samen met de groep en partners uit de politiek en het bedrijfsleven streeft ŠKODA AUTO er ook naar om van zijn thuisland, Tsjechië,  een centrum van elektromobiliteit te maken om bestaande banen te behouden en nieuwe te creëren.

 

ŠKODA AUTO Group* – Kerncijfers van het eerste halfjaar, januari tot juni 2021/2020**:

 

 

 

 

 

2021

 

2020

Evolutie

Leveringen aan klanten

 

auto’s

 

515,300

426,700

20,8%

Leveringen aan klanten excl. China

 

auto’s

 

471,300

349,300

34,9%

Productie***

 

auto’s

 

458,700

357,000

28,5%

Verkoop****

 

auto’s

 

463,000

371,900

24,5%

Omzet

 

miljoen EUR

 

10,199

7,546

35,2%

Bedrijfsresultaat

 

miljoen EUR

 

974

228

327,2%

Operationele winstmarge

 

%

 

9,6

3,0

 

Investeringen in materiële vaste activa

 

miljoen EUR

 

196

261

-24,9%

Netto cashflow

 

miljoen EUR

 

678

-25

2812,0%

               

 

* ŠKODA AUTO Group omvat ŠKODA AUTO a.s, ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o., ŠKODA AUTO Deutschland GmbH, SKODA AUTO Volkswagen India Private Ltd. en een aandeel in het bedrijf OOO VOLKSWAGEN Group RUS.

** Procentuele afwijkingen worden berekend op basis van niet-afgeronde cijfers.

*** Omvat productie in de ŠKODA AUTO Group, met uitzondering van productie in partnerassemblagefabrieken in China, Slowakije, Rusland en Duitsland, maar met inbegrip van andere merken van de groep zoals SEAT, VW en AUDI; voertuigproductie met uitzondering van gedeeltelijke/complete kits.

**** Omvat verkoop van ŠKODA AUTO Group aan distributiebedrijven, met inbegrip van andere merken van de groep zoals SEAT, VW, AUDI, PORSCHE en LAMBORGHINI; voertuigverkoop met uitzondering van gedeeltelijke/complete kits.

 

Eerste halfjaar 2021: ŠKODA AUTO levert wereldwijd 515.300 voertuigen

Van januari tot juni leverde de Tsjechische autoconstructeur wereldwijd 515.300 voertuigen aan klanten, 20,8% meer dan in dezelfde periode vorig jaar (eerste halfjaar 2020: 426.700 voertuigen).

 

In West-Europa noteerde ŠKODA AUTO in de eerste helft van het jaar 237.900 voertuigleveringen, 30,9% meer dan in de periode van januari tot juni 2020. In Duitsland, zijn grootste markt, heeft het bedrijf het aantal leveringen aan klanten met 19,4% jaar op jaar opgevoerd tot 75.900 voertuigen (eerste halfjaar 2020: 63.600 voertuigen).

 

In Centraal-Europa leverde de autoconstructeur in de eerste helft van 2021 97.400 voertuigen aan klanten (tegenover 84.400 voertuigen in de periode van januari tot juni 2020; +15,4%). Op de Tsjechische thuismarkt verhoogde ŠKODA het aantal leveringen aan klanten met 11,7% tot 44.000 voertuigen (39.400 voertuigen in dezelfde periode vorig jaar).

 

In Oost-Europa zonder Rusland heeft het bedrijf het aantal leveringen aan klanten met 35,0% opgevoerd tot 22.500 voertuigen (januari-juni 2020: 16.700 voertuigen).

 

In Rusland leverde de constructeur van januari tot juni 52.800 voertuigen, wat niet alleen aanzienlijk meer is dan in dezelfde periode vorig jaar (eerste halfjaar 2020: 34.200 voertuigen; +54,3%), maar ook beter dan de cijfers van vóór de pandemie.

 

In China is het aantal leveringen aan klanten in de eerste helft van 2021 met 43,1% gedaald tot 44.000 exemplaren (zelfde periode in 2020: 77.400 voertuigen). De belangrijkste reden hiervoor is het tekort aan halfgeleiders.

 

In India leverde ŠKODA AUTO van januari tot juni 2020 4.900 voertuigen (eerste halfjaar 2020: 3.700 voertuigen; +31,2%).

 

In Turkije noteerde het merk een sterke groei van het aantal voertuigleveringen met 129,8% (eerste halfjaar 2021: 17.600 voertuigen; eerste halfjaar 2020: 7.600 voertuigen)

 

Leveringen van het merk ŠKODA aan klanten in de eerste helft van 2021 (in exemplaren, afgerond, opgesomd per model; +/- in procent ten opzichte van de eerste helft van 2020):

 

ŠKODA OCTAVIA (121.000; +9,3%)

ŠKODA KAROQ (75.500; +34,3%)

ŠKODA KAMIQ (73.700; +40,4%)

ŠKODA KODIAQ (64.700; +6,5%)

ŠKODA FABIA (56.600; +17,7%)

ŠKODA SUPERB (40.100; +6,1%)

ŠKODA RAPID (37.900; +35,1%)

ŠKODA SCALA (28.000; +2,5%)

ŠKODA ENYAQ (14.600; -)

Contacteer ons
Liana Picard PR Manager ŠKODA Import, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Liana Picard PR Manager ŠKODA Import, D'Ieteren Automotive N.V/S.A.
Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




ŠKODA Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg