Verjaardag: 25 jaar ŠKODA FELICIA

Verjaardag: 25 jaar ŠKODA FELICIA

  • ŠKODA FELICIA is het eerste model van ŠKODA dat werd ontwikkeld onder de paraplu van Volkswagen in 1994
  • Tussen 1994 en 2001 bouwde ŠKODA AUTO 1.401.500 FELICIA’s

De productie van de ŠKODA FELICIA begon op 17 oktober 1994 in Mladá Boleslav. De opvolger van de FAVORIT werd 25 jaar geleden het eerste model dat de Tsjechische autobouwer ontwikkelde onder de paraplu van de Volkswagen-groep. De FELICIA was succesvol in de autosport en werd ook heel goed ontvangen door de klanten: tegen 2001 hadden de fabrieken van Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí meer dan 1,4 miljoen exemplaren van deze modelfamilie gebouwd. Die bestond niet alleen uit de hatchback en de FELICIA COMBI, maar ook de PICKUP, de VANPLUS en de FUN.

 

Een kwarteeuw geleden begon met de ŠKODA FELICIA een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ŠKODA AUTO. Het bedrijf had de FAVORIT, FORMAN en PICK-UP visueel gemoderniseerd toen het in 1991 toetrad tot de Volkswagen-groep. De introductie van de FELICIA bleek echter een keerpunt voor ŠKODA: bij de technisch veeleisende herontwikkeling van zijn voorganger werden 1.187 nieuw ontwikkelde voertuigonderdelen gebruikt. De modelvarianten hatchback, COMBI, PICKUP, VANPLUS en FUN combineerden moderne technologie en een fris design met een ruim interieur en een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.

 

Eerste drie FELICIA’s gedoopt met Vltava-water

Op 5 september 1994 begon de preproductie met de eerste 50 prototypes in de fabriek van Vrchlabí. De ervaring die werd opgedaan met het maken van deze voertuigen hielp om het bouwproces voor de FELICIA te optimaliseren in Mladá Boleslav, waar de productie begon op maandag 17 oktober. Het eerste productiemodel liep van de band om 10 uur 20 van dezelfde dag. Negen dagen later, op 26 oktober 1994, onthulde ŠKODA drie nieuwe FELICIA-hatchbacks aan het publiek, gelakt in de kleuren van de Tsjechische nationale vlag. De toenmalige burgemeester van Praag doopte ze op de Karelsbrug met water van de Vltava.

 

ŠKODA had lang nagedacht over de naam voor het model: die verwijst in de eerste plaats naar de iconische cabriolet van het eind van de jaren 1950 en het begin van de jaren 1960. Verder is hij afgeleid van het Latijnse woord voor geluk: ‘felicitas’. Het was daarom niet meer dan normaal dat ŠKODA AUTO een van de eerste auto’s zou schenken aan het gezin Ondráček, dat op bijna hetzelfde moment als de doop van de FELICIA een vierling had mogen verwelkomen.

 

Productie en assemblage volgens strikte kwaliteitsnormen

De vijfdeurs-hatchback was een stevige 40 millimeter langer en 15 millimeter breder dan de FAVORIT, terwijl de koffer met 21 liter groeide. Het koetswerk genoot een grotere torsiestijfheid die in combinatie met nieuwe wieldragers, een verbeterde geometrie voor de vooras en een extra stabilisator op de achteras leidde tot een gevoelige vermindering van het geluid in het interieur en tot meer ophangingscomfort. Daar kwam nog eens een hoger veiligheidsniveau bij, dat in 1995 werd bevestigd tijdens een crashtest van de TÜV. De productie en de assemblage van het nieuwe model voldeden ook aan strikte kwaliteitsnormen, wat wordt bewezen door de ISO 9002-certificering. De motorproductieafdeling in Mladá Boleslav was de eerste fabriek van ŠKODA AUTO die aan de hoge vereisten voldeed.

 

De basismotor in de ŠKODA FELICIA-reeks was een benzineviercilinder met een inhoud van 1.289 cc, die afhankelijk van de versie een vermogen ontwikkelde van 40 kW (54 pk) of 50 kW (68 pk). In 1995 werd aan het gamma een krachtiger 1.6 MPI toegevoegd met 55 kW (75 pk) en een 1.9-dieselmotor met 47 kW (64 pk).

 

Commerciële varianten zetten het succes verder

In 1995 breidde ŠKODA de modelfamilie uit met de nog ruimere FELICIA COMBI, en in augustus van datzelfde jaar begonnen de bestelwagen FELICIA VANPLUS en de FELICIA PICKUP ook van de productielijn te lopen in de fabriek van Kvasiny. Aanvullend werden nog 4.000 vrijetijdsvoertuigen met de naam FELICIA FUN gebouwd op basis van de vlaklader-versie. Dit model werd gekenmerkt door zijn veelzijdige 2+2-interieur en door zijn gele koetswerk. De commerciële varianten waren zeer populair: tussen 1996 en 2000 bouwde ŠKODA er bijna 19.000 exemplaren van, die veel succes kenden in Zuid-Amerika onder de naam Volkswagen Caddy.

 

Met de FELICIA werden talrijke moderne veiligheidsuitrustingen geïntroduceerd in het gamma van ŠKODA, zoals bijvoorbeeld ABS, tot vier airbags, airconditioning, stuurbekrachtiging, in de hoogte verstelbare en verwarmde voorstoelen, een hoogkwalitatieve lederen stoelbekleding en een boordcomputer. Om de honderdste verjaardag te vieren van de oprichting van het bedrijf stelde het Tsjechische merk in 1995 ook nog een luxeversie voor, de FELICIA LAURIN & KLEMENT. Er volgden nog andere aantrekkelijke speciale reeksen, zoals in 1996 de FELICIA ATLANTA ter gelegenheid van de Olympische Zomerspelen. Dankzij hun opvallende design en uitgebreide uitrusting voor hun prijs waren ook die zeer populair.

 

FELICIA-kitcarversie in het Rallywereldkampioenschap

De veelzijdigheid van de ŠKODA FELICIA werd ook aangetoond door zijn autosportprestaties. Tussen 1995 en 1997 ging een equivalente kitcarversie van start in het Rallywereldkampioenschap, die in zijn eerste seizoen de derde plek in zijn klasse wist te veroveren. In 1996 kaapten de Zweden Stig Blomqvist/Benny Melander de derde algemene plaats in de Engelse RAC-rally en eindigden ze als eerste in de kitcarklasse van tot 2,0 liter. In 1997 veroverde ŠKODA met de FELICIA de tweede plaats in zijn klasse in het Rallywereldkampioenschap. De nieuwe OCTAVIA-kitcar – en de Octavia WRC (World Rally Car) uit 1999 – zetten het succes verder van de FELICIA-kitcar.

 

In februari 1998 lanceerde ŠKODA de facelift van de FELICIA. De productverbetering bestond uit hertekende moderne koplampen en een gepersonaliseerde grille. Dit nieuwe instapmodel nam de nieuwe designtaal over van de grotere en eerder gelanceerde OCTAVIA. In juni 2001 eindigde de carrière van de ŠKODA FELICIA nadat 1.401.489 exemplaren van deze modelreeks van de productielijn waren gelopen. Zijn opvolger, de in 1999 gelanceerde FABIA, zet zijn succes verder.

 

 

PRODUCTIE VAN DE ŠKODA FELICIA

Versie

Periode

Aantal

ŠKODA FELICIA

1994 – 2001

915.843 auto’s

ŠKODA FELICIA COMBI

1995 – 2001

351.905 auto’s

ŠKODA PICKUP

1995 – 2001

124.565 auto’s

ŠKODA FELICIA FUN/VANPLUS

1996 – 2000

9.176 auto’s

TOTAAL

 

1.401.489 auto’s

Noot: Tussen 1996 en 2000 bouwde ŠKODA ook bijna 19.000 FELICIA PICKUP’s onder de handelsnaam Volkswagen Caddy.

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.

 

  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.

     

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypoli...


ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg