Voor elk terrein en elke wens: ŠKODA biedt een breed gamma modellen met 4×4-aandrijving aan

› 4×4-toptechnologie biedt verhoogde tractie en veiligheid op elk oppervlak
› Vijfde generatie lamellenkoppeling regelt voortdurend de verdeling van het vermogen over de vier wielen
› OCTAVIA, SUPERB, KAROQ en KODIAQ: vierwielaandrijving is beschikbaar voor vier modelreeksen
› Tussen 1999 en het einde van 2019 leverde ŠKODA meer dan een miljoen wagens met 4x4-aandrijving af

Moderne vierwielaandrijving bestaat bij ŠKODA sinds de introductie van de OCTAVIA Combi 4x4 in 1999. Sindsdien won hij heel wat aan populariteit. De huidige vijfde generatie van de 4x4-technologie gebaseerd op een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling werkt geheel automatisch, uiterst efficiënt en extreem zuinig. Hij kan zich helemaal en vooral doen gelden op natte of met sneeuw bedekte wegen. De variabele verdeling van het vermogen tussen de voor- en achteras verhoogt de veiligheid tijdens het rijden en ook de prestaties in alle weersomstandigheden en op elk terrein.


Vanaf de lancering van ŠKODA’s eerste model met vierwielaandrijving in 1999, nl. de OCTAVIA COMBI 4×4, tot het einde van 2019 leverde ŠKODA meer dan één miljoen voertuigen met 4x4-aandrijving af. Alleen in 2019 produceerde ŠKODA AUTO meer dan 157.000 4x4-voertuigen in de reeksen OCTAVIA, SUPERB, KAROQ en KODIAQ. Ongeveer 60% van alle klanten kozen voor de 4×4-variant van de KODIAQ, een hoger percentage dan gelijk welk ander ŠKODA-model.


Gravel, modder en sneeuw vormen niet langer de exclusiviteit van de vierwielaandrijvingstechnologie. ŠKODA’s moderne 4x4-aandrijving verzekert ook veiligheid op droog asfalt. Voor tractie, rijstabiliteit en besturing is het bevorderlijk wanneer niet alleen de vooras maar ook de achteras van het voertuig wordt aangedreven. In normale rijomstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven. Indien er een risico tot tractieverlies bestaat, stuurt de elektronische aangestuurde lamellenkoppeling automatisch in enkele fracties van een seconde een percentage van het aandrijfkoppel naar de achterwielen, zodat de voortstuwing gehandhaafd blijft. Dit betekent dat het vermogen steeds gaat waar het nodig is zonder dat de bestuurder moet tussenkomen.


Elektronische controle-interventies in milliseconden
Aan ŠKODA’s vierwielaandrijving zijn ook de belangrijkste rijhulpsystemen verbonden zoals ABS (antiblokkeersysteem), ESC (elektronische stabiliteitscontrole), het elektronisch sperdifferentieel EDS en zijn uitbreiding XDS+. Hierdoor kunnen de controle-elektronica in enkele milliseconden reageren op veranderende rijcondities en kritieke situaties, als er bijvoorbeeld aan hoge snelheid een bocht wordt genomen of op oppervlakken met een verschillende grip. Om het voertuig veilig op zijn koers te houden controleert de elektronica ook selectief de individuele wielen. Dit is het geval wanneer aan hoge snelheid een bocht wordt genomen en de belasting van het binnenwiel verschuift. Dan zal een percentage van het aandrijfkoppel worden overgebracht naar het andere wiel om het voertuig te stabiliseren. De 4x4-technologie van ŠKODA ondersteunt ook de dynamische controlesystemen van het voertuig om veilig en vlot te kunnen omgaan met een droog, nat of slipperig wegdek. Veel bestuurders die met een aanhangwagen of caravan rijden in het bijzonder, houden van deze feature bij het vertrekken en het vertrekken op een helling. De vierwielaandrijving biedt aanzienlijke voordelen dankzij zijn voortreffelijke tractie. Bovendien kunnen 4x4-versies van ŠKODA vrachten trekken die tot 25% zwaarder zijn in vergelijking met voertuigen met voorwielaandrijving.


Verbruiksgeoptimaliseerde vierwielaandrijvingscontrole
Het hart van de huidige 4x4-modellen van ŠKODA is de vijfde generatie elektronisch gestuurde lamellenkoppeling. Dit is een hydraulisch systeem dat de continue verdeling van het vermogen tussen de voor- en achteras regelt. In normale omstandigheden wordt er gereden op voorwielaandrijving. Indien nodig zal de oliedruk in de koppeling worden verhoogd waardoor de schijven worden samengedrukt en de krachtstroom ook naar de achteras wordt geleid. Dit verandert naargelang de wisselende condities van het wegdek. Een elektronische controle-unit regelt automatische interventies zelfs met de kleinste snelheidsverschillen tussen de assen. Daarnaast wordt informatie afkomstig van sensoren zoals het toerental van de motor, de stand van het gaspedaal, de snelheid van het wiel, stuurhoek en laterale en overlangse acceleratie verwerkt. Zo kan de elektronica binnen enkele milliseconden reageren op de kleinste veranderingen en verzekeren dat de verdeling van het koppel tussen de assen en de individuele wielen altijd aangepast is aan de situatie. Er kan worden vertrouwd op de aandrijving zelfs als de wielen het wegdek niet kunnen raken. In deze situaties zal de koppeling tot 90% van het aandrijfkoppel naar de achteras verschuiven. In extreme omstandigheden is het systeem zelfs in staat om 85% van het vermogen over te brengen naar één enkel wiel. De 4x4-aandrijving is erg efficiënt en ook zeer zuinig. De achteras wordt alleen gebruikt als de situatie dit vereist. Bij geringe weerstand, lage belasting of rechtdoor rijden, rijdt de aandrijving voornamelijk over de vooras om energie te besparen.


ŠKODA’s 4x4-expertise is erg in trek bij de klanten
De laatste jaren heeft ŠKODA consequent zijn gamma voertuigen met vierwielaandrijving uitgebreid. De 4x4-varianten hebben een vitale bijdrage geleverd aan het succes van het merk. Steeds meer modellen zijn beschikbaar met vierwielaandrijving als optie, en vele hebben standaard twee aangedreven assen. De twee SUV’s KAROQ en KODIAQ en ook enkele varianten van de derde generatie OCTAVIA en SUPERB zijn beschikbaar met vier aangedreven wielen.


Het feit dat ŠKODA's 4×4-expertise steeds populairder wordt bij klanten, blijkt ook uit het drievoudige succes in de keuze van de lezers bij ‘Vierwielaangedreven auto's van 2019’ van het Duitse vakblad Auto Bild Allrad. De SUPERB won voor de tiende keer de prestigieuze prijs, deze keer als het beste importvoertuig in de categorie 'Vierwielaangedreven auto tot 40.000 euro'. Voor de vijfde keer stond de OCTAVIA SCOUT bovenaan het podium als importwinnaar in de klasse ‘All-wheel drive crossover’, terwijl de KODIAQ de eerste plaats behaalde in de categorie importwagens ‘Terreinwagens en SUV's tot 35.000 euro’.

S20-09N - Models with 4x4 (4p).pdf

PDF - 430 Kb

Catherine Van Geel

PR Manager, D'Ieteren NV

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over ŠKODA Belgium

Press room ŠKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.skoda.be. 

PROFIEL :

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy




Neem contact op met

Industriepark Guldendelle Arthur De Coninckstraat 3 B-3070 Kortenberg

+32 2 233 79 89

www.skoda.be