Wereldpremière in Genève: studiemodel ŠKODA VISION X combineert aandrijving op CNG, benzine én elektriciteit

Wereldpremière in Genève: studiemodel ŠKODA VISION X combineert aandrijving op CNG, benzine én elektriciteit

  • Studiemodel voor een stadscross-over van de Tsjechische autobouwer verschaft een blik op de toekomst van de automobile
  • ŠKODA VISION X is het eerste hybride model in de geschiedenis van ŠKODA dat zowel op aardgas en benzine als op elektriciteit kan rijden
  • CO2-uitstoot van slechts 89 g/km
  • ŠKODA’s eerste vierwielaandrijving zonder cardanas

ŠKODA AUTO kijkt tijdens het autosalon van Genève 2018 (6 – 18 maart) vooruit naar de toekomst van de autowereld. De Tsjechische autobouwer stelt er immers voor het eerst een voertuig voor dat een aandrijving op CNG en benzine combineert met elektrische aandrijving. Naast de verdere ontwikkeling van de SUV-designtaal toont de ŠKODA VISION X ook een nieuw soort hybride systeem. Dit bijzonder duurzame aandrijfconcept met een CNG-elektrische aandrijfcombinatie staat garant voor een spontane krachtontplooiing, meer levendigheid en een lage CO2-uitstoot van slechts 89 g/km. De VISION X is naargelang van de omstandigheden een voor-, achter- of vierwielaandrijver.

 

 

“Bij ŠKODA AUTO zijn de voorbereidingen en de ontwikkelingen voor de mobiliteit van de toekomst volop aan de gang”, zegt Christian Strube, ŠKODA AUTO-directielid voor Technische Ontwikkeling. “Met het hybride studiemodel ŠKODA VISION X bieden we een blik op de verdere ontwikkeling van ons modelgamma. CNG-wagens zijn schoon en betaalbaar. En dankzij de hybride component genieten onze klanten ook een uitstootvrije rijervaring.”

 

De bijzonder duurzame aandrijflijn van de FlexGreen-gelakte stadscross-over bestaat uit de indrukwekkende combinatie van een motor die op CNG (compressed natural gas of gecomprimeerd aardgas) of benzine loopt en twee elektromotoren. Deze nieuwe technologie beperkt de CO2-uitstoot tot een lage 89 g/km.

 

De verbrandingsmotor is een 1.5 TSI G-TEC-turboviercilinder die specifiek is ontwikkeld voor de verbranding van CNG (compressed natural gas). Deze CNG-motor ontwikkelt een maximumvermogen van 96 kW (130 pk) en een maximumkoppel van 200 Nm. Onder de achterbank schuilt een eerste CNG-tank, terwijl de tweede achter de achteras zit. De CNG-motor drijft de vooras aan, en een elektromotor de achteras. Die laatste wordt geactiveerd wanneer nodig – voor extra kracht bij het wegrijden (boosteffect) of om de trekkracht te verbeteren op glad of onverhard terrein. De capaciteit van de compacte energieopslageenheid voor de elektromotor is voldoende om de conceptstudie over een afstand van maximaal twee kilometer zuiver elektrisch te laten rijden.

 

De VISION X is ŠKODA’s eerste vierwielaandrijver zonder cardanas. Dat biedt duidelijke voordelen: een lager gewicht en dat betekent automatisch een lager verbruik. De elektromotor werkt bovendien enkel wanneer dat nodig is. De CNG-motor wordt bijgestaan door twee elektromotoren. De vierwielaandrijving komt enerzijds van de verbrandingsmotor met een van de twee elektromotoren – een riemaangedreven alternator-starter (BSG) – en anderzijds van de tweede elektromotor in de achteras, die wordt aangedreven door een lithium-ionbatterijsysteem onder een spanning van 48 volt. Dankzij recuperatie herlaadt de lithium-ionbatterij tijdens het rijden. Wanneer hij remt of vertraagt, zet de VISION X kinetische energie om in elektrische energie, die hij dan later kan gebruiken voor de aandrijving. Het maximumkoppel van 70 Nm is beschikbaar vanuit stilstand, waardoor de auto veel spontaner aanvoelt bij het wegrijden of bij korte acceleraties. De voordelen van de herlaadbare batterijen zijn dat ze weinig wegen, meer energie kunnen opslaan en betaalbaar blijven.

 

Het studiemodel drijft de voor-, de achter- of de vier wielen aan naargelang van de behoeften. In achterwielaandrijving brengt hij 1.000 Nm op de weg en dankzij de reservetank met benzine raakt hij tot 650 kilometer ver.

 

Het systeemvermogen van de twee aandrijflijnen laat de ŠKODA VISION X van 0 naar 100 km/u optrekken in 9,3 seconden en geeft hem een topsnelheid van 200 km/u.

 

Strategie rond elektromobiliteit

Elektromobiliteit speelt een cruciale rol in de wereldwijde groeistrategie van ŠKODA AUTO. In 2019 start de elektrificatie van ŠKODA’s modelaanbod met de introductie van de ŠKODA SUPERB met een plug-inhybride aandrijflijn. Naast elektrische auto’s zal de fabriek in Mladá Boleslav vanaf 2019 ook elektrische componenten bouwen voor de plug-inhybride modellen van verschillende merken van de Volkswagen Groep. Het eerste zuiver elektrische productiemodel van ŠKODA volgt kort daarop. Tegen 2025 zal het merk zijn aanbod van hybride en batterijaangedreven modellen naar diverse segmenten hebben uitgebreid.

 

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.

 

  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.

     

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017.

 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypoli...


ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg