Zevende ŠKODA Student Car heet SLAVIA

Zevende ŠKODA Student Car heet SLAVIA

› De spiderversie van de SCALA gedenkt de oprichting van het bedrijf 125 jaar geleden, in 1895
› Václav Laurin en Václav Klement verkochten hun eerste fietsen onder de naam SLAVIA
› 31 studenten van de ŠKODA-vakschool leggen met hun afstudeerproject een brug tussen het heden en het verleden

SCALA wordt SLAVIA: de studenten van de ŠKODA-vakschool die bij het project betrokken waren gedenken met de naam van de zevende ŠKODA Student Car de oprichting van het huidige ŠKODA AUTO 125 jaar geleden. Václav Laurin en Václav Klement verkochten hun eerste gezamenlijk ontwikkelde fietsen onder de merknaam SLAVIA. Vandaag wordt deze naam gebruikt voor een Spiderversie van ŠKODA’s compacte model SCALA, dat voor het eerst dient als basis voor een ŠKODA Academy-project. Die projecten worden sinds 2014 jaarlijks georganiseerd. Het unieke model, dat door de stagiairs zelf is ontwikkeld en gemaakt, wordt over drie weken aan het publiek voorgesteld.


De zevende ŠKODA Student Car heet ŠKODA SLAVIA. De emotierijke spiderversie van de ŠKODA SCALA verwijst naar het begint van het merk ŠKODA. Om de 125ste verjaardag van de oprichting van het bedrijf luister bij te zetten gedenken de studenten van de ŠKODA Academy de geboorte van de Tsjechische constructeur met hun traditionele Student Ca-project. De twee oprichters van het merk, Václav Laurin en Václav Klement, begonnen destijds in 1895 met een fietsherstelatelier in Mladá Boleslav. Niet veel later begonnen ze hun eigen fietsen te ontwerpen en vanaf 1896 brachten ze die met succes op de markt onder de merknaam SLAVIA. De nieuwe Student Ca blaast op die manier nieuw leven in een legende uit de geschiedenis van het bedrijf.


De historische naam sluit perfect aan bij het idee van de studenten om met de moderne SCALA een reis door de geschiedenis te maken, naar de tijd toen auto’s nog een open dak hadden. Een klassieke spider is wild en onbeperkt. Door zo consistent open te zijn, gaat de ŠKODA SLAVIA tegen de conventies in en belichaamt hij ook het vrije denken en de zorgenvrije levenshouding van de jonge generatie. Met zijn dak verwijderd biedt de SLAVIA een bijzonder intensieve rijbeleving. Andere specifieke wijzigingen aan het koetswerk maken dat de Spider nog sportiever oogt dan de emotionele SCALA.


De traditie van ŠKODA Student Cars begon in 2014, toen studenten van de ŠKODA-beroepsschool in Mladá Boleslav de kans kregen om een spectaculaire conceptauto te bedenken, ontwikkelen en bouwen. Elk van deze conceptcars heeft sindsdien de creativiteit en toewijding aangetoond van ŠKODA’s opkomende talent. In het ŠKODA Storyboard staan portretten van vier studenten die bij vorige projecten betrokken waren, naast een overzicht van alle vorige ŠKODA Student Cars.


De huidige ŠKODA Academy is opgericht in 2013. Ze staat in voor de opleiding van afgestudeerden en jonge professionals, maar ook voor de doorlopende scholing van werknemers en managers. Na de ondertekening van het memorandum met de KOVO-vakbond voor de promotie van een beroepsopleiding in 2014 werden de klaslokalen van de ŠKODA-vakschool gemoderniseerd. Met steun van de KOVO-vakbond heeft ŠKODA AUTO de voorbije jaren meer dan 300 miljoen Tsjechische kroon geïnvesteerd om de opleiding en de uitrusting in de ŠKODA Academy te moderniseren.


Wist u dat…
…SLAVIA komt van de Slavische naam Slavia? Deze naam wordt gebruikt door verschillende gekende sportverenigingen in de Tsjechische Republiek, zoals de opnieuw bekroonde Tsjechische voetbalkampioen Slavia Praag. Aanvoerder Jan Bořil is een oud-student van de ŠKODA-vakschool.


…de oorspronkelijke betekenis van de term Slavia een allegorie is voor Slavisme in de Slavische mythologie? Ze duikt ook op in de vormen Slavia, Slavie of Slávie.


…Slavia een asteroide van de hoofdgordel is die op 18 mei 1972 werd ontdekt door de Tsjecho-Slovaakse astronoom Antonín Mrkos in het observatorium van Kleť nabij Český Krumlov (IAU code 046)?


…Slavia een beroemd kunstenaarscafé in jaren ’30-stijl is op de oever van de rivier Vltava in Praag?

Contacteer ons
Over ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.

Press room SKODA Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.

 

  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.

     

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypoli...


ŠKODA Import - s.a. D’Ieteren n.v.
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
B-3070 Kortenberg